Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mittuniversitetet – utvecklar och förverkligar möjligheter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mittuniversitetet – utvecklar och förverkligar möjligheter"— Presentationens avskrift:

1 Mittuniversitetet – utvecklar och förverkligar möjligheter

2 Fakta om mittuniversitetet
studenter 550 kurser 45 kandidatprogram 35 magister/master 1000 anställda 95 professorer Omsättning: 932 millioner SEK

3 Tre campus Härnösand Sundsvall Östersund

4 Mittuniversitetets organisation

5 STRATEGI & VISION – UtvecklingsplanEN
Närhet, nytta, nyfikenhet ledord för utvecklingen Arbetslivsnära utbildning Forskning i samverkan och samproduktion Mittuniversitetets styrelse beslutade 2009 om en utvecklingsplan för perioden , vid styrelsen i maj 2014 förväntas en förlängning med endast smärre (främst redaktionella) ändringar, fram till 2015 beslutas. Planen anger riktningen för utvecklingen och kompletteras med strategier och handlingsplaner för de olika verksamhetsområdena. Under 2010 arbetades en ny utbildningsstrategi fram för Strategins fokus är att uppnå excellens inom e-lärande och arbetslivsanknytning. Det är områden där Mittuniversitetet har lång tradition och goda förutsättningar att nå målet. Det är också områden som är efterfrågade av studenterna och som genererar kvalitet och attraktivitet. Mittuniversitetet ska enligt utbildningsstrategin fortsätta att utveckla utbildningsutbudet för att motsvara omvärldens krav. Det ska finnas ett tydligt fokus på för Mittuniversitetet unika utbildningar och tanken är att bygga Sommaruniversitetet till ett varumärke. Det är också angeläget att söka allianser med andra lärosäten. Även när det gäller forskningen betonas samverkan med omvärlden i utvecklingsplanen: Samproduktion med externa aktörer och ökad extern finansiering ska eftersträvas. Under 2011 arbetades en forskningsstrategi fram och 2013 fastställdes en strategi för verksamhetens förutsättningar.

6 STORT UTBUD MED FLERA UNIKA UTBILDNINGAR

7 Mittuniversitetets Utbildningsstrategi
Ett attraktivt utbildningsutbud Två prioriterade områden E-lärande Arbetslivsanknytning Tre utvecklingsområden Internationalisering Kvalitetsutveckling Regional samverkan Attraktiva utbildningar av hög kvalitet Nöjda studenter med stora karriärmöjligheter Sund ekonomi PRIO

8 Attraktiva utbildningar med hög kvalitet
Erbjuda utbildningar som är attraktiva och ämnesmässigt högkvalitativa är rekryteringsmässigt uthålliga har nära samverkan med arbetslivet har tydliga bildningsinslag har forskningsanknytning Utbildningarna ska karakteriseras av pedagogisk medvetenhet närhet flexibla utbildningsformer internationell studiemiljö kritiskt tänkande och egen kunskapsinhämtning är nyckelbegrepp

9 förverkligar möjligheter
… forma framtidens skola … få utveckla nya sportprodukter … bidra till bra nyhetsrapportering … hitta bättre tekniska lösningar I Sverige finns det mer än 50 universitet och högskolor. En del är hårt specialiserade, men de flesta erbjuder en bredd av spännande utbildningar och samhällsviktig forskning. Det är inte alltid lätt att förstå vad som skiljer det ena universitetet från det andra. Ändå kan det vara avgörande att kunna göra det – särskilt för att kunna rekrytera önskat antal studenter, skapa livskraftiga forskningsmiljöer, attrahera samverkanspartners och kompetenta medarbetare. Om man kokar ner hela vår verksamhet och kort och lättillgängligt ska försöka beskriva vad som är kärnan; förmedla en bild till omvärlden av Miun, så gör vi det genom att utgå från målet som den enskilda studenten, forskaren och medarbetaren har med att befinna sig på Miun. Det är den utgångspunkten vi tagit när vi jobbar strategiskt med att förmedla bilden av Miun vad är och står för, dvs. varumärket Miun. Vi är det goda avstampet – miljön som gör det möjligt för studenter och forskare att nå sina mål tillsammans med oss

10 Studenternas fördelning mellan campusorterna
Totalt cirka studenter Härnösand cirka 1 600 Sundsvall cirka 2 900 Östersund cirka 2 900 Resten läser nätburna kurser utan träffar på campus.

