Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Fristående gymnasieskolor
Stationsgatan Skansberget plan 6 Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
2
Innehåll Beräkningar ersättningar Ny modell tilläggsbelopp Övergångar
Information från Individstöd Skolskjuts Projektet ökad skolnärvaro Skolsam EFF NPF Bedömning tilläggsbelopp
3
Beräkningar ersättningar
Ingrid Holström Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
4
Förändringar i ersättningsdokumentet 2018 – beslut kommunfullmäktige 11 december
Redovisning av statsbidrag Redovisning av kostnader i kommunal verksamhet Nytt beslut tilläggsbelopp och extraordinära kostnader för barn och elever med omfattande behov av särskilt stöd
5
Statsbidrag Generella statsbidrag Uppsala kommun får kompensation från staten i form av generella statsbidrag för att finansiera nya uppdrag. Kommunen har rätt att prioritera hur intäkterna ska fördelas mellan nämnder och uppdrag vilket innebär att de generella statsbidragen inte är öronmärkta för respektive uppdrag. Det är varje huvudmans ansvar att genomföra de uppdrag som följer av de generella statsbidragen. Exempel: Allmän förskola 3-åringar Läsa-skriva-räkna-garanti Lärarlegitimation
6
Statsbidrag – forts. Riktade statsbidrag
Söks av respektive huvudman och avser att finansiera ett specifikt ändamål eller uppdrag. Exempel: Förlängt matematiklyft Förlängt läslyft Mindre barngrupper i förskola Ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan
8
Förändrade ersättningar - gymnasiet
Reseersättning till arbetsplatsförlagd praktik /praktik Höjd strukturersättning för IMYRK
9
Budget 2018 Förskola Grundskola
Uppräkning av ersättningar, preliminärt drygt 2% Antal barn fortsätter att öka. Grundskola Antal elever till hösten ökar med drygt 700 från ht17 till ht 18 Kostnaden per elev för elevresor ökar betydligt jämfört med budget. Utredning pågår tillsammans med UL. Budget 2018 beräknas enligt befintligt avtal och utfall. Andel barn som har fritidshem beräknas minska marginellt.
10
Budget 2018 Grundsärskola Uppräkning av ersättningar, preliminärt drygt 2% I förslag till mål och budget flyttas tkr kommunbidrag till grundsärskola från gymnasiesärskola för att kompensera för trubbiga beräkningsgrunder, vilka bygger på befolkningen i åldersgruppen och inte faktiskt antal särskoleelever. Antal elever ökar kraftigt. Budget 2017: 178 elever, Prognos 2017: 185 elever Budget 2018: 205 elever. Ökningen beror delvis på att det var få som slutade årkurs 9 samt betydligt fler som började i årskurs 1 till höstterminen Samtidigt förväntas antal elever som är individintegrerade öka.
11
Budget 2018 Gymnasieskola Gymnasiesärskola
Uppräkning av ersättningar, preliminärt drygt 2% Stor osäkerhet råder kring volymen IMSPR-elever, samt antalet asylsökande elever. Den senare grupperingen finansieras med statsbidrag från Migrationsverket. Rör sig om ca 60 mnkr för Gymnasiesärskola Preliminärt inget utrymme för prisuppräkningar. Orsak och osäkerhet: tilläggsbelopp för de kommunala skolorna.
