Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förslag-utkast/FW Ekonomienheten

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förslag-utkast/FW Ekonomienheten"— Presentationens avskrift:

1 Förslag-utkast/FW Ekonomienheten Anslagsfördelning och kostnadsdebitering för 2016 och ramar för Beslutsunderlag till universitetsstyrelsen 15/10

2 Budgetförutsättningarna på 5 minuter
Ekonomienheten Budgetförutsättningarna på 5 minuter Styrs av styrelsens inriktningsbeslut från juni 2015 och förändringar i regeringens budgetproposition Lägre tilldelning av forskningsanslag än tidigare antaget. Påverkar främst tilldelning av medel för strategiska satsningar (UGOT Challenges och strategisk samfinansiering) Satsning på forskningsinfrastrukturer fullföljs Permanenta anslag till Segerstedtsinstitutet (5 miljoner kronor) + inrättande av ett nationellt forskningsprogram om rasism Uppdrag att utgöra särskild stödfunktion för samtliga lärosäten – utökad jämställdhetsintegrering

3 Budgetförutsättningarna på 5 minuter
Ekonomienheten Budgetförutsättningarna på 5 minuter Ökade utbildningsanslag för kvalitetsförstärkningar av prislappar inom hum/sam och undervisning (satsning som påbörjades under hösten 2015). Ska leda till konkreta resursförstärkningar. Regeringen avser att följa upp. Tidigare beslutad resursförstärkning av nya utbildningsplatser fullföljs, liksom intern omfördelning. Regeringen aviserar en kommande utbyggnad av kompletteringsutbildningar. En satsning på totalt 660 miljoner kronor fram till 2019. Samtidigt förstärks resursinsatserna för validering och bedömning av reell kompetens. Regeringen disponerar drygt 300 miljoner kronor som kommer att fördelas till kvalitetshöjande insatser i kommande Regleringsbrev (december). Föreslagna kostnadsdebiteringar ökar marginellt mellan 2015 och

4 Nyheter i budgetpropositionen 2016
Ekonomienheten Nyheter i budgetpropositionen 2016 Pris- och löneomräkning (PLO) ,61 % med reduktion till 1,22 % Vi behåller således 1,22 % enligt styrelsens inriktningsbeslutet i juni. 2017 BP 2016 anger 0,84 % (inriktningsbeslutet angav 1,20 %) 2018 BP 2016 anger 1,28 % (inriktningsbeslutet angav 2,75 %)

5 Ekonomienheten Nyheter och förändringar från BP – forskning och utbildning på forskarnivå Anslag för forskning och utbildning på forskarnivå uppgår för ,489 miljoner kronor inkl. Libris (överföring från KB), medel till Segerstedtinstitutet och Nordicom. Detta är ett lägre totalbelopp än vad som tidigare beräknats. I styrelsens inriktningsbeslut i juni beräknades en utökning av anslaget med 31 miljoner kronor. Detta belopp var baserat på underlag i gällande forskningspropp där fördelning av nya medel var aviserade.

6 Nyheter från BP 2016 – forskning och utbildning på forskarnivå
Ekonomienheten Nyheter från BP – forskning och utbildning på forskarnivå Till skillnad mot gällande forskningspropp vill regeringen stärka forskningen vid särskilt de nya universiteten och vid högskolorna Nya universitet och högskolor delar på 90 miljoner kronor Övriga ”gamla” lärosäten delar på 100 miljoner kronor Alla lärosäten i resursfördelningsmodellen garanteras 5 miljoner kronor För Göteborgs universitet resulterar denna omfördelning i 24,9 miljoner kronor mindre (!) än tidigare beräknat 2016 Omfördelning via ”Snurran” ger –2,6 miljoner kronor Nya medel 8,7 miljoner kronor (enligt forskningspropositionen och inriktningsbeslutet planerades för 31 mnkr) –22,3 miljoner kronor Nettotillskott på 6,1 miljoner kronor

7 Nyheter från BP 2016 – forskning och utbildning på forskarnivå
Ekonomienheten Nyheter från BP – forskning och utbildning på forskarnivå Fördelning och omfördelning –24,9 miljoner kronor (mindre!) Permanent anslag till Segerstedtinstitutet 5 miljoner kronor Anslag till Libris 0,5 miljoner kronor (från Kungl. bibl. och avser databas om kvinnoforskning) Netto 19,1 miljoner kronor mindre i anslag till lärosätet Havsmiljöinstitutet – ingen information i BP 2016 – besked kommer i regleringsbrevet i december

