Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Att styra och leda som politiker i nämnd/styrelse Att styra och leda som tjänstemän i en politiskt styrd organisation Att styra balanserat ur flera perspektiv i förvaltning/bolag
3
Målstyrning, en kulturförändring
Indirekt styrning (målstyrning) Styrning av gruppens resultat. Genom att skapa strategisk medvetenhet, kompetens och engagemang. Sker med hjälp av visioner, strategier, mål, värderingar och dialog Direkt styrning Styrning av individens prestation Genom vad som skall göras och hur det skall göras. Sker med regler,befattnings- beskrivningar, policies, riktlinjer, instruktioner, handlingsplaner, rutinbeskrivningar. Kultur Struktur Ansvar
4
Från ”det blir som det blir” till gemensam målbild och styrning
1 2 3 4 Alla försöker förbättra Alla förbättringar i samma riktning Alla är engagerade i planlagda förbättringsaktiviteter Få ledare försöker uträtta något
5
Detaljstyrning med konsekvenser - systemet hindrar sig självt från att nå långsiktiga resultat både inom politik och förvaltning Nivå på överensstämmelse mellan ansvar och befogenheter Nivå på förmåga till ansvarstagande hos medarbetarna Nivå på tidsbrist hos förtroendevalda Politisk detaljstyrning för att lösa uppkomna problem/behov uttryckta av medborgarna Nivå på rädsla hos medarbetarna Förtroendevaldas upplevda arbetssituation Förtroendevaldas strävan att göra ett bra jobb Kvalitet på resultat på kort sikt Nivå på tolerans för misstag Förtroendevaldas vilja att fortsätta sitt politiska arbete Kvalitet på resultat på längre sikt för medborgarna Nivå på ”fungerande demokrati” Förmåga att skapa alternativa arbetssätt >> för att lämna stuprören
6
Förmåga att förstå medborgarnas
Medborgar- och verksamhetsföreträdarskap Systemen är speglar av varandra. Byggandet av gemensamma bilder, genom dialog och vidgade kontaktytor skapas insikt om roller och uppdrag som direkt påverkar förståelsen, vilket medför ökat genomslag av politiska beslut och prioriteringar Förmåga till medborgardialog Förmåga att lära av medborgarnas upplevelser Förmåga att förstå medborgarnas behov Förmåga att se rådande verklighet Förmåga att se rådande verklighet Förmåga att hantera förändringar Förmåga att skapa gemensamma bilder Förmåga att hantera förändringar Förmåga att påverka Förmåga att skapa strukturer (delegation ansvar & befogenheter, riktlinjer, policies) Förmåga att påverka Kvalitet på politiskt ledarskap Kvalitet på tjänstemannaledarskap Medborgarföreträdare Verksamhetsföreträdare
7
Mångfald Målet är att skapa ett samhälle med människors olikheter som utgångspunkt för samhörighet - att gå från ett samhälle som eftersträvar enhetlighet till ett som gagnas av sin mångfald. Det är alltså inte olikheterna i sig, utan samspelet mellan dem som gör mångfalden till en framgångsfaktor. Ett mål för verksamheten måste vara att skapa en miljö där alla medarbetare kan medverka med sin fulla potential i strävan mot organisationens mål.
8
Organisationens hälsa (Källa: Antonovsky)
Meningsfullhet Vi vet vart vi är på väg och tycker det är värt att engagera sig Organisationens hälsa Begriplighet Hanterbarhet Vi förstår vilka krav som ställs på oss och hur de skall bemötas Vi har tillgång till tillräckliga resurser och kan använda dessa på ett effektiv sätt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.