Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
3
Bakgrund European Qualification Framework, EQF
Bakgrund European Qualification Framework, EQF National Qualification Framework, NQF Swedish Qualification Framework - Svenska referensramen för kvalifikationer, SeQF
4
Syfte: Att synliggöra allt resultat av lärande oavsett hur det är förvärvat - formellt och icke- formellt - i skola, folkbildning och arbetsliv… Att underlätta jämförelser av kvalifikationer från studier och arbetsliv både nationellt och internationellt.
5
Folkhögskolan och SeQF
Folkhögskolan och SeQF Offentliga utbildningar är inplacerade i SeQF-ramen genom regeringsbeslut. Folkhögskolans allmänna kurs är författningsreglerad i SeQF sedan den 1 juli Nivåplaceringen gäller för studerande som studerar från och med läsåret 2017/2018. Andra utbildningar, som folkhögskolans särskilda kurser, som ej är författningsreglerade får ansöka hos Myndigheten för yrkeshögskolan om man så önskar.
6
Mervärde utöver syftet för allmän kurs och SeQF:
Mervärde utöver syftet för allmän kurs och SeQF: Genom att beskriva mål och förväntade läranderesultat för den samlade allmänna kursen som helhet värnas folkhögskolans särart. Det blir tydligare för de studerande vad kursen är tänkt att leda fram till. Omfattningskravet i folkhögskolans behörighetsmodell blir tydligare - och inte bara ämnesbehörigheterna i innehållskravet.
7
Åtta SeQF-nivåer
8
Definitioner av begrepp:
Definitioner av begrepp: Läranderesultat (engelskans ”learning outcome”): De samlade förmågor en studerande förväntas ha när kursen är avslutad. Det är inte innehåll och arbetsformer utan ett komplement till detta. Gäller hela samlade allmänna kursen, dvs. inte bara innehållskravets ämnesbehörigheter. Kunskaper: Erfarenhetsbaserade och teoretiska kunskaper inom ett område (ett = a/an, inte one). Färdigheter: Kunna utföra uppgifter och lösa problem inom ett område. Kompetenser: Kunna kombinera kunskaper och färdigheter i ett sammanhang/situation. Att utifrån externa krav och uppdragets form kunna lösa en uppgift. Handlar alltså också om ansvar, självständighet, samarbete, reflektion och värdering av arbetet. Att relatera till SeQF-nivåerna: Skolans egna läranderesultat behöver inte delas upp på kunskaper, färdigheter och kompetenser - men kontrollera så att allt täcks upp. Progressionen blir lättare att tolka om man läser beskrivningarna för alla de åtta nivåerna.
9
Vad säger förordningen (SFS 2015:2018) om statsbidrag till folkbildningen? ”Kraven på resultat av lärande på allmän kurs på gymnasial nivå ska motsvara de krav som ställs på motsvarande utbildning inom gymnasieskolan. Folkhögskolan ska till en studerande, som efter genomförd allmän kurs på gymnasial nivå uppnår de krav som ställs för grundläggande behörighet till högskolestudier enligt högskoleförordningen (1993:100) eller yrkeshögskolestudier enligt förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan, utfärda intyg om godkänt resultat från allmän kurs på gymnasial nivå från folkhögskola.” ”Kraven på resultat av lärande på allmän kurs på grundskolenivå ska motsvara de krav som ställs på motsvarande utbildning inom grundskolan. Folkhögskolan ska till en studerande, som efter genomförd allmän kurs på grundskolenivå bedöms kunna tillgodogöra sig studier på gymnasial nivå, utfärda intyg om godkänt resultat från allmän kurs på grundskolenivå från folkhögskola.”
10
Uppföljning Folkbildningsrådet har uppdraget att granska kvaliteten av den allmänna kursen och folkhögskolornas eget kvalitetsarbete vad gäller allmän kurs samt intygandet av SeQF- 2 och SeQF-4 Uppföljning görs första gången 2019 av 2018 års verksamhet.
