Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kan man lära chefer att leda?
Christer Sandahl Frontiers in leadership research
2
Christer Sandahl, MMC/ LIME
17 september 2018
3
Hälsa Begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet
Mellanmänskliga närande relationer Förmåga till plasticitet och flexibilitet Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
4
Må bra Sjuk Frisk Må dåligt Christer Sandahl, MMC/ LIME
17 september 2018
5
Vårdvetenskap Åbo Akademi
Vårdvetenskapen har en unik, meningsbärande teorikärna där de bärande grundbegreppen är: människan som enheten kropp, själ och ande, samt hälsa, lidande och vårdande. Ethoset, vår värdegrund innefattar vördnaden för och värnandet om människans värdighet och helighet. Caritas, vårdandets grundmotiv genomsyrar ethos. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
6
Stress och sjukdom Hjärta kärl Rygg nacke Mage tarm Depression
Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
7
Krävande arbete Fysiskt Socialt Emotionellt Mentalt
Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
8
Flexibla och lärande organisationer kräver sociala strukturer för
Debriefing Reflektion Samtal Kreativa problemlösningar Stöd till chefer Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
9
Ledarskap och arbetstillfredställelse (Nyberg et al. 2005)
Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
10
Ledarskap och arbetstillfredställelse
Positivt samband Visar omsorg Ger struktur, särskilt vid stress Ser till att medarbetare har kontroll över sin arbetssituation Uppmuntrar delaktighet och utveckling Skapar förståelse för en överordnad mening Ger intellektuell stimulans Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
11
Ledarskap och arbetstillfredställelse
Positivt samband Negativt samband Visar ingen omtanke Ger struktur utan att visa omtanke Berövar medarbetarna inflytande, autonomi och kontroll Använder bara transaktionellt ledarskap Har en ”låt-gå” attityd, reagerar inte på medarbetarna och följer inte upp prestationer Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
12
Tydlighet och omtanke Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
13
Otydlig kommunikation
För mycket Vag Motsägelser Samma ord har olika betydelse Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
14
Tydlig kommunikation Närvaro Ord och handling Tanke och känsla
Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
15
emotion Avsiktlig och meningsfull
Respons från andra kan bekräfta den inre upplevelsen Man kan förstå mening och avsikt med andras handlingar och beteenden genom det emotionella uttrycket Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
16
empati Känsloresonans Empatisk kunskap Empatisk respons
Tillfällig rollidentifikation Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
17
Engagerad och vital eller uppgiven och frustrerad
Får hjälp att formulera tankar och känslor Lättad, nyfiken och intresserad Tänker fritt Frustrerad Söker stöd och hjälp Ej förstådd Fortsatt frustrerad Blockerad Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
18
Professionell utveckling
Formell teoretisk kunskap Medveten (Explicit) kunskap Föreläsningar, seminarier, litteratur Förvärvad skicklighet Implicit kunskap Det ordlösa vetandet Det socialt omedvetna Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
19
Förvärvad skicklighet
Bygger på Erfarenhet Sammanhang Relationer Innefattar Tyst (implicit) kunskap Automatiskt beteende Scheman (sätt-att-vara-med-den-andre) Värderingar Affekter Självinsikt Tillit Känsla av sammanhang och mening Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
20
Har gruppsykoterapi något att lära?
Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
21
Historia J.H. Pratt T. Burrow J. Moreno K. Lewin S.R. Slavson
W.R. Bion S.H. Foulkes I. Yalom Y. Agazarian Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
22
Grundantagande Beroende Kamp - flykt Parbildning ”Group focal conflict
Det störande motivet Det reaktiva motivet Fragmentering - massifiering Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
23
Matrix Den bas på vilken alla kommunikationer vilar och som avgör mening och innebörd Individen är ”the nodal point” Det socialt omedvetna Grundläggande matrix Dynamisk matrix Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
24
Gruppspecifika faktorer
Socialisation Spegelfenomenet Resonans Kondensatorfenomenet Utbyte Kedjefenomenet Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
25
Terapeutiska faktorer
Altruism Gruppsammanhållning Universalitet Interpersonligt lärande – input Interpersonligt lärande – output Rådgivning Katharsis Identifikation Återbearbetning av familjekonflikter Självförståelse Hopp Existentiella faktorer Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
26
Varför obehagligt Bristande kontroll
Upplevelse av egenart, individualitet Bristande förståelse Avskildhet, personlig integritet Hotfullt, risk för attacker eller kritik Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
27
Kompetenscirkeln Kompetens Beteende Självkänsla Beslut
Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
28
Roller i psykodynamisk korttidsterapi
Terapeut Aktiv Bekräftande Delat ansvar Fokus på känslor Patient Tillit Uppleva känslor Medvetna val Kommunicera Reflektera Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
29
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
30
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
31
Allians till gruppen som helhet
Engagemang När du kände dig upprörd eller besviken under samtalet, hade du då lust att sluta terapin? Arbetskapacitet När du kom att tänka på något viktigt, hur ofta behöll du detta för dig själv istället för att berätta om det för gruppen? Metod och mål Hur oense var du med de övriga gruppmedlemmarna om vilka frågor som var viktigast att arbeta med i detta samtal? Gruppens förståelse och engagemang Hur engagerade var de övriga gruppmedlemmarna under detta samtal i att hjälpa dig med dina svårigheter? Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
32
