Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.
2
Agenda: 5:e november 14:50 Litteraturseminarium 15:10 Prioriterade mål
15:15 ”Är du lönsam lille vän?” 15:45 Kulle - Grop 16:00 NÖHRA 16:40 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 16:50 Avslut
3
Aspenäs prioriterade mål
· Med målet att institutionalisera Entreprenöriellt lärande och öka elevers delaktighet och inflytande kommer samtliga pedagoger under läsåret att delta i fortbildningen EL- och pedagogen · Utveckla bedömarkompetensen för samtliga pedagoger för en mer likvärdig bedömning samt att ge pedagogerna kunskap att bedöma i fler steg · Elevhälsans uppdrag kring inkludering fortsätter under året genom att vi ytterligare utvecklar arbetet kring screening och kartläggning · IKT-planen kommer att implementeras i olika forum och projektformer
4
Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/
5
Är vs Bli Färväntan spelar roll Var lägger du ditt fokus?
beteende behov bakgrund vs styrkor motivation framtidstro Var lägger du ditt fokus? Vem får eleven bli i ditt klassrum?
6
Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244
7
Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244
11
Det entreprenöriella lärandet - 4 ben
Källa: Skapa och våga - skolverket, Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori. Falk/Lundqvist mfl, 2014 Förmågor • Utveckla elevens kompetenser. Nyfikenhet, kreativitet, förmåga att lösa problem Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – relationellt, betydelseskapande förhållningssätt Entreprenöriellt lärande är inte en metod utan ett FÖRHÅLLNINGSSÄTT!! Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev - utgångspunkt nära eleven • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika.
12
”Klassrummet” Vilka elever möter du?
NÖHRA - ett sätt att komma vidare.
14
Vem får eleven bli i ditt klassrum?
NÖHRA Utgå från gropen och de prioriterade målen
15
Vem får eleven bli i ditt klassrum?
NULÄGE
16
Vem får eleven bli i ditt klassrum?
ÖNSKAT LÄGE
17
Vem får eleven bli i ditt klassrum?
HINDER
18
Vem får eleven bli i ditt klassrum?
RESURSER
19
AGERA
21
Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle - 30/1
Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid /Christer Stensmo
22
Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3
Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio förmågor anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur involverade är dina elever i den processen? Hur relaterar du dem till läroplanen? VIlka lärstilar krävs då? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.
24
Frågor att reflektera över i Arbetslaget inför tillfälle 3, 30 januari.
AGERA! diskutera tänk även...
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.