Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Lugnets skola Information inför förskoleklassvalet 2018, för barn som är födda 2012.
2
Så här har vi byggt vår skola
Så här har vi byggt vår skola
3
Historia Lugnets skola och förskola startades hösten 2011 i Hammarby Sjöstad på Södermalm i Stockholm. Läsåret 2017/18 är det ca 900 skolbarn (Förskoleklass-Åk 6) Idag är vi en skola på två adresser: På Hammarby Fabriksväg 65 går åk 4, 5 och 6, På Lugnets allé går åk f- 3. Förskolan avvecklades 30 juni 2016
4
Lugnets allé 66 Den nybyggda skolan på Lugnets allé stod klar vid årsskiftet 2013/2014 och ligger i den del av Sjöstaden som heter Lugnet. Skolan är byggd för ca 600 barn från 1-12 år. Det är en toppmodern skola som uppfyller stadens miljökrav med god marginal och som präglas av en lustfylld och stimulerande miljö för kunskapstörstande barn.
5
Hammarby Fabriksväg 65 Vi startade skolan i ett kontorshus på Hammarby Fabriksväg 65 och vi har succesivt ökat vår lokalyta och bygger om efter att våra behov ändras.
6
Ledningsdeklaration Utgångspunkten är tron på den enskilda människan, på hennes vilja att göra det som är gott. Vi ska skapa förutsättningar för ett livslångt lärande i en miljö som präglas av ömsesidig respekt och dynamiskt samspel människor emellan. Våra små och stora barn ska lära sig att ta eget ansvar och utvecklas i sitt lärande utifrån egna förutsättningar. De ska känna sig stolta över sina prestationer utan att behöva jämföra sig med andra. Vi ska arbeta med att stärka inflytande, medbestämmande och delaktighet för såväl barn, föräldrar som personal. Våra barn skall lära sig demokratiska spelregler genom praktisk erfarenhet.
7
Ledningsdeklaration För barnen är och skall pedagogerna vara viktiga vuxna och goda förebilder. De skall skapa god arbetsmiljö präglad av omsorg, trygghet och lust att lära. De är kompetenta att fatta kloka beslut för den verksamhet de är satta att leda. Detaljstyrningen av verksamheten ska skötas av personal och barn tillsammans.
8
Ledningsdeklaration För barnen är och skall pedagogerna vara viktiga vuxna och goda förebilder. De skall skapa god arbetsmiljö präglad av omsorg, trygghet och lust att lära. De är kompetenta att fatta kloka beslut för den verksamhet de är satta att leda. Detaljstyrningen av verksamheten ska skötas av personal och barn tillsammans.
9
Ledningsdeklaration SIST MEN INTE MINST SKA VI HA KUL TILLSAMMANS!
10
Organisation Hemvister
Vi har inte traditionella klasser på vår skola, utan vi grupperar barnen i hemvister med ca 60 barn i varje hemvist. Varje hemvist är indelat i fyra färg- eller mentorsgrupper: röd, grön, blå och gul. Ansvarig för varje färggrupp är mentorn (se nedan). I hemvisten jobbar sex-åtta pedagoger varav två är lärare och fem/sex är fritidspersonal.
11
Organisation Lärares uppgifter
Läraren är ansvarig för sina specifika ämnen i hemvisten, antingen Svenska och So eller Matte, No och Teknik. Lärarens huvudfokus är alltså på ämnet men självklart ansvarar läraren tillsammans med fritidspersonalen över barnets hela dag och välbefinnande.
12
Organisation Mentors uppgifter
Fritidspersonalen i hemvisten är mentorer för barnen. Mentorn ansvarar i första hand för ca 15 barn. Mentorn har inskolningssamtal med barn och föräldrar, är länken mellan skolan och hemmet och har varje vecka en mentorstimme med sin barngrupp. På mentorstimmen pratar man tillsammans med barnen bland annat om inflytande, demokrati och andra viktiga frågor. Varje mentor har ett specialområde som den är ansvarig för, tillexempel musik, idrott, skapande eller friluftsliv.
13
Organisation Tillsammans kallas de pedagoger
För att göra det enkelt för oss i vardagsarbetet kallar vi all fritidspersonal och alla lärarna för pedagoger.
14
Organisation Exempel på arbetsgrupper
Ibland arbetar röd och grön grupp ihop i en arbetsgrupp inomhus, medan blå och gul tillsammans går ut i skogen som en arbetsgrupp. På eftermiddagen går de som var ute in och de som var inne på morgonen går ut. Nästa dag kanske röd och blå grupp arbetar tillsammans och gul och grön tillsammans. På detta sätt får man faktiskt inte bara kompisar i sin färggrupp utan man får tillslut 60 kompisar som man känner väl!
15
Organisation Olika pedagogiska rum
Vi tror att det traditionella klassrummet är ett av många pedagogiska rum. På Lugnets skola vill vi erbjuda många olika sådana rum, som tillexempel skogen, parken och staden. Alla barn lär sig på olika sätt, några vill ligga på magen andra vill sitta vid ett bord eller vid en dator. Några arbetar bäst i grupp, andra vill sitta för sig själv eller i en mindre grupp. På Lugnets skola erbjuder vi många olika arbetsmiljöer och skapar ”rum i rummet”. Vi har satsat på flexibla inredningar som vi anpassar efter barnens behov och arbetets upplägg.
16
Organisation Möjliggörargruppen/Servicegruppen
För att arbetet med vårt huvuduppdrag undervisning skall flyta på så smidigt som möjligt för alla 780 barn och ca100 pedagoger, har vi satsat på att ha rejält med personal som kan backa upp alla duktiga pedagoger. I servicegruppen jobbar: En rektor och tre biträdande rektorer Två Bibliotekarier Fyra specialpedagoger En kurator En Intendent En skolsekreterare Flera Lokalvårdare Matsalspersonal med egen kökschef En Skolsköterska, läkare, kurator, psykolog, SYV En IT-Samordnare
17
Lugnets Gyllene Ord
18
Barn och elever • Säger snälla saker • Gör saker tillsammans • Säger förlåt och tröstar • Lyssnar på och hjälper andra • Talar sanning • Turas om att bestämma • Frågar om någon vill vara med • Är hjälpsam • Leker • Förstör inte eller säger att någons teckning är ful • Knuffas inte • Berättar direkt för en vuxen om något inte känns bra. • Hälsar på varandra • Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig
19
Personal • Har gemensamt ansvar för hela verksamheten • Tilltalar alla barn/elever med barnets namn • Är ärlig, rak och modig • Sprider positiv energi • Är generös • kommunicerar uppriktigt • tar sig tid att lyssna utan att värdera • Hälsar på varandra
20
Föräldrar • Tar del av all information som vi sänder ut/ finns på vår hemsida • Berättar direkt för personalen om något inte känns bra • Berättar gärna för personalen när något är bra • Kommer på föräldramöten och utvecklingssamtal • Är intresserade av och följer sitt barns utveckling • Hälsar på varandra
21
Vad händer nu? Skolval Stockholm
Sökperiod 15 januari-15 februari på webben Platserbjudande på webben 15 mars Tacka JA senast 1 april på webben eller i pappersform Vi kontaktar förskolorna när vi vet Vi besöker förskolorna i maj Föräldrar kan boka in möte när vi kommer på besök Föräldramöten 30 maj och 31 maj kl 18.00 Barnen på besök 1 juni kl Med reservation för ev ändringar av tidsschemat, följ vår hemsida!
22
Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.