Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välfärdsteknik En förstudie av välfärdstekniska lösningar
”År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd.” Vision E-hälsa 2025, Regeringen och SKL
2
Vad är välfärdsteknik? Socialstyrelsen publicerade i slutet av 2015 en definition av begreppet välfärdsteknik i sin termbank: ”Digital teknik som syftar till att bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för en person som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning” Kan användas av personen själv, en närstående, personal eller någon annan i personens närhet. Kan ges som bistånd, förskrivas som hjälpmedel för det dagliga livet eller köpas på konsumentmarknaden. Ett mål med användningen av välfärdsteknik är högre kvalitet och effektivitet i vård och omsorg på samhällsnivå.
3
Detta innehåller presentationen
Ordinärt boende Nyckelfri hemtjänst Lifecare Mobil Hemtjänst Trygghetskamera Särskilt boende Trygghetslarm – positionering Tid- och insatsregistrering Digitala medicinsskåp Nyckelfria Boendelås
4
Inspiration Klicka på bilden för att se en film om hur det skulle kunna se ut i framtiden
5
Ordinärt boende
6
Nyckelfri hemtjänst Den vanliga nyckeln ersätts med en digital nyckel i personalens mobiltelefon, en enhet monterad på insidan av brukarens ytterdörr samt ett administrativt webbgränssnitt. Dörrenheten monteras på insidan av dörren över det befintliga vredet och brukaren samt anhöriga kan även i fortsättningen använda sina nycklar. Hemtjänstpersonalen loggar in i mobiltelefonen med ett personligt användarnamn och lösenord för att få rätt behörighet. Samma mobiltelefon kan därför användas av olika personal under olika arbetspass. Systemet registrerar också vem i personalen som låste/låste upp hos vilken brukare samt när. För högsta säkerhet fungerar systemet självklart även helt offline.
7
Nyckelfri hemtjänst Medborgare Medarbetare Miljö
Lösningen är ”dold” och signalerar inte att den boende har hemtjänst Bevarar brukarens integritet och ökar dennes säkerhet Brukaren behöver inte känna oro över att lämna ut nycklar Brukaren får snabbare hjälp vid behov då hantering och överlämning av nycklar utesluts Utesluter byten av låskolvar till följd av borttappade nycklar Medarbetare Förbättrad arbetsmiljö genom minskad hantering av konventionella nycklar Tidsbesparingar som istället kan innebära mer tid hos brukaren Nycklar lämnas inte mellan personal utan att det loggas Förenklad planering när det inte längre finns behov av att ta hänsyn till överlämning av nycklar Miljö Körtid för överlämning av nycklar försvinner vilket minskar miljöbelastningen Mellanstor kommun sparade mil/år
8
Lifecare Mobil Hemtjänst
Lifecare Mobil Hemtjänst är en helhetslösning som inkluderar hantering av information, dokumentation, kommunikation, resursfördelning, återrapportering av utförda insatser, schemaläggning, boendeadministration och arkivering. Grundsyftet med mobil hemtjänst är att öka vårdtagarens trygghet och säkerhet samt att förenkla och effektivisera hemtjänstpersonalens arbete. Den fysiska utrustning som används är en smartphone med app. Genom att systemen kopplas ihop och information förs över automatiskt missas inget på vägen. Planeringen anpassas utefter behoven och skapar en jämnare arbetsfördelning vilket i sin tur minskar stress.
9
Lifecare Mobil Hemtjänst
Medborgare Mobil dokumentation med koppling till verksamhetssystem, utesluter hanteringen av manuella arbetsplaner Ökad integritet för medborgaren Säkrare och bättre planeringar utifrån medborgarens behov. Medarbetare Färre verktyg, medarbetaren behöver inte bära med sig planen, pennan och nyckelknippan Dokumentation kan göras direkt i smartphone där allt finns samlat Planering kan ske i realtid Miljö Mer optimerade rutter tack vare möjlighet till planering i realtid
10
Trygghetskamera Med trygghetskamera finns möjligheten till nattlig tillsyn utan fysiskt besök av hemtjänstpersonalen. Trygghetskameran är aktiv endast när nattlig tillsyn ska utföras i enlighet med brukarens biståndsbeslut. Övrig tid, när tillsyn inte utförs, är kameran helt avstängd. En tillsyn innebär vanligen att kameran är påslagen i 30 sekunder. Det skapas inget bild-, ljud- eller filmmaterial. Det enda som finns är loggtider för när, hur länge och vem som gjort tillsynen. Brukaren behöver inte ha lampor tända då kameran fungerar i mörker.
