Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLars-Erik Andersson
1
Peter Svensson, Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet
Att lyssna på medarbetaren: En kritisk studie av medarbetarundersökningar Peter Svensson, Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet
2
Min forskning och undervisning
Critical Management Studies Skeptisk till managementidéer Misstänksam mot ”nyttig” forskning Pedagogisk ambitioner: ”den reflexiva praktikern” bildning och teoretisk kompetens, en förutsättning för en hållbar kapitalism odla skepis mot populära/dominerande sanningar
3
Medarbetarundersökningen?
Många gör dem men: vet inte varför vet inte riktigt hur de ska genomföras vet inte hur resultatet ska tolkas vet inte hur resultatet ska användas undersökningarna kostar mycket (av skattemedel eller privat kapital) Undersökningarna är en lönsam bransch för konsulter m fl.
4
Forskningsprojektet 2009-2013
Peter Svensson, Magnus Larsson, Copenhagen Business School och Robert Holmberg, Institutionen för psykologi, Lunds universitet Finansierat av Forskningsrådet för arbetsliv och samhälle (idag: Forte)
5
Projektets syfte Att beskriva och analysera :
hur medarbetarundersökningar genomförs i praktiken. vilken betydelse medarbetarundersökningar har för maktbalansen mellan ledning och medarbetare.
6
Empiriskt material Fallstudier av sju organisationer:
en stadsförvaltning ett sjukhus en utvecklare av mobilteknologi en kemifabrik en matproducent, en region en matvarukedja
7
”Kritisk” studie? Belysa de mörka sidorna av de ”goda” fenomenen i samhället Repressiv makt, marginalisering av röster, diskriminering, begränsning av frihet och autonomi, ohälsa etc etc… Managementidéers förtryckande effekter (t ex New Public Management, Lean Production, Human Resource Management)
8
Vilka syften har medarbetarundersökningar?
Diagnosticera arbetsmiljön (som en del av det ”systematiska arbetsmiljöarbetet”). En personalchef formulerade detta som ”att ta tempen på organisationen” Bidra till arbetsplatsdemokrati (empowerment) Bidra till organisationsförändringsarbetet
9
Men vilka effekter har då medarbetarundersökningar?
10
Vad fann vi i vår studie? Marknadiseringen av chefs-medarbetarrelationen Reproduktion av (inte alltid sunda) maktrelationer i organisationer Organisationen formas av medarbetarundersökningen Medarbetarundersökningar skapar paradoxala ledarskapssituationer Medarbetarnas komplexa upplevelser reduceras och simplifieras Medarbetarundersökningar är inte ”vetenskapliga” (d v s de mäter inte det de avser att mäta)
11
1. Medarbetarundersökningars effekter på chefsarbete
Medarbetarundersökningar (och arbetet med dessa) förändrar chefers roll och ansvar. Relationen mellan chefen och medarbetaren omdefineras till vad som liknar en marknadssituation, d v s en relation mellan en tjänsteleverantör och en kund. Medarbetarundersökningen=chefsundersökning? Chefen behöver stöd från HR-avdelningar och dyl för att arbeta med resultaten från medarbetarundersökningarna
12
2. Reproduktionen av maktrelationer inom organisationen
Empowerment och arbetsplatsdemokrati? Medarbetarrösten tunnas ut och marginaliseras. Enskilda och nyansrika redogörelser för upplevelser av sin arbetsmiljö tunnas ut genom statistiska beräkningar och summeringar av olika slag. Ex: index, handlingsplaner, kategoriseringar/operationaliseringar
13
3. Medarbetarundersökningar skapar organisationer
Mätning är inte endast en avbildning av redan existerande förhållanden Mätningen bidrar i sig till skapandet av organisationen och dess relationer, roller, relevanta arbetsuppgifter. T ex: Vem är ”medarbetaren”? Vem är ”chefen”? Marknadsrelationen chef-medarbetare Statistiskt motiverade arbetsområden
14
4. Medarbetarundersökningars konsekvenser på ledarskap
Standardiserade mätinstrument (som exempelvis medarbetarundersökningen) tenderar att skapa en paradoxal ledarskapssituation i vilken ledaren befinner i ett spänningsfält Spänningen mellan: idealbilder om ledarskap som personligt engagemang och proaktivt förändringsarbete medarbetarundersökningens reglerande och disciplinerande effekter.
15
5. Siffror, statistik och sanning
”Vetenskaplighet”=kvantifierbarhet ”Fler är sannare än färre” ”Fler är viktigare än färre” Mätning förvandlar komplexa mänskliga upplevelser till en, två- eller möjligen tredimensionella funktioner
16
6. Standardiseringens och jämförelsens förförelse
Standardisering utan konstanter Organisationer är i ständig rörelse Språket mer instabilt än vad man kanske tror Upplevd stress för en administratör är annorlunda än stress för en brandman Jämförelsebarhet prioriteras framför validitet
17
Slutsatser 1(2) Medarbetarundersökningen gör saker med organisationen (roller, relationer etc) Riskerar att tysta medarbetarens röst (ingen lyssnar på individen) Illusorisk vetenskaplighet och stabilitet
18
Slutsatser 2(2) Alternativa metoder?
Lokala lösningar snarare än standardiserade apparater Mellanmänskliga samtal (medarbetarsamtal) Demokratiserat beslutsfattande i organisationer Förfina tolkning och analys av resultaten (se bortom siffrorna) Tänk mer på relationer i organisationen än på den enskilda ledaren/chefen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.