Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLinda Magnusson
1
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig tillgång till vård och hälsa. I enlighet med Västra Götalandsregionens värdegrund har Närhälsan Kunskapscentrum för sexuell hälsa tagit fram en processutbildning för att säkerställa hbtq-personers rätt till god arbetsmiljö och likvärdig vård. Hbtq-diplomeringen möjliggör ett normmedvetet arbete baserat på gemensamma förhållningssätt kring hbtq-frågor och bemötande. Utbildningen förklarar centrala begrepp och normer för att utveckla förståelse för de konsekvenser det innebär att bryta mot heteronormativitet generellt samt fokuserar specifikt på de konsekvenser det får för arbetsplatsen och mötet med hälso- och sjukvården. Under processutbildningen kommer deltagarna att få genomföra olika metoder och övningar som gör det möjliggör självreflektion och färdighetsträning. Utbildningen arrangeras och genomförs av Närhälsan kunskapscentrum för sexuell hälsa.
2
Process Den här bilden visar de olika delarna av utbildningen och i vilken ordning de kommer. Som ni ser består den av fyra utbildningsdelar, en individuell och två verksamhetsgemensamma uppgifter. Innnan, mellan och efter utbildningsdelarna stämmer verksamheten av med utbildaren så att den kan se hur det har gått, förbereda inför nästa del och svara på frågor som har dykt upp. Nu kommer vi att gå igenom de olika delarna lite mer ingående. Avstämning via telefon Del 1: webb-utbildning Del 2: Samtliga medarbetare. Varvar föreläsning med övningar. 4 timmar. Möjliggör självreflektion och färdighetsträning. Uppgift 1 – Individuell färdighetsträning 15 min x 5 dokumentera. Uppgift 2 – Verksamhetsgemensam nulägesanalys Del 3 – Samtliga medarbetare. Varvar föreläsning med övningar. 3,5 timmar. Möjliggör självreflektion och färdighetsträning. Uppgift 3 Verksamheten/arbetsgruppen tar under 14 veckor fram en handlingsplan. Handlingsplanen beskriver hur verksamheten strukturerat ska arbeta vidare. Del 4 Utbildaren träffar arbetsgruppen för genomgång av verksamhetens handlingsplan. Härefter gör Närhälsan KSH en bedömning av verksamhetens arbete. Diplomering
3
Utbildningsdel 1 Alla medarbetare genomgår en webbutbildning
Tidsåtgång cirka 1 timme Innan utbildningsdel 1 kommer utbildaren och verksamhetschefen att ha en telefonkontakt för att prata om förväntningar och förutsättningar för verksamheten att genomföra diplomeringen. Den första delen av utbildningen som alla ska göra är webbutbildningen. I god tid innan första träffen med utbildaren kommer verksamhetschefen få en länk att skicka ut till alla medarbetare. Webbutbildningen förväntas ta ungefär en timme men det går att pausa och fortsätta senare, så hela webbutbildningen måste inte genomföras vid ett tillfälle. Webbutbildningen presenterar begrepp och ämnesområdet normer som alla förväntas känna till vid första träffen med utbildaren. Webbutbildningen går att repetera. Det är viktigt att alla har hunnit avsluta webbutbildningen senast en vecka innan utbildningsdel två, så att verksamhetschefen kan meddela detta under avstämning med utbildaren.
4
Utbildningsdel 2 Samtliga medarbetare deltar
Varvar föreläsning med övningar 4 timmar Möjliggör självreflektion och färdighetsträning Innan utbildningsdel 2 kommer utbildaren och verksamhetschefen att ha en telefonkontakt för att prata om förväntningar och förutsättningar för verksamheten att genomföra diplomeringen. Om det har dykt upp frågor bland medarbetarna under webbutbildningen kan dessa tas upp under samtalet. Utbildningsdel 2 tar fyra timmar och samtliga medarbetare deltar. Föreläsningar varvas med interaktiva metoder där deltagarna kan reflektera kring normer och förhållningssätt och träna färdigheter i relation till bemötande.
5
Uppgift 1 Uppgift 1 – Individuell färdighetsträning
15 min x 5 dokumenteras Uppgift 1: Efter första träffen med utbildaren kommer varje medarbetare att göra en individuell uppgift under en vecka. Verksamhetschefen ansvarar för att samtliga medarbetare kan avsätta 15 min per dag under aktuell vecka. Uppgiften görs enskilt. Fokus för uppgiften är att reflektera kring det egna förhållningssättet samt att öva sig i att använda ett normmedvetet språk i möte med medarbetare och eventuella patienter och samarbetspartners. Ansvarig i arbetsgruppen samlar in de individuella uppgifterna och skickar till utbildaren på överenskommet datum för att få feedback.