12
Ny modell tilläggsbelopp
Ingrid Holström Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
13
Tilläggsbelopp och extraordinära kostnader för barn och elever med omfattande behov av särskilt stöd
Nuvarande modell Tilläggsbelopp finns för alla fristående skolformer samt för kommunal förskola och grundsärskola Inget tilläggsbelopp finns för kommunal grundskola men avsatt i budget för resursenheter som täcker halva elevkostnaden Inget tilläggsbelopp finns för kommunal gymnasieskola men medel avsatt i budget för insatser motsvarande tilläggsbelopp som huvudmannen fördelar inom skolformen Inget tilläggsbelopp finns för kommunal gymnasiesärskola
14
Ny modell Den kommunala huvudmannen ansöker på samma villkor som fristående huvudmän om ersättning för extraordinära kostnader för barn och elever med omfattande behov av särskilt stöd för samtliga skolformer hos utbildningsförvaltningens myndighetsenhet Ersättningen höjs till 200 kr per timme för samtliga skolformer Förändringen gäller för ansökningar om ersättning från och med höstterminen 2018
15
Varför? Skapa större tydlighet, transparens och likvärdighet mellan skolformer och skolhuvudmän På ett bättre sätt säkerställa att alla förskolor och skolor får del av tilldelade medel på lika villkor I remissvaren framkom att det finns en stor samstämmighet att en modell där alla huvudmän söker om tilläggsbelopp på lika villkor är att föredra för samtliga skolformer I nuvarande modell skiljer sig ersättningen per timme mellan skolformerna Det föreslagna beloppet per timme bedöms både ge en rimlig kostnadstäckning vid extraordinära stödbehov och ge en rimlig förändring av grundbeloppet
16
Jämförelse nuvarande och nytt ersättningsbelopp
Skolform Nuvarande månadsbelopp (kr) vid bedömt behov av 1 timme per vecka Vilket motsvarar ersättning (kr) per timme Föreslagen timersättning (kr) från och med höstterminen 2018 Förskola (kommunal och fristående) 700 175 200 Grundskola (fristående) 332 83 Grundsärskola (kommunal och fristående) 627 157 Gymnasieskola (fristående) Gymnasiesärskola (fristående)
17
Utbildningsförvaltningen
Övergångar Ingrid Holström Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
18
Projekt övergångar: tidsplan
Förarbete om övergångar HT 15 – VT 16 HT 2016 chefsdagen med tema övergångar för förskolechefer/skolledare inom kommunala och fristående verksamheter. Hösten 2016 fattade UBF:s ledningsgrupp beslut om centrala riktlinjer, gäller från den 1 januari 2017. Tids- och aktivitetsplaner beslutades hösten 2016, gäller från den 1 januari Jan 2017: projekt för övergångar samt projektledare utsågs. Projektet omfattar Jan 2017: pilotprojekt med projektledare utsågs. Pilotprojektet omfattar 2017.
19
Tidsplan, forts. HT 2017 implementering genom övergångsansvariga för samtliga enheter inom den kommunala huvudmannens förskolor och skolor samt intresserade från fristående förskolor och skolor; 2 workshops. 1 januari 2018: Målet är att alla kommunala förskolor och skolor ska arbeta med de konkretiserade tids- och aktivitetsplanerna från och med 1 januari Önskvärt är också att de fristående förskolorna och skolorna utgår från planerna i sitt arbete med övergångar. Alla kommunala förskolor och skolor använder samtalsmallar i UNIKUM vid övergångar. Det är önskvärt att de fristående verksamheterna använder motsvarande blanketter.
20
Utbildningsförvaltningen
Antagningsenheten Giggi Thomson Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
21
Antagningsenheten Gymnasieantagnings arbete – kort sammanfattning
En antagningsenhet – ett nummer - från årsskiftet kommer Antagningsenheten ha ett gemensamt nummer in Reseersättning till APL/praktik - Information om föreslagen förändring (oktobernämnd)
22
Bedömning av tilläggsbelopp
Utbildningar ansökan Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
23
Gymnasieskolan 16 november kl – Fyrisborg 2, sal 3046 21 november kl – Fyrisborg 2, sal 3046
24
Utbildningsförvaltningen
Skolsam Giggi Thomson Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
25
Skolsam:s uppdrag (Politiskt uppdrag) (ersätter SkolFam gällande alla samhällsplacerade elever)
Informera skolor om forskning gällande riskgruppen samhällsplacerade barn. Säkerställa att samhällsplacerade elever utreds på skolan om behov finns utifrån att eleven inte når mål eller mår uppenbart dåligt. Säkerställa att skolan gör anpassningar och ger särskilt stöd om behov finns (förmedla kontakt med extern aktör om behov finns). Redovisa data för nämnden kring ovanstående.
