Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Sjukvårdsregional nivåstrukturering
Regeringens proposition 2017/18:40 En ny beslutsprocess för den högspecialiserade vården
2
Sjukvårdsregional nivåstrukturering
5.9 Koncentration av vård på regional nivå ”Regeringens bedömning innebär att ansvaret för att fatta beslut om vilken vård som ska koncentreras på regional nivå och om var den vården ska bedrivas ligger hos varje enskild sjukvårdsregion och dess landsting. För att det ska fungera måste landstingen utforma effektiva beslutsprocesser och sjukvårdsregionerna ha mandat att besluta om koncentration på regional nivå genom en regional beslutsfunktion. En sådan funktion saknas i flera regioner i dag.
3
Sjukvårdsregional nivåstrukturering
”De traditionella formerna för samarbete inom ramen för samverkansnämnden, där sjukvårdsregionen saknar beslutsmandat och där samtliga beslut därför behöver godkännas i respektive landsting, har visat sig vara ett hinder för en fungerande samordning och rationell resursanvändning inom sjukvårdsregionerna”.
4
Sjukvårdsregional nivåstrukturering
” Med regeringens förslag blir förväntan högre på sjukvårdsregionerna att förstärka sin beslutsförmåga att koncentrera vård inom den egna sjukvårdsregionen.”
5
Sjukvårdsregional nivåstrukturering
REGIONALT PLANERINGSUPPDRAG TILL REGIONALA CHEFSSAMRÅDEN Arbets- och ansvarsfördelning mellan region- och länssjukvård, centralisering och decentralisering Chefsamråden har ett stående uppdrag att ständigt uppdatera arbets- och ansvarsfördelning inom sitt område. Av Förbundsordningen framgår att en av förbundets huvuduppgifter är att: ”Identifiera områden/medicinska fält som kan centraliseras eller decentraliseras enligt de principer som framgår av instruktioner till chefsamråden och utifrån underlaget ta fram en flerårig planering i ett regionalt nätverksperspektiv.” Chefsamråden skall således bedöma inom vilka områden det förefaller möjligt att behandlingar kan utföras med annorlunda rollfördelning än i dag inom regionen eller mellan vår region och andra universitetssjukhus. Viktigt i sammanhanget är att inom chefsamrådet ömsesidigt dela information om respektive landstings planering. För cancervården sker arbetet inom ramen för uppdraget att utarbeta en plan för nivåstrukturering. Ett underlag med utgångspunkter och definitioner för ändrad rollfördelning – decentralisering/centralisering av högspecialiserad region- och rikssjukvård har tagits fram som stöd för chefssamrådens bedömningar (bilaga 1).
6
Sjukvårdsregional nivåstrukturering
UNDERLAG FÖR ÄNDRAD ROLLFÖRDELNING Rev FD – decentralisering/centralisering av högspecialiserad region- och rikssjukvård Utgångspunkter och definition Förutsättningar för decentralisering av högspecialiserad vård Förutsättningar för centralisering inom regionen av högspecialiserad vård Förutsättningar för hemtagning av högspecialiserad vård från annat universitetssjukhus än NUS utanför regionen Uppdrag till de regionala medicinska chefssamråden
7
Sjukvårdsregional nivåstrukturering
Reflektioner angående nivåstrukturering i N:a sjukvårdsregionen Det finns en process beskriven inom ramen för chefssamråden Det mesta av nivåstruktureringen sker naturligt Det finns ingenting som beskriver vad vi gör om man inte kommer överens Nivåstruktureringen inom cancervården har fungerat väl En något enkelspårig syn på nivåstrukturering. ”Allt i Umeå eller inte” Inga andra strategier för arbetsfördelning/nivåstrukturering är beskrivna.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.