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
33
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
34
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
35
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
36
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Utveckla nya sätt att ”vara-med-den-andre” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
37
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Utveckla nya sätt att ”vara-med-den-andre” Handling Ökad känsla av kompetens Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
38
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Utveckla nya sätt att ”vara-med-den-andre” Handling Ökad känsla av kompetens Bemästra svåra situationer Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
39
Gemensamma faktorer i gruppterapi
Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Utveckla nya sätt att ”vara-med-den-andre” Handling Ökad känsla av kompetens Bemästra svåra situationer Utveckla förmågan att kommunicera Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
40
Gruppfokus Nära det gemensamma presenterade problemet
Minskad stolthet och självkänsla som en konsekvens av minskad kompetens Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
41
Individfokus En problematisk aspekt av ”sätt att vara med den andre”
Resurser så väl som begränsningar Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
42
Exempel på fokus (1) Att bättre stå ut med vaga och otydliga situationer så att ditt ansvarstagande för andra inte går ut över dig själv. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
43
Exempel på fokus (2) Att använda förmågan att hålla ut för att pröva att hitta en lämplig gräns i relationer med andra istället för att snabbt bara reagera. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
44
Process Här och nu Interaktion Säkerhet och stöd Emotionella uttryck
Feedback Struktur Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
45
Feedback Tydlig Ges snabbt Fokuserar på den som ger budskapet
Är av känslomässig natur Innebär ett risktagande med öppenhet Handlar om relationen mellan den som ger feedback och den som feedbacken gäller Är icke värderande Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
46
Gruppledarens attityd
Aktiv Intresserad Öppen Informativ Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
47
Faser i behandlingen Orientering Interaktion Separation
Att förstå hur man kan använda gruppen, lära känna varandra, sammanhållning Interaktion Gruppidentitet, tillit, här-och-nu, individfokus, arbeta med olikheter genom funktionella subgrupper, känslomässigt meningsfull kommunikation, reflektion, intimitet, ”moments of meeting”, pröva nya sätt att interagera Separation Sammanfattning och utvärdering, sorg, förväntningar och planer inför framtiden Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
48
Stockholms projektet 45 000 anställda 1 500 chefer
70 % kvinnor (också bland chefer) Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
49
376 chefer (2004-2006) 47 grupper 31 samtalsledare
Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
50
Kvantitativ och kvalitativ utvärdering
Utvärderingsenkät (n=241, 88% svarsfrekvens) Samarbete och kommunikation (n=270, 88%) Chefsenkät (n=400, 70%) Medarbetarenkät (n=6080, 77%) 10 fokusgrupper med chefer från 35 utvecklingsgrupper (n=46) 2 fokusgrupper med samtalsledare (n=9) Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
51
Utvärdering INDEX 1 – Samtalsgruppen INDEX 2 – Min roll som chef
Skala 1-7 INDEX 1 – Samtalsgruppen M = 5,67 INDEX 2 – Min roll som chef M = 4,70 INDEX 3 – Tillämpning i relation till egna chefer och chefskollegor M = 4,54 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
52
Skulle Du rekommendera en kollega?
Ja Nej Kanske Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
53
Skulle Du vilja delta i en samtalsgrupp igen?
Evaluation questionnaire Skulle Du vilja delta i en samtalsgrupp igen? Ja Nej Kanske Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
54
I vilken utsträckning…
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …såg Du fram emot att delta i gruppen? INDEX 1 M: 5,62 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
55
I vilken utsträckning…
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...är Du nöjd med gruppledaren? INDEX 1 M: 6,03 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
56
I vilken utsträckning…
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...kunde Du ta upp saker från din arbetsplats som verkligen angick dig? INDEX 1 M: 5,96 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
57
I vilken utsträckning…
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …tyckte Du att de andra tog upp intressanta saker? INDEX 1 M: 5,94 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
58
I vilken utsträckning…
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …kände Du att de andra var intresserade av dina frågor? INDEX 1 M: 6,05 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
59
I vilken utsträckning…
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …kände Du att dina erfarenheter var betydelsefulla för de andra? INDEX 1 M: 5,19 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
60
I vilken utsträckning …
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning … …fick Du användbara råd i konkreta frågor? INDEX 1 M: 5,38 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
61
...fick du feedback från de andra om ditt sätt att leda?
Evaluation questionnaire I vilken utsräckning… ...fick du feedback från de andra om ditt sätt att leda? INDEX 1 M: 5,02 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
62
I vilken utsträckning…
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …fanns tid att tala igenom saker grundligt? INDEX 1 M: 5,78 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
63
...stärka ditt självförtroende?
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...stärka ditt självförtroende? INDEX 2 M: 4,68 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
64
...tydliggöra din roll som ledare?