11
SeQF-nivå 2: Allmän kurs grundskolenivå
SeQF-nivå 2: Allmän kurs grundskolenivå Kunskaper Kan visa breddade kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, Kan visa kunskaper om hur fakta kan samlas, sammanställas och redovisas. Färdigheter Kan tillämpa angivna regler, metoder och verktyg för att utföra tilldelade uppgifter, Kan följa instruktioner och beskrivningar inom ett arbets- eller studieområde, Kan söka och bearbeta fakta inom flera arbets- eller studieområden. Kompetenser Kan utföra arbete eller studier med viss självständighet och ta ansvar för enklare uppgifter, Kan samarbeta under ledning och medverka till gemensamma resultat, Kan värdera hur de egna uppgifterna utförts
12
SeQF-nivå 4: Allmän kurs gymnasienivå
SeQF-nivå 4: Allmän kurs gymnasienivå Kunskaper Kan visa fördjupade kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, Kan visa kunskaper om modeller och metoder inom ett arbets- eller studieområde. Färdigheter Kan välja och använda relevanta begrepp, teorier, modeller, material, verktyg och metoder inom ett arbets- eller studieområde, Kan följa instruktioner och utföra definierade praktiska och teoretiska uppgifter inom givna tidsramar, Kan kommunicera på minst ett främmande språk inom aktuellt arbets- eller studieområde. Kompetenser Kan ta initiativ, reflektera, organisera och genomföra arbete och studier självständigt, Kan självständigt behandla innehåll i ett arbets- eller studieområde som kan leda till vidare lärande och professionell utveckling, Kan kritiskt värdera och förhålla sig självständig till valet av källor, värdera och dra slutsatser av egna och gemensamma resultat, Kan ta ansvar i samarbete med andra och i begränsad utsträckning leda och utvärdera andras arbete.
13
Folkbildningsrådets anvisningar:
Folkbildningsrådets anvisningar: Skolan formulerar allmänna kursens läranderesultat utifrån skolans profil och målsättning så att de täcker in SeQF-nivå 2 respektive 4. Skolan ansvarar för en kvalitetssäkrad process kring framtagandet av läranderesultaten och en årlig utvärdering av dessa. Folkbildningsrådets uppföljning kommer baseras på skolans dokument kring SeQF.
14
Besvara dessa frågor i processen med att ta fram dokument:
Besvara dessa frågor i processen med att ta fram dokument: Vad har skolan för mål för sin allmänna kurs? Vad vill skolan att de studerande ska ha med sig för läranderesultat/förmågor när de slutar? Hur kan läranderesultaten för skolans allmänna kurs relateras till studieomdömet? Täcker skolans läranderesultat in beskrivningen av kvalifikationerna/läranderesultaten för SeQF-nivå 2 respektive 4? Hur formuleras och dokumenteras skolans egna läranderesultat? Hur följer skolan upp läranderesultaten under kursens gång och när uppdateras de?
15
SeQF-intygen: Den studerande som uppnår grundläggande behörighet till högskola eller yrkeshögskola eller får ett intyg om kunskaper motsvarande grundskolenivån ska få ett intyg om aktuell SeQF-nivå. Intygen kommer finnas i Schoolsoft. En studerande som av folkhögskolan fått omfattningskravet intygat men inte uppnått grundläggande behörighet och som efter studierna på folkhögskolan kompletterar enstaka ämne på komvux, kan vid uppnådd grundläggande behörighet komma tillbaka till folkhögskolan och då erhålla ett SeQF-intyg. Vid tveksamheter om läranderesultaten för SeQF verkligen är uppnådda, trots fullgjorda behörigheter, bör detta leda till en utvärdering av kursen. Hade kursen kunnat ha ett annat upplägg? En annan prioritering? Andra stödformer? Vad kan vi ändra på till nästa läsår?
16
Mer information …
17
Agneta Wallin
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.