Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utvärderingssystem 2015-
2
Innehåll Våra riktlinjer Modell Metod Utvecklingsidéer Processen
3
Utvärderingssystemets syfte
Kontrollera att all högre utbildning har hög kvalitet Bidra till utvecklingen av högre utbildning i Sverige Ge underlag till presumtiva studenters val av utbildning
4
Princip för UKÄs utvärderingar - Propositionen och förordningen
Resultat Om och hur väl utbildningen säkerställer att studenterna uppnår målen i förordningen Kvalitet i utbildningar
5
Principer för reviderat system
Resultat och måluppfyllelse Underlag för kvalitetsbaserad resurstilldelning Arbetsmarknadsperspektiv beaktas Studentperspektivet beaktas Kvalitetsutvecklande moment och främjande av diversifiering Internationell legitimitet
6
”Utvecklingsarbetets principer”
Bygger på erfarenheter Förenkla och förtydliga Förbättra och utveckla
7
UKÄ HL HF Regeringen Lärosätena ENQA propositionen instruktion
Studenter Arbetslivs.repr. ENQA propositionen instruktion autonomin inflytande utvecklingsförslag arbetsbelastning ESG inflytande utvecklings förslag inflytande utvecklingsförslag
8
Utvecklingsidéer Utökat underlag Utvärderingsfrågor Utbildningsmiljö
Resurstilldelningen i särskild ordning Mer omfattande yttranden
9
Studenternas måluppfyllelse
Modell Utbildningens kvalitet Intern kvalitetssäkring Arbetslivsrelevans Upplägg Lärarresurs Studenternas måluppfyllelse Utbildningen säkrar studenternas måluppfyllelse
10
Metod SV utökat underlag Utvärderings Målen SA frågor Intervjuer
Bedömning Utbildningsmiljö Utökat Yttrande Målen Utvärderings frågor SA Intervjuer
11
Utvärderingsfrågor Vad: Utgår från målen i högskoleförordningen Nära knutna till examensmålen Varför: Förtydliga och motsvara utbildningar Förenkla utvärderingsprocessen ”många överlappande delmål och mångordiga kriterier” Hur: Utvärderingsfrågorna kända i förväg Yrkesexamina, konstnärliga specifika frågor Andemeningen, slippa överlappning, vissa delar av målen har viktats ner
12
Utbildningsmiljö Vad: Självvärderingen skrivs på aggregerad nivå (beslut fortfarande per examina) Varför: Förenkla utvärderingsprocessen – SV på rätt nivå Mer holistisk syn Relevant feedback till institutioner, presumtiva studenter ”Resultat av utvärderingen måste kunna analyseras” ”Fler underlag och anpassas till olika områdenas särart” ”Hård skala – bristande på ett mål” Hur: Utgångsläget är att lärosätena definierar miljö Ta hänsyn till att grupperingar ser olika ut Utmaningar: olika definitioner på huvudområde
13
Extra resurstilldelning
Bedömning av mycket hög kvalitet i särskild ordning med fokus på utbildningens mervärde och orientering mot omgivande samhälle Parametrar: a) Studentperspektivet/studentstöd b) Samverkan med omvärlden och andra arbetslivsaspekter c) Intern kvalitetssäkring Väga in kvalitéerna i en hel miljö
14
Arbetets process 2014 Materialinsamling Produktion Implementering
Utgångs punkt Materialinsamling och bearbetning Produktion (Förslag juni?) Implementering (Pilotprojekt) Revidering
15
Externa möten under våren 2014
2 x Dialogseminarium, SFS, Arbetslivsrepr. SUHF, SULF Referensgruppsmöten, 1ggr i månaden Vetenskapliga rådet Fokusgrupper med fd. bedömare Intervjuer med koordinatorer och samordnare Intervjuer med personer som skrivit självvärdering Externt stöd/workshops – utvärderingsfrågor och självvärdering Erfarenhetsutbyte med NVAO Deltagande på seminarier och konferenser
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.