11 Har tidigare varit felaktig. Har visat läsår t. o. m
Har tidigare varit felaktig. Har visat läsår t.o.m. 2009, efter det kalenderår. Uppdaterad CW 2013

12 Studenter varifrån? Nybörjarstudenter på Mittuniversitetet 2012/2013
15% av Mittuniversitetets nya studenter kommer från Jämtland och Västernorrland. Mittuniversitetet rekryterar många studenter från Stockholm, Västra Götaland, Skåne och Gävleborg. 6% 9% 4% Bilden visar alla nya studenter (högskolenybörjare) som började läsa på Mittuniversitetet läsåret 12/13. Siffrorna visar var studenten var folkbokförd när hon/han sökte. Totalt antal nybörjare var (föregående läsår var det 8 135), av dessa kom 15% från Mittuniversitetets region De 15% procenten från egna regionen är samma andel som föregående år men en rejäl minskning jämfört med läsåren i början av 2000-talet (exv 42% läsåret 02/03 och 35% läsåret 03/04 men 29% 04/05). Mittuniversitetets riksrekryterande karaktär är tydlig. Utbudet av distanskurser och nätbaserade kurser spelar sannolikt en stor roll för denna utveckling. 21% 14% 11%

13 Mittuniversitetets utbildningsutbud
Medieutbildningar Miljö- och naturvetenskapliga utbildningar Behörighetsgivande utbildning Beteendevetarutbildningar Civilingenjörsutbildningar Ekonomutbildningar Idrottsutbildningar Ingenjörsutbildningar Psykologutbildning Samhällsvetarutbildningar Socionomutbildning Språk och humaniora Turismutbildningar Vårdutbildningar IT- och datautbildningar Konstnärliga utbildningar Lärarutbildningar

14 PROGRAMUTBUDET Uppdaterat av ML 2013 ursprungligen HW Källa Lisa
Kompletterad med nedbrutna cirkeldiagram

15 UTVECKLING ANTAL FÖRSTAHANDSSÖKANDE (vid sista ansökningsdag)
Uppdaterad ML 2013 Källa: ÅR

16 Närhet till ny kunskap genom samverkan
Branschråd Fältstudier Studiebesök Praktik och examensarbeten Medverkan i nätverk och konferenser Innovationsstöd Miun Innovation stödjer studenters entreprenörskap Samverkan med samhälle och näringsliv ger ökad arbetslivsanknytning i utbildningarna. Miun innovation hjälper studenter starta företag

17 ANVÄNDBAR FORSKNING MED HÖG KVALITET

18 FORSKNING med hög akademisk kvalitet och med relevans FÖR OMGIVANDE SAMHÄLLE
Mål enl forskningsstrategin: hög akademisk kvalitet relevans för omgivande samhälle samproduktion med externa aktörer ökad extern finansiering internationell samverkan internationellt ledande inom profilerade områden

19 Mittuniversitetets FOrskningsstrategi
Forskningsmiljöer Forskningskarriär Forskningsresurser Forskningens effekter Efterfrågad (publicerad/citerad) forskning Externfinansiering Effektiv forskarutbildning Samproduktion

20 Forskningens utveckling 2003–2012
Forskarstuderande (antal) Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal)

21 MITTUNIVERSITETETS FORSKNING
Organiseras dels i profilområden och centrumbildningar och dels i ämnesforskning och forskargrupper Genomförs och nyttiggörs till en stor del i direkt samverkan med externa partners Har en tydlig koppling till grundutbildningen

22 PROFILERADE FORSKNINGSOMRÅDEN
Mittuniversitetet har åtta olika forskningscentrum. De fungerar som spjutspetsar för våra profilområden, men också som arenor för samverkan med finansiärer och andra intressenter.

