Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23."— Presentationens avskrift:

1 En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23 mars Signas av styr- och referensgrupp (Viljeyttring/ställer sig bakom) Överlämning i Rosenbad i april Kommunikation Av stor vikt att vi får med en bredd på aktörer: kunder, leverantörer och byggbolag, samt politiker, myndigheter etc som skapar incitament och regler.

2

3 Målsättning med färdplanen
Målsättningen är att samla värdekedjan i bygg- och anläggningssektorn kring en gemensam färdplan som ska tydliggöra hur sektorns olika aktörer och beslutsfattare samt politiker kan möjliggöra en omställning till ett klimatneutralt och konkurrenskraftigt Sverige. Ett klimatneutralt byggskede och användarskede En marknad och affärsmodeller som värderar klimatsmarta lösningar

4 Workshops, rundabord och färdplansdokumentet
personer har deltagit Referensgrupp Affärens roll Kommuner Investerare Förankringsseminarium Övriga färdplaner Styrgrupp Projektgrupp

5 Mål för att nå en klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn
År 2045: Netto nollutsläpp av växthusgaser. År 2040: 75 % minskade utsläpp av växthusgaser (jmf 2015). År 2030: 50 % minskade utsläpp av växthusgaser (jmf 2015). År 2025: Utsläppen av växthusgaser visar en tydligt minskande trend. År : Aktörer i bygg- och anläggningssektorn har kartlagt sina utsläpp och satt klimatmål.

6 Vad behövs? Samverkan Teknik och innovation (för att nå ända fram)
Klimatpåverkan i byggskedet en stor faktor Energieffektiva byggnader på god väg Cirkulära flöden, avfall, resurseffektivitet Digitalisering Kombination kundkrav, tydliga mål, marknadsinitiativ, finansiering

7 26 uppmaningar till olika aktörer
Politiker (tydliga, långsiktiga krav) Samtliga aktörer (kompetens, egna mål, hållbarhetsrapportering) Beställare (långsiktighet, uppföljning, kravställning) Entreprenörer (effektiva produktionsmetoder, krav) Konsulter, arkitekter (planer, projektering, metoder)

8 Vad händer härnäst? Färdplanen klar 23 mars Signas av styr- och referensgrupp (Viljeyttring/ställer sig bakom) Överlämning i Rosenbad i april Kommunikation Implementering….fortsättning följer Av stor vikt att vi får med en bredd på aktörer: kunder, leverantörer och byggbolag, samt politiker, myndigheter etc som skapar incitament och regler.


Ladda ner ppt "En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23."

Liknande presentationer


Google-annonser