8 Nyheter från BP 2016 – forskning och utbildning på forskarnivå
Ekonomienheten Nyheter från BP – forskning och utbildning på forskarnivå Åtgärder för att möta minskat anslag 2016-ff Prestationsbaserade fördelningen (20 procent) baseras på anslaget (som är mindre), vi fördelar därför 3,8 miljoner kronor mindre än tidigare beräknat till fakulteterna. UGOT Challenges 40 (inriktningsbeslutet avgav 50) miljoner kronor 2016 och 2017, får ”tillbaka” 20 miljoner kronor 2022 dvs fortfarande en total satsning om 300 miljoner kronor Wallenberg center 8 (inriktningsbeslutet angav 10) miljoner kronor 2016, får ”tillbaka” 2 mnkr 2019 dvs fortfarande en total satsning om 43 miljoner kronor Strategisk samfinansiering får 4,8 miljoner kronor mindre årligen

9 Samfinansiering av strategiska forskningssatsningar
Ekonomienheten Samfinansiering av strategiska forskningssatsningar Inriktningsbeslutet angav totalt 62,2 miljoner kronor, medan liggande förslag anger 49,9 miljoner kronor. Avsättningen för var 47,9 miljoner kronor. WCMTM Molekylärmedicinskt centrum 8 (10) miljoner kronor Får ”tillbaka” 2 miljoner kronor 2019 EU och NIH 10 (14,4) miljoner kronor 2016. Dessa samfinansieringar följer fastställda handläggnings-ordningar. Ger inte dessa besparingar effekt så kan fakultetsanslaget komma att reduceras framgent.

10 Ekonomienheten

11 Förutsättningar –forskningsanslag 2016-2018
Belopp inom parentes avser angivna uppgifter i styrelsens inriktningsbeslut (juni 2015) Ekonomienheten Förutsättningar –forskningsanslag Strategiska forskningsområden (SFO) Vårdforskning bibehålls 20,9 miljoner kronor samma nivå som tidigare. Övriga partnerskap minskar med 8,8 miljoner kronor till 12,7

12 Ekonomienheten Infrastrukturer Inriktningsbeslutet angav 37,1 miljoner kronor. Det samlande beloppet är detsamma, men en omfördelning har skett. Den humanistiska fakulteten får ett stöd motsvarande 3 miljoner kronor som basstöd för Språkbanken och digital humaniora. Den samhällsvetenskapliga fakulteten får ett stöd om 3 miljoner kronor som basstöd för bland andra V-Dem, QoG, SOM-undersökningar och LORE. Den naturvetenskapliga fakulteten får 17,2 miljoner kronor för Earth System (Skogaryd och Lanna), SLC, NMR samt planeringsbidrag. Sahlgrenska akademin kommer att erhålla ett planeringsbidrag för 2016 för att utarbeta ett förslag till nationell samordning av djurförsöksverksamhet.

13 Infrastrukturer forts.
Ekonomienheten Infrastrukturer forts. NanoSims 0,6 miljoner kronor Nationell infrastruktur (ofördelat belopp) 2,3 miljoner kronor MAX IV 2 miljoner kronor SA Registerforskning 2 miljoner kronor VR (SND) 7 miljoner kronor Under våren 2017 sker ansökningar hos VR inför 2018-ff avseende nationella forskningsinfrastrukturer. Budgetar ska vara klara i februari 2017.

14 Forskningsanslaget - Övrigt och balanserat kapital
Ekonomienheten Forskningsanslaget - Övrigt och balanserat kapital Scholars at risk 2 (1) miljoner kronor – ökning eftersom ökat behov Särskilda anslag har ökat 5,5 miljoner – samma summa i anslag till lärosätet 5 miljoner kronor till Segerstedtinstitutet 0,5 miljoner kronor till Libris Balanserat kapital Lindholmen Visual Arena (Chalmers) belastar balanserat kapital 1,9 miljoner 2015 (avser ) 0,5 miljoner 2016 0,3 miljoner 2017 Underskott räntekonto beräknas minska från 7 miljoner kronor till 5,3 miljoner kronor 2015 och belastar balanserat kapital