23 FORSKNINGSCENTRUM CER – forskning om ekonomiska relationer bedriver branschnära forskning om företags och individers ekonomiska relationer. DEMICOM – forskar om demokrati och kommunikation i det digitala samhället. ETOUR – utvecklar och kommunicerar kunskap om turism och resande. FSCN –  bedriver världsledande forskning i samverkan med industri inom delprocesser från skogen till papper, biomaterial och nya produkter

24 FORSKNINGSCENTRUM, forts
NVC – bedriver världsledande forskning inom skidforskning. RCR – utvecklar och kommunicerar kunskap om risk, kris och säkerhet. Sports Tech Research Centre – forskar med fokus på tillämpningar inom sportteknologi och produktutveckling. STC – utvecklar sensorbaserade system och tjänster inom elektronik och datateknikområdet med fokus på industriell IT och digitala tjänster.

25 Ämnesforskning Forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden En stor andel av ämnesforskningen berör välfärdssektorn Skola Vård och omsorg Ämnesforskning Inom Mittuniversitetet bedrivs forskning inom alla vetenskapsområden. Det ger en stor bredd av forskningsprojekt och en hög kompetens bland lärosätets forskare. Det är bland annat forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden. Genom att de flesta forskare även undervisar, får studenter på grundnivå och avancerad nivå en naturlig inblick i och koppling till den forskning Mittuniversitetet bedriver inom det aktuella ämnet.

26 FORSKARUTBILDNING INOM 21 ÄMNEN
Biologi Data- och Systemvetenskap Ekoteknik och miljövetenskap Elektronik Engelska Företagsekonomi Historia Hälsovetenskap Sportteknologi och kvalitetsteknik Kemi Kemiteknik Matematik Medie- och kommunikationsvetenskap Pedagogik Psykologi Socialt arbete Sociologi Statsvetenskap Teknisk fysik Turismvetenskap Ämnesdidaktik

27 Forskningsprojekt och forskargrupper
Centrum för digital informationsförvaltning, CEDIF Centrum för rehabiliteringsforskning, CRF Digital Printing Centre, DPC Forum för genusvetenskap, FGV Publika informationssystem

28 NYTTIGGÖRANDE AV FORSKNING
Innovationsstöd till forskare Kommersialisering av forskning och kunskaper Easy Access – ge bort idéer och forskningsresultat Innovationsstöd till forskare via MIUN Innovation och Innovationskontoret Fyrklövern stöd i frågor om immaterialrätt, marknadspotential, finansieringsfrågor eller annat som berör nyttiggörande av forskningsresultat Kommersialisering av forskning och kunskaper via Miun Holding AB Easy Access – särskild process för forskare att ge bort idéer och forskningsresultat

29 FRAMTID

30 Framtid – MITTUNIVERSITETET på tre års sikt
MÅL Mittuniversitetet ska stå fortsatt starkt 2016, och framåt Omställningsarbete för att anpassa verksamheten till minskade anslag för utbildning Anpassa utbildningsutbudet Effektivare organisering – två administrativa nivåer Bättre lokalutnyttjande och lägre kostnader Skillnaden vid denna omställning jämfört med tidigare gånger vi haft neddragningar är Etablerade strategier som utgångspunkt Perspektiv på tre år Lärosätesövergripande arbete

31 Neddragning av takbelopp fram till och med 2016
Budgetneddragningar och beräknad försämring av köpkraft blir neddragningen till och med 2016 totalt drygt 50 mkr 10% av takbeloppet

32 TRE campus blir två ÅR 2016 CAMPUS ÖSTERSUND CAMPUS SUNDSVALL
Målet med förändringen är att skapa de bästa förutsättningarna för ett starkt Mittuniversitetet i framtiden och att behålla en hög attraktivitet och kvalitet i utbildningarna. Att samla verksamheten i Härnösand till Sundsvall betyder nya möjligheter att utveckla ämnesområden och universitetets utbud av utbildningar samt en större och rikare campusmiljö för studenterna. På sikt innebär det också lägre driftskostnader för universitetet.

33 Målet med förändringen
är att skapa de bästa förutsättningarna för ett starkt Mittuniversitetet i framtiden och att behålla en hög attraktivitet och kvalitet i utbildningarna.


Ladda ner ppt "Mittuniversitetet – utvecklar och förverkligar möjligheter"

Liknande presentationer


Google-annonser