Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Allmänna råd för små avloppsanläggningar
Eva-Lotte Bernekorn Sandin Enheten för miljöfarlig verksamhet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
2
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
3
Varför AR och handbok? Miljöbalken ställer nya krav
AR 87:6 teknikstyrda ramdirektivet för vatten påverkar hur arbetet med enskilda avlopp ska bedrivas Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
4
vidare… enskilda avlopp uppskattas svara för ca. 20 % av den antropogena fosforbelastningen från Sverige avlopp i glesbygd lämpade för kretsloppslösningar inriktningsmål: 10 % av de enskilda avloppen ska vara kretsloppsanpassade till 2015 (aktionsplan återföring av fosfor) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
5
Har trätt i kraft den 1/8 2006!!! Status för AR:
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
6
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
7
AR är: funktionsinriktade baseras på: 2 kap. MB 9 kap. MB
12-14 och 19 §§ FMH processuella regler och bemyndiganden i MB och FMH Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
8
Utgångspunkt vid prövning och tillsyn
lägst 5 pe året runt boende Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
9
Skyddsnivåer Hög Normal
- område 3 kap. förordningen (2004:660) förvaltning av kvaliteten på vattenområden - andra hotade yt- eller grundvatten - områden enl. 7 kap. MB - nära badvatten etc. - hög sammanlagd belastning Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
10
Grundkrav ej dag- och dränvatten till spillvattenanläggning
hindra in- och utläckage enkelt att kontrollera funktionen underhåll och service underlättas funktionen kan upprätthållas livslängden ut på aktuell plats drift- och underhållsinstruktion från leverantören åtföljer anläggningen anläggningen är försedd med larm möjlighet till provtagning av utgående vatten Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
11
Hälsoskydd Normal nivå
renade vattnet ska ej medverka till väsentligt ökad risk för smitta eller annan olägenhet, där människor exponeras hantering av restprodukter på fastigheten, skötas hygieniskt acceptabelt Hög nivå ytterligare skydd såsom förbud av vissa utsläpp, göra utsläppspunkten mera svårtillgänglig, lägga till reningssteg som reducerar föroreningsinnehållet, utjämnar varierande flöden eller tar emot bräddat vatten Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
12
Miljöskydd Normal nivå teknik som begränsar användningen av vatten
fosfatfria tvättmedel och dito hushållskemikalier 90 % reduktion av BOD 70 % reduktion av fosfor möjliggör återvinning av näringsämnen ur avloppsfraktioner och restprodukter åtgärder för att minska smittspridning och annan olägenhet för djur Hög nivå 90 % reduktion av fosfor 50 % reduktion av kväve Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
13
Lokalisering minst påverkan på recipienten
avloppsanläggning bör ligga >10 m, helst >30 m från ytvatten slamavskiljare bör lokaliseras > 10 m från bostadshus och 4 m från fastighetsgräns slamavskiljare enl. SIS-EN :2000 el. motsv.; 20 m till vattentäkt och över grundvattennivån täthetsprovade ledningar bör ha ett skyddsavstånd på > 10 m till vattentäkt övriga CE-märkta e. dyl. anläggningar lokaliseras med > 20 m skyddsavstånd till vattentäkt Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
14
När avloppsvatten infiltrerar mark:
horisontellt skyddsavstånd från avloppsanläggning till dricksvattentäkt bör motsvara vattnets transportsträcka under minst två till tre månader – alltid > 20 m avstånd infiltrationsyta – högsta grundvattennivå eller berg > 1 m grundvattennivån i närbelägen vattentäkt bör ligga högre än nivån på grundvattnet under avloppsanläggningen vid max. vattenuttag avloppsanordning placeras nedströms energibrunn avloppsanläggningen bör inte försvåra anordnandet av vattenförsörjning på andra fastigheter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
15
Kretslopp och hushållning av restprodukter
kommunen bör skapa förutsättningar för nyttiggörande av avloppsfraktioner från hushåll ex.vis genom att inrätta system för insamling, behandling och lagring samt överlåtelse till jordbrukare, eller genom att vägleda om nyttjande på den aktuella fastigheten. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
16
Avvägningar i enskilt fall
anläggningen inrättad i enlighet med tillståndet och fungerar som avsett utsläppets mängd och sammansättning jämfört med omgivningens känslighet om lokalisering i ett mycket glest bebyggt område t.ex. norra Norrlands inland om de kommunala reningsverken saknar särskilda krav på kvävereduktion och nitrathalterna i grv är låga Om orimligt uppfylla kretslopps- och hushållningskrav: tekniskt hänseende krävande för den enskilde saknas förutsättningar att på lång sikt nyttiggöra avloppsfraktionerna Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
17