15 Ekonomienheten Fördelning av basanslag och prestationsmedel till forskning och utbildning på forskarnivå

16 Minskade strategiska avsättningar än tidigare planerat
Ekonomienheten Forskningsanslag Minskade strategiska avsättningar än tidigare planerat Fördelning forskningsanslaget 2016

17 Nyheter från BP 2016 – utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Förslag-utkast/FW Ekonomienheten Nyheter från BP – utbildning på grundnivå och avancerad nivå Anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå uppgår för 2016 till 1,990 miljoner kronor inkl. NCM och spetsutbildningar i entreprenörskap. Kvalitetsförstärkning med 28,4 miljoner kronor inom humaniora, samhällsvetenskaper samt inom lärar- och förskollärarutbildningar. (påbörjades redan höstterminen 2015) Ska leda till fler lärarledda undervisningstimmar OBS! Pågår Kommer att följas upp

18 Kvalitetsförstärkning 2015-2018
Ekonomienheten Kvalitetsförstärkning OBS! Tillfällig satsning ger höjd ersättning för HST, satsningen gäller till och med 2018.

19 Förutsättningar – utbildningsanslag
Ekonomienheten Förutsättningar – utbildningsanslag Grundutbildningsuppdraget (inkl. VÄB15) till fakulteterna har justerats för Utbildningsuppdraget för 2015, som annonserades i regleringsbrevet för 2015 i december 2014, har ersatts av utbyggnaden/uppdraget i regleringsbrevet för 2015 som presenterades i juni 2015. Rektor beslutade om förändrat utbildningsuppdrag och fördelning av kvalitetsförstärkning i juni 2015 för innevarande år.

20 Förutsättningar – utbildningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – utbildningsanslag För 2016 har fakulteternas utbildningsuppdrag förändrats från 1,906 till 1,931 miljoner kronor (belopp i BP 2016 är inklusive kvalitetsförstärkning motsvarande 28,4 miljoner kronor). Från 2016 ingår kvalitetsförstärkning i prislapparna (HJTS + U/VFU). Övriga avsättningar har ökat från 26,7 till 27,2 miljoner kronor Stöd för studentinflytande har PLO-uppräknats Studenter med funktionshinder – avsättning 0,3 procent av anslag (ökar)

21 Förutsättningar – utbildningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – utbildningsanslag Balanserat kapital Riksidrottsuniversitetet belastar balanserat kapital med större belopp och under längre tidsperiod än vad som var avsatt från början. Beloppet ökar från 1 miljon kronor 2016 till 1,6 miljoner kronor samt att åtagandet gäller till och med juni 2018. Underskottet på räntekontot har förändrats 2015 från 8 miljoner kronor till 6 miljoner kronor, vilket belastar balanserat kapital. I relation till inriktningsbeslutet har nyttjande av balanserat kapital för 2016 förändrats från 31,7 till 32,4 miljoner kronor.

22 Andra förutsättningar som berör utbildning
Ekonomienheten Andra förutsättningar som berör utbildning Fortsatt stöd till KPU (Brobyggaren) Tillgängliga, ännu ej fördelade, medel på drygt 300 miljoner kronor kommer att användas till kvalitetshöjande insatser. Fördelas i Regleringsbrevet 2016. Satsning på validering och reell kompetens. 30 miljoner kronor avsätts Fördelas av UHR. Utökning av kompletteringsutbildningar. Innebär att både fler personer ska kunna deltaga i befintliga utbildningar och att nya utbildningar inom flera yrkesområden byggs upp. Satsning på 25 miljoner kronor för 2016 och totalt 660 miljoner kronor 2019.

