Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Stockholm och Mälardalsregionen växer Ökat tryck på trafiknäten vars utbyggnad inte hållit jämna steg med befolkningsutvecklingen En stor lokal arbetsmarknad viktig för ekonomisk utveckling och konkurrenskraft Inga stora infrastrukturutbyggnader som ger ny kapacitet de närmsta åren Däremot trafikstörningar av såväl nyinvesterings- som underhållsarbeten Gäller att hålla framkomligheten någorlunda uppe genom åtgärder från de tre första stegen i fyrstegsprincipen Samordning för bästa möjliga utnyttjande av transportnäten Vägtrafikanten ser bara ett sammanhängande huvudvägnät – inga väghållningsgränser
2
Styrgruppen för regional framkomlighet VST: Christer Agerback, TK: Magdalena Bosson, SL: Helena Sundberg Huvudfokus: Framkomlighet ur trafikantperspektiv på ett primärt regionalt vägnät Gemensamt synsätt beträffande framkomlighet, säkerhet, väghållningsinsatser, övervakning, info, trafikstyrningsprinciper, tillstånd 6 samverkansområden
3
Styrgruppen för regional framkomlighet 6 samverkansområden :
Trafikplanering på längre sikt Utvärderingar, mått Trafikplanering på kort sikt Gemensamma väghållarfrågor Trafik Stockholm Riskhantering Utökade väg-hållargruppen VST, TK, SL, Trafik Sthlm, Solna, Banverket Framkomlighetsgruppen VST, TK, SL, Trafik Sthlm, Trafikpolisen, Brandförsvaret, SOS Alarm
4
Länkarna i vägnätet som är viktigast för regionens funktion
Primära regionala nätets centrala delar Länkarna i vägnätet som är viktigast för regionens funktion stort flöde, resenärer/dygn regional funktion omledningsnät busstomnätet
5
Funktionaliteten hos det primära nätet , förhållningssätt 1
Principer : Alla trafikstörande jobb/upplåtelser ska samordnas Framkomligheten förbi arbetsplatsen har hög prioritet (trafikantkostnad ställs mot byggkostnad). Kompletterande framkomlighetsinsatser på omledningsvägar Enhetliga tider för nattavstängningar Vardagstrafiken har högre prioritet än helg- och nattrafik
6
Funktionaliteten hos primära nätet , förhållningssätt forts
6) Rörliga trafikens krav går före angöring/parkering 7) Stora regionala strömmar har företräde framför små lokala 8)God samordnad information om trafikläge och avvikelser 9) Info med kvalitet. Tider ska hållas! 10) Vägassistans på detta nät 11) Övervakning av detta nät är prioriterat 12) Förutsägbar pålitlig framkomlighet viktigare än hög genomsnittlig reshastighet ! 13) Trimningpengar från trängselskatten ska gå till primära nätet 14) Kollektivtrafiken på väg och spår ska samplaneras för totalt sett effektivaste användning av regionens samlade infrastruktur
7
Fyrstegsprincipen . ITS Trimningsåtgärder
Påverka behov av transporter och transportsätt ITS Nyttja det befintliga vägnätet effektivare Begränsade ombyggnadsåtgärder Nyinvesteringar och större ombyggnader
8
Storstadsplanering rullande planering på 4 års sikt
Innehållsförteckning prel. rapport 1 Bakgrund 2 Storstadsplanering 3 Dagens största trafikproblem 4 Möjliga åtgärder 5 Vägledande strategier och principer 6 Större trimningsobjekt 7 Helhetsbild över förslag till verksamhetsplan 8 Erfarenheter av den taktiska planeringen 9 Bilagor
9
Storstadsplanering
10
Större trafikstörande arbeten på primära vägnätet 2008-2010
Till detta kommer stora insatser med ersättningbuss vid T-banestängningar pga : Citybanan Renoveringar av Farsta- och Hagsätragrenarna
12
Sårbarhet Störnings- hantering Framkomlig- hetsgruppen
.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.