Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 1
2
Kommunikationsprocesser
Målgrupp Kanal Sändare Budskap Kanal Mottagare Kanal Återkoppling
3
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Kursmål Att få god kännedom om de olika organisatoriska delarna i ett företag Att förstå samspelet mellan kund och företag
4
Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning
Ägare Styrelse VD
5
Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning
Vision Styrelse Mål VD Strategi Ledningsgrupp
6
Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning VD Ekonomi Marknad Inköp HR Produktion
7
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Linjeorganisation Fördelar ansvar och rapportering till olika funktionella enheter En hierarkisk ordning som styrs av klara regler Kan hämma medarbetarnas egna initiativförmåga
8
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation
9
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation Fördelar och styrkor Balanserar behovet av lokalt fokus och globalt tänkande Kan öka kommunikationen och problemlösningen i organisationen Kan öka medarbetares motivation då de känner sig mer involverade i verksamheten
10
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation Risker och svagheter Det tar 3-5 år att få den inarbetad och fungerande Risk för spänning mellan funktionella och administrativa chefer då de ser på verksamheten från olika perspektiv Trögare beslutsprocess p.g.a. flera inblandade chefer Varje anställd har flera chefer. Kan leda till motstridiga besked
11
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Sammanfattning Strategisk (långsiktig) Kommunikation Taktisk (kortsiktig) Kommunikation Operativ
12
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Förfrågan Behov Offert Samarbete Partnerskap Avtal
13
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt ”Företagsledningens engagemang” 3.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 4. Arbeta med processer Sätt kunden i centrum 5. Låt alla vara delaktiga 2. Basera beslut på fakta 6. Skapa helhetsbild
14
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Sätt kunden i centrum Kunden Behov Uppfyllelse
15
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Omvärlds- förändring Revision Basera beslut på fakta Intern upp- följning Kundmöte
16
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Omvärlds- förändringar Kund- kontakter Arbeta ständigt med förbättringar Interna analyser Utveckling ”redesign”
17
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Arbeta med processer Kontr. Kapac. Kapac. Tillg? Boka Tag emot förfrågan Skicka Bekräft. Slut J N Föreslå Alt. Kund Accept? J N
18
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Delegera ansvar Förstå vilket värde som skapas Låt alla vara delaktiga Skapa för- ståelse för processerna Delge alla kritik
19
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Skapa en helhets- bild Utbildning Information
20
Kommunikationsprocesser
Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Följer upp Tar fram strategier Företagsledningens engagemang Sätter mål Vision
21
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt KPI > 95 % > 95 > 98 % > 98 % Penalty/straffavgift Förbättring Bonus/belöning
22
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Kursmål Vad innebär ISO 9000 i ett medarbetarperspektiv Vad innebär ISO i ett medarbetarperspektiv Att förstå skillnaden mellan ISO 14000/18000
23
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Minimera avvikelser efterkontroller (old fashion) inbyggd i processerna
24
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Ledningssystem Processer Lagar & förordningar Kundupp- fyllelse
25
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Act Plan Check Do
26
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete ISO 9001:2008 varför? hur?
27
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete ISO 9000 – 8 hörnstenar! Sätt kunden i centrum Ledarskap Medarbetarengagemang Arbeta med kärnprocesser Identifiera stödprocesser Ständiga förbättringar Basera beslut på fakta Nära samarbete med leverantörer
28
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Sätt kunden i centrum Undersök och förstå kundens behov och förväntningar Säkerställ att organisationens mål är relaterade till kundens behov och förväntningar Sprid information i hela organisationen om kundens behov och förväntningar Mät kundtillfredsställelsen och agera därefter Underhåll kundrelationen systematiskt Skapa en balans mellan kundtillfredsställelse och övriga intressenter
29
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Grupparbete 1 - Diskutera följande fråga: Vad är ett bra ledarskap?