23 Utbildningsuppdragets takbelopp 2015-2016
Ekonomienheten Utbildningsuppdragets takbelopp

24 Fördelning grundutbildningsanslag 2016
Ekonomienheten Utbildningsanslag Fördelning grundutbildningsanslag 2016

25 Kostnadsdebiteringar för 2016
Förslag-utkast/FW Ekonomienheten Kostnadsdebiteringar för 2016 Omfattar debitering för: Universitetsbibliotekets verksamhet Universitetsgemensamma verksamheter Lokalkostnader Samt bastjänster inom: IT Campusservice Servicecenter Större undervisningslokaler Fördelas av fakultet till institution Fördelas direkt till institution

26 Ekonomienheten Översiktligt gällande kostnadsdebiteringarna – förändringar mellan 2015 och 2016 Universitetsgemensamma kostnader är oförändrade Universitetsbibliotekets kostnader ökar med 8 miljoner kronor Lokalkostnaderna minskar med drygt 5 miljoner kronor IT bastjänster ökar med nästan 3 miljoner kronor Campusservice och servicecenter ökar med knappt 1 miljon kronor Nettotillskottet till verksamheten är miljoner kronor

27 Ekonomienheten Specifikationer av fördelning av anslagen till forskning och utbildning på forskarnivå

28 Jämförelse basanslag 2015 och 2016
Ekonomienheten Jämförelse basanslag 2015 och 2016

29 Jämförelse prestationsmedel 2015-2016
Ekonomienheten Jämförelse prestationsmedel

30 Förutsättningar – forskningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – forskningsanslag

31 Förutsättningar – forskningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – forskningsanslag

32 Förutsättningar –forskningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar –forskningsanslag

33 Förutsättningar – forskningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – forskningsanslag

34 Ekonomienheten Specifikationer av fördelning av anslag till utbildning på grundnivå och avancerad nivå

35 Förutsättningar – utbildningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – utbildningsanslag Samma andelar de senaste 3 åren dvs stabila planeringsförutsättningar

36 Utbildningsuppdrag 2016 samt förändring (HST)
Ekonomienheten Utbildningsuppdrag 2016 samt förändring (HST)

37 Prestationsgraden påverkar takbeloppet
Ekonomienheten Prestationsgraden påverkar takbeloppet

38 Förutsättningar – utbildningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – utbildningsanslag

39 Förutsättningar – utbildningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – utbildningsanslag

40 Förutsättningar – utbildningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – utbildningsanslag

41 Förutsättningar – utbildningsanslag 2016-2018
Ekonomienheten Förutsättningar – utbildningsanslag

42 Specifikationer av fördelning av kostnadsdebiteringar
Ekonomienheten Specifikationer av fördelning av kostnadsdebiteringar

43 Stödkostnader i relation till totala verksamhets- kostnader
Ekonomienheten Stödkostnader i relation till totala verksamhets- kostnader

44 Universitetsbiblioteket inför 2016 (2017 – 2018)
Ekonomienheten Universitetsbiblioteket inför 2016 (2017 – 2018) Gemensamma stödkostnader och planeringsförutsättningar 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Plan 2016 Plan 2017 Plan 2018 UBs stödkostnad i mnkr 176,2 183,3 192,0 200,0 208,0 212,0 220 224 228 Totala verksamhetskostnader i mnkr 4 784,6 4 933,2 5 272,4 5 378,6 5 694,5 5 878,2 5 956 6 065 6 161 Andelstal för UB 3,7% 3,6% Förslag till budgetram för 2016 = 220 mnkr = bibehållen kostnadsandel om 3,7 % Fördelas till verksamheten (fakulteterna) utifrån beslutad modell från och med 2014 UB får ett riktat verksamhetsuppdrag från rektor.

45 Universitetsbiblioteket inför 2016
Förslag-utkast/FW Ekonomienheten Universitetsbiblioteket inför 2016 Viktad andel av UBs kostnader i % Fördelningsgrund Allmän del 12 Fakultetens andel av totala kostnader, senaste bokslut Studentdel 50 Helårsstudenter, senaste bokslut Forskningsdel 38 Bokförda lönekostnader inom forskningsverksamheten, senaste bokslut Fördelningen mellan andelarna ska utvärderas under 2016.