Skötsel och kontroll avloppsanordning brukas och underhålles enligt instruktion journal upprättas av leverantören och hålles aktuell av fastighetsägaren drift- och underhållsinstruktion, journal och relationsritning bör förvaras på fastigheten och kunna visas upp för tillsynsmyndigheten Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
18
Provtagning Tm kan vid misstanke om dålig funktion kräva provtagning av utgående vatten från anläggningen. Bör endast krävas om resultatet kan tillföra info som underlättar att vidta ytterligare åtgärder. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
19
Bedömningsunderlag vid tillståndsansökan
ritningar och tekniska beskrivningar för anläggande, drift och övervakning uppgifter om resurshushållning; närsalter, energiåtgång, minimera vattenanvändning… Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
20
Om infiltration i mark görs bedömning om risk för förorening av vattentäkt och ytvatten uppgifter om markförhållanden på fastigheten såsom infiltrationskapacitet, lågpunkter, förekomst av berg, avskärande dränering etc. uppgift om högsta grundvattennivå, avstånd mellan markyta och berg vid avloppsanordning Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
21
Bedömningsunderlag vid anmälan
motsvarande uppgifter som vid tillståndsansökan eller det som behövs för att bedöma den anmälda anordningen Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
22
Geohydrologisk undersökning om
anläggningen är belägen uppströms en dricksvattentäkt eller liknande om osäkerhet råder om risk för föroreningspåverkan Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
23
Krav i beslut arbetet utföras av sakkunnig person
anordningen ska kontrolleras av sakkunnig vart tionde år om känslig teknik, årlig kontroll installationskontroll genom intygande av installatören att anordningen är byggd enligt beslutet och att kritiska delar dokumenteras med bilder enligt kontrollplan Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
24
Drift- och underhållsinstruktion
hur anordningen används, nödvändiga åtgärder vilka avsnitt/delar av anordningen som kräver regelbunden skötsel och observation, hur ofta åtgärder mot vanligaste fel uppgift om leverantör, servicekontakt journal där större åtgärder införs Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
25
Förutsättningar för riktvärden för miljöskydd
Urin, g/pe,d Fek. + papper g/pe,d BDT g/pe,d Totalt per person Halt mg/l BOD7 5 15 28 48 280 Tot-P 1 0,5 2 12 Tot-N 11 1,5 1,4 14 80 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
26
Omvandlingstabell, reduktion av förorening
parameter Reduktion % Utsläppt mängd, g/pe,d Utgående halt, mg/l Syretäring, BOD 90 5 30 Fosfor, Tot-P 70 0,6 0,2 3 1 Kväve, Tot-N 50 7 40 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
27
AR medför ansvar för: Kommuner (TM): bedöma behov av skyddsnivå (hälso-, respektive miljö), villkora om kontroll, dokumentation, avvägning enligt 2 kap. 7 § MB Kommuner (RHA): skapa förutsättning för nyttigörade av avloppsfraktioner Leverantörer: förse marknaden med anläggningar som uppfyller funktionskraven, prestandadeklaration, DoU-instruktion Privatpersoner: välja ”rätt” teknik, P-fria kemikalier, kunskapskrav, egenkontroll, ”sakkunnigkontroll”, förvara protokoll m.m. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
28
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
29
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
30
Krav på kompetens Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
31
Läs mer: www.naturvardsverket.se/ teknik och miljö avlopp
Kompetenskrav installatör (FMH) Kompetenskrav utföra kontroll (FMH) Bemyndigande till NV att ge ut föreskrifter om kompetens Kommande EU-standard Läs mer: teknik och miljö avlopp Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
32
Krav på kontroll Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
33
Funktionskrav främjar teknikutveckling
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
34
Standard pr EN 12566 del 1 - 7 Fabrikstillverkade slamavskiljare
Infiltrationssystem Paketavloppsreningsverk Platsmonterade prefab slamavskiljare Markbäddar och rotzonsanläggningar Paketavloppsreningsverk, sekundär behandling ” tertiär ” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
35
KUNSKAPS-CENTER Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
36
Regeringsuppdrag 2006 …föreslå bidrag som kan öka användningen av effektiv teknik för att minska föroreningarna från enskilda avlopp. Avrapporteras senast 1 oktober 2006 Förlängd utredningstid till 31/12 ?? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
37
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
38
PBL. mäklare informeras. krav på avlopp vid ägarbyte. resp
PBL *mäklare informeras *krav på avlopp vid ägarbyte? *resp. vid renovering Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
39
AMS-pengar från jan. 2006 ”gröna jobb”
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
40
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.