30
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Bra ledarskap Tar hänsyn till alla intressenter i en organisation, kunder, ägare, anställda, leverantörer, finansiärer, kommunen Formulerar en lättförståelig vision Sätter upp utmanande mål Formulerar handlingsplaner Visar empati Skapar förtroende och undanröjer rädsla Skapar förutsättningar för medarbetaren att agera med ”frihet under ansvar” Inspirerar, uppmuntrar och uppmärksammar med- arbetares insatser
31
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Medarbetarengagemang Förstår betydelsen av sin egen roll i organisationen Förstår villkoren för sin egen prestation Tar ansvar för problem och dess lösning Värderar sin egen prestation mot uppsatta mål Söker möjligheter att utveckla sin egen kompetens, erfarenhet och behörighet Utbyter kunskap och erfarenhet Diskuterar öppet problem och lösningar
32
Processorientering Definera organisationens kärnprocesser
MLH K U N D T I L F R E S ÄL LE LS Definera organisationens kärnprocesser VOAC Hydraulics AB K U N D B E H O v Standardleverans Artikel/produktförsörjning Kundanpassad leverans Produktutveckling Reservdelsutveckling
33
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Arbeta med processer Att systematiskt definiera nödvändiga aktiviteter för att uppnå önskat resultat Att etablera klara ansvarsområden för att leda och styra processen Att analysera och mäta dugligheten i processen Att definiera gränssnitten mellan delprocesser Att ständigt fokusera på resurser, metoder och material, som kan förbättra processen Att bedöma risker, konsekvenser och påverkan på kunder, leverantörer och andra intressenter
34
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Identifiera stödprocesser Strukturera ett system för att uppnå uppsatta mål på mest effektiva och dugliga sätt Förstå beroendet mellan system delarna Skapa bättre förståelse för roller och ansvar, som är nödvändiga för att uppnå gemensamma mål och reducera hinder Förstå organisationens kapacitet och etablera nödvändiga resurser för att kunna agera Målsätta och definiera hur en speciell aktivitet inom systemet ska fungera Ständigt förbättra systemet genom mätningar och utveckling
35
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Ständiga förbättringar Hela organisationen strävar mot att ständigt förbättra organisationens prestation Anställda tränas i att använda metoder och verktyg för att uppnå ständiga förbättringar Alla anställda har ett mål att förbättra produkter, processer och system Det finns uppsatta mål för att mäta ständiga förbättringar Att upptäcka och förstå förbättringar
36
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Faktabaserade beslutsunderlag Det fastställs att data och information stämmer och är till- förlitligt Data görs tillgängligt för dem som behöver det Rätt metoder används för analys av data Beslut och åtgärder baseras på fakta i balans med erfarenhet och intuition
37
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Ömsesidig leverantörsrelation Etablera en relation som balanserar kortsiktiga vinster med långsiktiga övervägande Dela experter och resurser med partners Identifiera och välj nyckelleverantörer Klar och öppen kommunikation Information och framtida planer utbyts Etablera gemensamt utvecklings- och förbättringsarbete Inspirera och uppmuntra till förbättringar hos leverantörerna
38
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete ISO 14000 Varför? Hur? ISO 14001:2004 ISO 14004:2004
39
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Miljöledningssystem Kartlägga verksamhetens miljöpåverkan Sätta upp konkreta mål Skapa en trovärdig grund för miljöarbetet Ta fram handlingsplaner Kontinuerlig uppföljning och utvärdering (målvakter) Införa styrande rutiner
40
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Grupparbete 2 - Diskutera följande fråga: Vad kan uppnås med ett miljölednings- system?
41
Kommunikationsprocesser
MLH Kvalitetsarbete Vad kan uppnås med ett miljöledningssystem? Internt försäkrar ledningen att man har kontroll på hur verksamheten påverkar miljön ger de anställda en försäkran att företaget tar ansvar för miljön mindre användning av råmaterial energibesparingar effektivare processer mindre avfall ökad återvinning Externt ger de externa intressenterna motsvarande försäkran företaget följer gällande lagar och regler försäkrar att även leverantörer lever upp till samma mål som den egna organisationens
42
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete OHSAS 18000 Varför? Hur?
43
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Struktur Identifiera faror Bedöma risker Besluta hur faror och risker ska styras Mål och handlingsplaner Resurser roller och ansvar Kompetens, utbildning och medvetenhet Kommunikation, rådgivning och samråd Dokumentstyrning Nödlägesberedskap Uppföljning
44
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Struktur Prestandamätning och övervakning Utvärdering av att lagar och andra krav efterlevs Redovisande dokument Utredning av incidenter Intern revision
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.