6
Uppgift 2 Uppgift 2 – Verksamhetsgemensam nulägesanalys Uppgift 2:
Vid första träffen med utbildaren avgörs vilka medarbetare som ska ingå den så kallade arbetsgruppen. Denna grupp består av tre till fem personer tillsammans med verksamhetschef. Arbetsgruppen kommer att ha särskilt ansvar för att driva och förankra det verksamhetsgemensamma utvecklingsarbetet som ingår i hbtq-diplomeringen. Observera att även om det är arbetsgruppen som ansvarar för det verksamhetsgemensamma utvecklingsarbetet förväntas samtliga medarbetare vara delaktiga och komma med feedback på det som arbetsgruppen tar fram. Arbetsgruppens första uppgift är att ta fram en nulägesanalys. Som underlag kommer arbetsgruppen att få ett frågeformulär att besvara. Nulägesanalysen förväntas ta ungefär en arbetsdag men det kan eventuellt delas upp vid flera tillfällen. Nulägesanalysen kommer att skickas till utbildaren inför utbildningsdel 3.
7
Utbildningsdel 3 Samtliga medarbetare deltar
Varvar föreläsning med övningar 3,5 timmar Möjliggör självreflektion och färdighetsträning Tre veckor innan utbildningsdel 3 skickas de individuella uppgifterna och nulägesanalysen till utbildaren. Allt skickas samlat i ett mail. En vecka senare, två veckor innan utbildningsdel 3 görs en avstämning via telefon där utbildaren ger synpunkter på de inlämnade uppgifterna. På utbildningsdel 3 träffar utbildaren samtliga medarbetare för sista gången. Utbildningstillfället består av föreläsningar och interaktiva metoder, som ska ge förutsättningar för självreflektion och färdighetsträning. Utbildningstillfället tar 3,5 timme.
8
Uppgift 3 Verksamheten tar under 14 veckor fram en handlingsplan
Handlingsplanen beskriver verksamhetens vidare arbete Inför slutpresentationen ska verksamheten under ledning av arbetsgruppen tillsammans ta fram en handlingsplan baserat på den nulägesanalys som gjordes inför utbildningsdel 3. Handlingsplanen består av mål och aktiviteter som beskriver hur verksamheten planerar att arbeta vidare med hbtq-frågor efter det att utbildningen har avslutats. Det är viktigt att handlingsplanen är förankrad hos alla medarbetare och att alla medarbetare har haft möjlighet att bidra till innehållet. Den färdiga handlingsplanen skickas till utbildaren inför den avslutande delen av processutbildningen.
9
Slutpresentation Två utbildare från Närhälsan KSH träffar arbetsgruppen som presenterar verksamhetens handlingsplan. Närhälsan KSH gör därefter en bedömning av verksamhetens arbete. Vid den sista träffen, slutpresentationen, deltar enbart arbetsgruppen. Under tillfället presenteras och diskuterar handlingsplanens innehåll och arbetet med att ta fram den. Tillsammans med utbildaren diskuteras även hur handlingsplanen på bästa sätt kan realiseras.
10
Diplomering Mål Deltagarna kan:
redogöra för och hålla isär centrala begrepp i relation till normmedvetenhet. redogöra för konsekvenser av att bryta mot heteronormativitet och andra socialt begränsande normer i arbetslivet och i mötet med hälso- och sjukvården. tillämpa ett normmedvetet bemötande av patienter och kollegor. identifiera och åtgärda begränsningar för hbtq-personer inom den egna verksamheten avseende kompetens, material och miljö. Efter slutpresentationen gör Närhälsan Kunskapscentrum för sexuell hälsa en samlad bedömning av deltagarnas arbete under utbildningen. Detta inkluderar de tre uppgifterna och deltagandet under utbildningsdelarna. Bedömningen utgår ifrån målen för utbildningen som vi kan se här: Fortsätter på nästa bild.
11
Diplomering Mål Deltagarna kan:
demonstrera relevansen av normmedvetet förhållningssätt i det dagliga arbetet med patienter och medarbetare. redogöra för vilken betydelse hälso- och sjukvårdspersonalens förhållningssätt har för omvårdnad i relation till hbtq-personer. Verksamheten kan vidmakthålla det arbete som påbörjats under diplomeringen och bedriva ett målcentrerat utvecklingsarbete för att motverka begränsande normer och strukturer avseende hbtq-frågor.
12
Reflektion och diskussion
Är vi intresserade av att gå den här utbildningen? Vad tror vi att det skulle innebära med en hbtq-diplomering för vår verksamhet, patienter, samarbetspartners? Vilka möjligheter ser vi med att delta i hbtq-diplomeringen? Vad skulle vår verksamhet kunna vinna på gå den här utbildningen? Vad skulle kunna försvåra en diplomering i vår verksamhet? Innan ni bestämmer er för om ni vill delta i hbtq-diplomeringen är det viktigt att fundera över om vi vill och har förutsättningarna att göra det. Utifrån frågorna ovan kan vi gemensamt reflektera över om det är rätt för oss och vad det innebär.
13
Som hbtq-diplomerad verksamhet får vi:
Verksamheten synliggörs som hbtq-diplomerad på Närhälsan KSH:s hemsida och får en banner som kan användas på verksamhetens egna hemsida. Verksamhetsintyg Klisterdekaler till ytterdörrar Individuella intyg delas ut till de deltagare som medverkat vid utbildnings del 1, 2 och 3 samt lämnat in godkänd uppgift 1.
14
Kontaktuppgifter www.narhalsan.se/ksh
15
MED HUNDRATALS MOTTAGNINGAR runt om i
Västra Götaland är hjälpen inte långt borta. För oss är din hälsa den enda vinsten – narhalsan.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.