Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
2
Utvecklingssamtal och IUP
Agenda Utvecklingssamtal och IUP Förmågor och formativ bedömning i NO/TK Från Skolverket
3
Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Omdömen Framåtsyftande planering Skriftlig individuell utvecklingsplan
7
Diskutera er utvecklingssamtalpraktik
Diskutera er utvecklingssamtalpraktik. Varje grupp lyfter sedan: Ett exempel på förberedelse och genomförande utifrån huvudsyftet. En svårighet/utmaning med förberedelse/genomförande av utvecklingssamtal
8
Omdömen i juni och samtal i augusti?
Enligt 10 kap. 13 § skollagen ska läraren i årskurs 1–5 en gång per läsår, vid ett av utvecklingssamtalen, i en skriftlig individuell utvecklingsplan 1. ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i, och 2. sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
9
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Omdömen i Skolwebben – enklare och tydligare
10
Materialet finns här>>
11
Skolverkets omdömesblankett – en elevs alla omdömen.
12
Mer än godtagbara kunskaper… svar från Skolverket
Skolverkets val av nivåerna godtagbara och mer än godtagbara kunskaper har sin grund i bestämmelsen i skollagen (2010:800) som säger att alla elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Det ingår också i lärarens uppdrag att kontinuerligt göra uppföljningar av varje elevs kunskapsutveckling så att behov av stöd säkerställs. Det är viktigt att eleven och vårdnadshavaren tidigt får denna information om vad som behöver förbättras och vilka åtgärder skolan kommer att vidta. Skolan har ansvaret för att ta reda på elevers olika behov för att kunna anpassa undervisningen och välja insatser som bäst gynnar eleven så att eleven når kunskapskraven. Detta gäller i alla årskurser. I skollagen står också att de elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås, det som in blanketten skrivs mer än godtagbara kunskaper ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Det är ytterst rektor som beslutar om hur de skriftliga omdömena vid er skola ska utformas. Skolverkets blanketter är tänkta som ett stöd i arbetet med den skriftliga individuella utvecklingsplanen och de skriftliga omdömena.
13
Film om Skolverkets blanketter från Pedagog Värmland
14
LÄRARE KAN NU SKRIVA DE SKRIFTLIGA OMDÖMENA I EN GRUPPVY.
Enklare och snabbare Överskådligt Spara samma svar till alla elever med ett knapptryck. Ändra sedan svaren vid behov. Gäller både prognosfråga och textfråga. Se en summering av din registrering längst ned.
15
LÄRARE KAN SOM TIDIGARE ARBETA MED ELEVS OMDÖME
Kunskapskravsmatris finns kvar.
16
LÄRARE KAN SOM TIDIGARE ARBETA MED ELEVS OMDÖME
I Kunskapsmatrisen kan läraren markera de kunskaper i kunskapskraven som eleven visat. LÄRARE KAN SOM TIDIGARE ARBETA MED ELEVS OMDÖME Kunskapskravsmatris finns kvar.
17
Elevens alla omdömen Sammanställning av elevs dokument, görs med samma arbetssätt som tidigare. Instruktionsfilm
18
Sammanställning – som tidigare
Sammanställning av elevs dokument, görs med samma arbetssätt som tidigare. Instruktionsfilm
19
Övrig dokumentation i Skolwebben
Vi har också skapat nya Skolwebbsmallar utifrån Skolverkets exempelblanketter för Utveckling i övrigt och Framåtsyftande planering. Sedan tidigare finns i Skolwebbsformat mallar för Utredning, åtgärdsprogram och utvärdering samt Skriftlig bedömning Pedagogisk planering Elevarbeten Övrig bedömning
20
Mer information Instruktionsfilmer till lärare som vill arbeta i gruppregistreringsvy: Skolwebbens alla instruktionsfilmer
21
Förmågor och formativ bedömning i NO-ämnen (och teknik) Ett ämnesdidaktiskt FoU-projekt
Vad innebär det till exempel att kunna argumentera och ta ställning i viktiga samhällsfrågor som relaterar till naturvetenskap och teknik? Eller, hur kan man i undervisningen utveckla förmågan att värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö? Vilken naturvetenskaplig och teknisk kunskap blir relevant och nödvändig? Hur kan vi genom vår bedömning främja och fånga elevers förmågor att i framtiden och utanför skolan kunna granska information, kommunicera och ta ställning i viktiga frågor? Vad innebär det att utveckla förmågor till systematiskt undersökande? Är det bara att skriva labbrapport? Vad kan en elev som kan tolka och kritiskt granska naturvetenskapliga undersökningar? Hur kan vi genom vår bedömning främja och fånga denna förmåga? Vad innebär det att kunna använda naturvetenskapliga begrepp för att beskriva och förklara olika samband utan att det bara handlar om ordkunskap? Hur är det möjligt försätta eleverna i undervisnings- och bedömningssituationer där de får möjlighet att utveckla sin användning av naturvetenskapliga eller tekniska begrepp? Hur kan vi genom vår bedömning främja och fånga denna förmåga? Ansök senast 15 mars Blankett Kontakta
22
Nytt från Skolverket Bedömningsportalen innehåller concept cartoons (en anledning att gå in!) Material om sambedömning Bedömning för lärande i matematik Informationsfilmer om betygssättning från Skolverket
23
Tack för idag! 25 mars och 15 maj (kl. 15-17) Bedömning & Betyg
Pernilla, Elisabeth & Erika
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.