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...tydliggöra din roll som ledare? INDEX 2 M: 4,64 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
65
...medvetandegöra ditt sätt att leda?
Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...medvetandegöra ditt sätt att leda? INDEX 2 M: 4,82 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
66
Evaluation questionnaire
I vilken utsträckning…. ...ändra ditt sätt att handskas med svåra situationer i relation till personalen INDEX 2 M: 4,72 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
67
Fokusgrupper Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
68
”Våra olikheter var en stor källa till inspiration”
Stöd “Man vågar ta upp problem” “Man kunde släppa prestigen” “Jag längtade efter att få tala med de andra” “Vi hade mycket bra relationer till varandra” “Vanligtvis har man inte tid att tala om vardagsproblem” “Man växer I en grupp där man inte behöver konkurrera. Man förstår att man inte är ensam ” “Vi har liknande problem oavsett var man jobbar” ”Våra olikheter var en stor källa till inspiration” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
69
“Det bästa var att vi använde oss av allas erfarenheter”
Focus groups with managers Lärande “Det är en oerhörd skillnad mellan detta och att delta I traditionell utbildning” “Det är en mycket mer personlig och användbar erfarenhet” “Det tog ett tag innan man förstod hur metoden fungerade” “Det är lite mer krävande” ”Jag har lärt mig att inte lösa problem på direkten, utan analysera dem först” “Det skapar tid att tänka igenom saker I lugn och ro” “Det är en stor fördel att ha en gruppledare som är en del av organisationen och som vet hur det fungerar” “Det bästa var att vi använde oss av allas erfarenheter” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
70
“Vi löste faktiskt problem”
Focus groups with managers Handling och bemästrande “Vi fokuserade mycket på att lösa verkliga problem” “Dålig kommunikation med våra egna chefer var ett vanligt tema” “Man fick konstruktiva förslag som kunde prövas” ”Jag hade stressrelaterade symtom och fick hjälpa att ta mig ur situationen” ”De andra fick mig att se saker på ett nytt sätt, som jag inte tänkt på tidigare. Det var som att plötsligt vakna. Jag visste vad jag skulle göra” “Vi löste faktiskt problem” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
71
”Låt inte detta vara en engångshändelse” ”Grupperna måste vara en del av vår framtida arbetsorganisation” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
72
Karolinska US Lärande Ledarskap
Rekrytering och utbildning av interna handledare Kartläggning 1 Webbenkät till anställda: Arbete, hälsa och ledarskap Chefsenkät Intervju (chef, handledare) Resultat från kartläggning ”Hjulet” Formulering av individuella mål och fokus Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
73
Fokuserad chefsutbildning (forts.)
”Kontrakt” med överordnad chef Tolv halvdagsseminarier en gång per månad (Enkät gång 2 och 10) Kartläggning 2 Webbenkät till anställda: Arbete, hälsa och ledarskap Chefsenkät Individuell uppföljning Resultat från kartläggning ”Hjulet” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
74
Fakta om enkäten Webbaserad Tar cirka 20 minuter att fylla i
Frågeområden: Bakgrundsfrågor Allmänt hälsotillstånd Livsstil Sömn, återhämtning och ork Sinnesstämning Faktorer i arbetslivet Sekretess För att få enkäten ska man ha varit anställd i minst en månad. Timanställda får inte enkäten. Använd “Visa” menyn och “sidhuvud och sidfot” för att ändra eller ta bort texten under strecket. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
75
Alla får individuell feedback
Kost- och rörelsekurs, nio träffar Sluta röka-kurs, nio träffar Sluta röka via Internet (tobaksfakta.org) samt mailstöd från sjukhusets hälsopedadgoger Individuell träningsrådgivning, kontinuerligt Föreläsningar om sömn Behandling av personalsjukgymnaster, kontinuerligt Enskilda samtal med sjukhuskyrkan Kontakt med företagshälsovården Mindfullnessgrupper och kollegiala samtal Använd “Visa” menyn och “sidhuvud och sidfot” för att ändra eller ta bort texten under strecket. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
76
Dilemmabaserat lärande (DBL)
Manualbaserad chefsutveckling i grupp Individuella fokus Egna dilemman eller problem Problemlösning på egen arbetsplats Föreläsning och diskussion Teman enligt ledarskapsmatrisen Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
77
Explicit kunskap Företräda Rollteori Fatta beslut och lösa problem
Kognitionspsykologi (inkl. kreativitet) Tydliga mål Organisationsteori Stödja och konfrontera Kommunikationsteori Ställa krav och belöna Stressteori 6. Coaching Motivationspsykologi 7. Härbärgera osäkerhet och projektioner Gruppsykologi 8. Visa civilkurage Etik 9. Mening Filosofi Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
78
”Vänteliste” design FCU chefer (N=160+80), Webbenkät till närmaste medarbetare (N=240 x Y) Chefsenkät + ”Hjul” (N=240). HT 06 VT 07 QPS CE+”Hjul” 08 09 Urval Utb Konsulter 80 Chefer FCU Väntelista Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.