46 Universitetsgemensamma verksamheter inför 2016 (2017-2018)
Ekonomienheten Universitetsgemensamma verksamheter inför 2016 ( ) Budgetramen för 2016 föreslås till 384 miljoner kronor och fördelar sig på: Ledning och myndighetsfunktioner om 105 mnkr (27 %) Universitetsgemensamma ändamål om 266 mnkr (69 %) Vissa enheter och funktioner om 13 mnkr (3 %) Beloppet är detsamma som för 2015, men utgör en något mindre andel av de totala kostnaderna. Gemensamma stödkostnader och planeringsförutsättningar 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Plan 2016 Plan 2017 Plan 2018 Universitetsgemensam stödkostnad i mnkr 304,8 350,9 369,0 384,0 366,7 384 370 376 Totala verksamhetskostnader i mnkr 4 784,6 4 933,2 5 272,4 5 378,6 5 694,5 5 878,2 5 956 6 065 6 161 Andelstal univ gemensamt 6,4% 7,1% 7,0% 6,5% 6,1% Fördelas till verksamheten (fakulteterna) utifrån beslutad modell från och med 2014.

47 Andelstal per fakultet för kostnads- fördelning 2016
Ekonomienheten Andelstal per fakultet för kostnads- fördelning 2016 Kostnadsandel 2016 jämfört med 2015 HFS SFS HHFS UFS SA NFS KFS ITFS GU tot Utbildn 2016 10,8% 17,1% 10,6% 12,9% 23,6% 8,8% 14,1% 2,1% 37,2% Utbildn 2015 10,7% 17,2% 9,7% 13,5% 24,1% 8,9% 13,7% 35,8% Forskn 2016 10,9% 12,2% 8,6% 6,5% 39,3% 18,6% 1,6% 2,3% 62,8% Forskn 2015 10,5% 11,8% 8,7% 5,8% 38,7% 20,2% 2,0% 64,2% Respektive fakultets kostnadsandel beräknas utifrån kostnadsomslutningen inom kärn- och stödverksamheten exklusive lokalkostnader, avskrivningar och interna transaktioner. Utöver detta undantas kostnader för ALF- och TUA-verksamheten, samverkan med Chalmers, VGR och Mariestads kommun (NFS), kostnader inom NMR- centrum, praktikkostnader samt den fördelade kostnaden för LUNs stödverksamhet.

48 Fördelning av kostnader för UB och universitetsgemensamt för 2016
Ekonomienheten Fördelning av kostnader för UB och universitetsgemensamt för 2016  Universitetsbiblioteket HFS SFS HHFS UFS SA NFS KFS ITFS 2016 Utbildning 18 335 25 666 18 645 13 262 20 917 11 098 7 880 4 057 Forskning 11 668 12 886 7 860 6 593 37 432 19 462 1 351 2 888 Totalt 30 003 38 552 26 505 19 855 58 349 30 560 9 232 6 945 Jämf 2015 28 410 37 364 25 775 18 074 56 053 30 864 9 243 6 217 Universitetsgemensamt HFS SFS HHFS UFS SA NFS KFS ITFS Summa 2016 Utbildning 20 282 32 113 19 906 24 226 44 320 16 526 26 479 3 944 Forskning 21 386 23 937 16 874 12 753 77 108 36 494 3 139 4 513 Totalt 41 668 56 050 36 780 36 979 53 020 29 619 8 456 Jämf 2015 40 687 55 214 35 425 36 392 56 847 29 737 7 863

49 Ekonomienheten Lokalkostnader inför 2016 Lokalhyra debiteras institution fr o m 2013 baserat på: en gemensam ”hyreshusmodell” baserad på marknadshyra Lokalkostnaden innefattar varmhyra, elförbrukning, städade och säkra lokaler Inga förändringar i debiteringsmodellen m a a lokalkostnads-utredningen från 2014.

50 Ekonomienheten Lokalkostnader inför 2016 Lokalkostnader som debiteras för 2015 uppgår till 665 miljoner kronor (häri ingår tomma lokaler med 4,7 miljoner kronor). För 2016 beräknas nivån på de totala lokalkostnaderna ligga på 651 miljoner kronor. Tomma lokaler ökar till 21,4 miljoner kronor p g a intern omfördelning. Att öka andelen tomma lokaler för att öka flexibiliteten var en av de föreslagna åtgärderna i lokal- kostnadsutredningen från 2014. Kostnadsminskningen beror främst på det gynnsamma ränteläget och på förtätningar inom exempelvis gemensamma förvaltningen.