11
Trygghetskamera Medborgare Medarbetare Miljö Ökad trygghet
Ökad kvalitet – färre störningsmoment Minskad oro och stress över att någon kommer in till en på natten Ökad personalkontinuitet Medarbetare Ökad effektivitet och minskad restid Minskade kostnader för körning och mindre slitage på bilar Mindre stress för medarbetaren Miljö Minskade utsläpp av koldioxid
12
Särskilt boende
13
Trygghetslarm med positionering
Trygghetslarm med positionering ger möjlighet att identifiera brukarens aktuella position. Som en utveckling av dagens trygghetslarm finns nu möjlighet att använda larm med positionering. Denna typ av larm ger ökad trygghet för brukaren såväl som dennes anhöriga. Med hjälp av GPS-teknik kan man snabbt och enkelt fastställa brukarens aktuella position. En trygghet som ger förutsättningar för ökad säkerhet men också i många fall självständighet. Detta leder i sin tur högre livskvalitet. Med möjligheten att lokalisera en person som är ute får omsorgspersonal möjlighet att skifta fokus från övervakning till omvårdnad.
14
Tid- och insatsregistrering
Tid- och insatsregistrering eller uppföljning kan ske med penna eller smartphone. De är båda smidiga verktyg för att kvalitetssäkra verksamheten. Inbyggt finns ett unikt regelverk som underlättar för personalen och skapar förutsättningar för korrekt dokumentation. Den mobila dokumentationen har direkt koppling med det integrerade verksamhetssystemet. Användargränssnittet är enkelt och effektivt och kräver inte större utbildningsinsatser.
15
Digitala medicinskåp Det digitala medicinskåpet innebär att hanteringen av läkemedel kvalitetssäkras. Systemet sparar tid då personalen blir av med onödig hantering av fysiska nycklar. Tillgången till det digitala medicinskåpet behörigheterna bestäms i aktuell IT-plattform. Det är även här de digitala nycklarna uppdateras och överförs med automatik till mobiltelefoner. Varje personal har en personlig inloggning för att säkerställa aktuell behörighet. Med denna förstärkta kvalitetssäkring får kommunen en spårbarhet i vem som öppnade samt under vilken tidpunkt. • Säker läkemedelshantering i hemmet eller på boendet • Behörighetsstyrning • Spårbarhet • Ersätter den vanliga fysiska nyckeln • Ökad trygghet
16
Nyckelfria Boendelås Med boendelås är dörren alltid upplåst för rätt person. Det ökar tryggheten för de boende samt ger kommunen en effektivare, säkrare och modernare verksamhet. Samtidigt värnar man om den boendes personliga integritet. Det är vanligt att de boende har svårt att hantera nycklar för att låsa om sig. Samtidigt bör dörrarna hållas låsta för att undvika att de boende när som helst går in hos varandra eller att obehöriga personer kommer in. Det kan vara tidskrävande för personalen att hjälpa de boende att låsa och låsa upp sina dörrar. Med nyckelfria boendelås kan de boende själva komma in utan att behöva hantera konventionella nycklar. Den vanliga nyckeln ersätts med en digital nyckel i form av en tagg för både de boende och personalen. Låsenheten är ett komplement till det befintliga låset och monteras utan åverkan på dörren och påverkar inte dörrens brandklassning. Låsenheten kan vid behov flyttas till en annan dörr.
17
”Digitalt där det är möjligt, personligt där det behövs”
Gemensamma förutsättningar för digital utveckling, SKL
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.