Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter UhC-dagen 2015 i Borlänge
2
Om UpphandlingsCenter
- Samarbete över kommungränserna
3
Om UpphandlingsCenter
Vårt uppdrag Samverkande kommuner … genomför samordnade upphandlingar, kvalitetssäkring och avtalsuppföljning. … hantera ca 300 upphandlingsprojekt/ uppdrag per år. … upphandlar årligen för mellan 2-3 miljarder kronor. … har 15 medarbetare i fyra olika team och verksamhet i sex kommuner. … Affärsnytta och hållbara offentliga affärer. Vår organisation
4
Hur går det för oss? Några nyckeltal 2014
Upphandlingar/uppdrag UhC har gett möjlighet att lämna in anbud i 162 st upphandlingar ( st). Anbud I snitt 3,5 anbud per upphandling (2013 3,0, snitt Dalarna 4,0 anbud). Överprövningar 16 överprövningar vilket motsvarar andel 9,8 % (2013 6,2 %, snitt Dalarna 8,4 %). Nöjd kund 84 % av kunderna är nöjda/ganska nöjda -162 svarande ( % - 60 svarande). Avtal i avtalsdatabas Totalt 720 avtal via UhC avtalsdatabas som gäller för sex kommuner.
5
Förutsättningar och nuläge
Mer och mer… Ökad efterfrågan Ökad ambition Politiska mål Ökade krav Ökade krav på unikitet i det generella Expanderat uppdrag Klimatet mellan köpare och säljare har hårdnat
6
Samverkande kommuners Visioner
”Sveriges trevligaste stad” ”Ett större Falun” ”Mötesplats mitt i Dalarna” ”Framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun” ”Säter präglas av framtidstro. I Säter känner medborgarna trygghet och livskvalitet. Säter har 000 invånare” ”En bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas” Vision (förslag) ”UpphandlingsCenter ska vara en ledande upphandlingsorganisation inom offentlig sektor.”
7
Våra intressenter olika perspektiv/utmaningar
Gemensam nämnd för upphandlingssamverkan (GNU) Styr UhC verksamhet. Politiska mål och samhällsutmaningar. Samrådsgrupp för UhC Samordna gemensamma frågor för implementering och utveckling. Samråd om prioriteringar. Instans före GNU. Lokala upphandlingsgrupper En arena för att informera, diskutera och utveckla upphandling och avtalsuppföljning i verksamheten. Referensgrupper i upphandling och UhC Produktion av upphandling. Att paketera och leverera avtal.
8
- Från mål till genomförande
Sammanfattning - Från mål till genomförande
9
- Vi gillar kunder som ställer krav
Vårt uppdrag och mål - Vi gillar kunder som ställer krav
10
Våra tjänster Samordnade upphandlingar Upphandlingar
Direktupphandlingar Avrop/förnyad konkurrensutsättning Rådgivning och stöd i upphandlingsfrågor Kvalitetssäkring (undantag) Avtalsuppföljning Utveckling och utredning Utbildning
11
Våra mål och samhällsutmaningar
Det finns ett antal utpekade målområden enligt vårt samarbetsavtal och upphandlingspolicy, med upphandling som verktyg. Ekonomisk hållbarhet (kostnadseffektiva upphandlingar) Social hållbarhet (relevanta sociala och etiska krav) Ekologisk hållbarhet (relevanta miljökrav) Hållbar tillväxt (en regional tillväxt och hänsyn till små och medelstora företag) Löser vi våra utmaningar genom att göra som vi alltid har gjort?
12
Färdriktningen och drivkrafter
Upphandlingsformer Uppdragsformer Ersättningsformer Verktyg för effektiv konkurrens Verktyg för effektiv ansvarsfördelning Verktyg för effektiv drivkraft Samverkansformer Beskrivningsformer Utvärderingsformer Verktyg för effektivt samarbete Tjänstens utförande, egenskaper (funktion) Metod och kriterier. Våga värdera kvalitet.
13
Sammanfattningsvis Affärsnytta Dialog i upphandling ska stärkas
Socialt hållbara offentliga affärer Upphandling tar tid och kräver resurser Regelverk styr upphandlingsarbetet och bygger på samarbete Vi är kommunernas affärsstöd och grindvakt
14
Tack för visat intresse! Kontakta oss
UpphandlingsCenter Folkets Hus Carlavägen 24 Ludvika Telefon: E-post: Öppettider: och – Se vår hemsida
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.