51 IT-infrastrukturavgift för 2016 = Bastjänster inom IT
Ekonomienheten IT-infrastrukturavgift för 2016 = Bastjänster inom IT IT-fakturan uppgår för 2015 till 102,8 miljoner kronor IT-fakturan för 2016 föreslås uppgå till 105,4 miljoner kronor. Utöver PLO-uppräkning på 1,22 % utgörs ökningen av en höjning av SUNET-avgiften. Höjningen fördelas över två år. Beloppet fördelar sig med 92,7 miljoner kronor till fakulteter och institutioner, resterande 13 miljoner kronor debiteras LUN, UB och universitetsgemensamma verksamheter Fördelas till verksamheten (institutioner och enheter) utifrån beslutad modell från och med 2014.

52 Förslag-utkast/FW Ekonomienheten Campusservice 2016 Kostnaden för bastjänster inom campusservice för är 67 miljoner kronor och omfattar samtliga fakultetsområden förutom ITFS. Kostnaden för bastjänster inom campusservice för 2016 är 63 miljoner kronor. Minskningen beror på att UB utgår ur campus- organisationen fr o m 2016 (motsvarar 4 miljoner kronor). Bastjänsterna debiteras verksamheten efter kvadratmeter. ITFS ingår i Chalmers serviceorganisation. Inom UBs campusservice är det mesta speciellt utifrån biblioteksverksamheten, det finns inga direkta stordriftsfördelar.

53 Ekonomienheten Servicecenter inför 2016 Kostnaden för bastjänster inom Servicecenter för är 14,5 miljoner kronor. Kostnaden för 2016 beräknas till 14,7 miljoner kronor. Förändringen beror på PLO-uppräkning. Debiteras efter antal helårsstudenter och heltidsekvivalenter.

54 Större undervisningslokaler 2016
Ekonomienheten Större undervisningslokaler 2016 Tjänsten innefattar: Underhåll och utveckling av vissa större undervisningslokaler Inkluderar hyra för vissa större undervisningslokaler Debitering 2015: 27,5 miljoner kronor Förslag 2016: 25,8 miljoner kronor Minskningen beror på det gynnsamma ränteläget, som ger lägre hyra. Debiteras utifrån antal kvadratmeter inom utbildningsverksamheten. Tjänsten är under utveckling avseende såväl innehåll som debiteringsmodell.

55 Ekonomienheten Preliminär fördelning av kostnader för INFRA-tjänster och lokaler för 2016 HFS SFS HHFS UFS SA NFS KFS ITFS LUN Summa Lokalkostnader 2016 35 861 64 727 38 348 43 718 67 061 12 800 2 574 Lokalkostnader 2015 35 121 66 314 37 461 48 206 65 276 13 100 2 467 Skillnad 740 -1 587 887 -4 488 -4 638 2 301 1 785 -300 107 -3 394 Bastjänster IT 2016 10 051 12 405 8 861 8 493 33 031 12 000 5 943 1 938 548 93 270 Bastjänster IT 2015 9 636 12 180 8 399 8 475 30 906 12 235 5 983 1 974 526 90 314 415 225 462 18 2 125 -235 -40 -36 22 2 956 Till ovanstående bastjänster inom IT kommer tjänsten Datorarbetsplats för de enheter som ingår i DAFGU, totalt 16 mnkr som fördelas enligt UD beslut dnr E 2014/369. Bastjänster campusservice 2016 7 938 8 124 9 009 7 613 11 591 6 579 5 656 *) 179 56 689 Bastjänster campusservice 2015 7 894 8 196 8 965 7 695 11 356 5 850 5 786 198 55 940 44 -72 -82 235 729 -130 -19 749 *) IT-fakulteten ingår i den serviceorganisation som tillhandahålls inom Chalmers. Bastjänster servicecenter 2016 1 962 2 652 1 842 1 605 3 673 1 604 863 440 - 14 639 Bastjänster servicecenter 2015 1 932 2 709 1 782 1 530 3 613 1 626 847 424 14 463 30 -57 60 75 -22 16 176 Bastjänster större undervisningslokaler 2016 2 201 5 942 7 707 4 025 5 932 25 807 Bastjänster större undervisningslokaler 2015 1 602 6 731 8 030 4 662 6 515 27 540 599 -789 -323 -637 -583 -1 733 *) Inga undervisningslokaler inom NFS, KFS och ITFS ingår i den gemensamma tjänsten.


Ladda ner ppt "Förslag-utkast/FW Ekonomienheten"

Liknande presentationer


Google-annonser