26
Hur ska det ske? Skolorna redovisar samhällsplacerade elever till Maria Freiman på en SkolSam-adress Maria kan vara skolan behjälplig kring samhällsplacerade elever med t ex: Kontakt med placerande socialtjänst. Hur man gör då man vill få medel till särskilt stöd Förmedla kontakt med andra förvaltningar eller instanser Förmedla kontakter med specialister inom KONST.
27
Enheten för flerspråkighet EFF
Giggi Thomson Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
28
EFF Översyn gjord och förändringar för kostnadsanpassningar görs. Erbjuder fjärrundervisning då elevantalet understiger 4-5 elever i ett språk. Skolan ska tillhandahålla datorer och hörlurar.
29
Differentierad form av studiehandledning
Studiehandledning som kräver för-/efter arbete, tätt samarbete med ämneslärare på plats i resp. skola, tid bokas i samråd med skolan, gäller 60 min/vecka för en termin: - Enskilt eller i grupp av 2-3 elever med samma behov kr/termin Prisskillnad mot kommunal verksamhet beror på moms.
30
Differentierad form av studiehandledning
Studiehandledning som kräver för-/efter arbete, samarbete med ämneslärare, IT-utrustning och samordningsstöd på skolan i form av fjärrundervisning till gymnasieelever från olika skolor på schemalagda tider som erbjuds av EFF, gäller 60 min/vecka för en termin: - Genomgång av vissa delar/ämne i grupp av 2-6 elever kr Samhällsintroduktion på modersmål i grupp av 2-6 elever kr Prisskillnad mot kommunal verksamhet beror på moms.
31
Differentierad form av studiehandledning
Studiehandledning utan för- och efterarbete, gäller 60 min/vecka för en termin: Studiehandledning med lärare på plats enskilt under pågående lektion i klass som tolkning/förklaring kr/termin Studiehandledning som fjärrundervisning genom Skype enskilt under pågående lektion i klass som tolkning/förklaring kr/termin Studiehandledning på plats på en skola i området, senare eftermiddag, minst 120 min, gäller 1 läsår kr - Studiehandledning/läxhjälp-verkstad i grupp av 3-15 elever kr/termin
32
Utbildningsförvaltningen
Skolskjuts Giggi Thomson Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
33
Utbildningsförvaltningen
Ökad skolnärvaro Giggi Thomson Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
34
Brister som framkommit i projektet
Bristande kartläggning av orsaker till frånvaron Avsaknad av eller bristande rutiner (inom skolan och socialtjänst) Bristande kompetens om målgruppen, bemötande och möjliga åtgärder Bristande samordning För sena insatser.
35
Målbild Individuellt anpassade insatser Rätt insatser i rätt tid
Vårdnadshavare/barns delaktighet Samordning/helhetstänk
36
Förslag till åtgärder Kompetenssatsningar
Övergripande ledningsgrupp för skolnärvaroprojektet Centrala skolnärvarorutiner Namngiven samordnare på skolan för eleven Samordnad skolplan för elev Samordningsfunktion/koordinatorer Deras funktion ska vara att se till att rätt insatser kopplas på i ett tidigt skede samt att det stöd som ges är samordnat, utgår från barnets behov samt bygger på hög delaktighet från elev och vårdnadshavare. Ytterligare åtgärder utifrån identifierade utvecklingsområden
37
Tänkt process
38
Genomförande Tre samordnare/koordinatorer – en från varje förvaltning: Utbildningsförvaltningen – Socialförvaltningen - Omsorgsförvaltningen PRIO-pengar under HT Pengar från sociala investeringar Region Uppsala kontaktas för att se om de är intresserade av att vara delaktiga (BUP, HAB)
39
Nya rutiner neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
Giggi Thomson Utbildningsförvaltningen 19 oktober 2017
40
Hur länge gäller nya rutinen?
Nya rutinen gäller till dess att en rutin för länet tagits fram, dock längst ett år.
41
Varför ny rutin Nuvarande rutin upphörde 170831
Regionen begär s.k. basutredning av skolan vid alla utredningar inom BUP/Habiliteringen. Detta måste upphöra. Skollagen säger tydligt att skolan endast ska göra de utredningar skolan själv behöver. Skolorna skickar in ansökningar/remisser som är: otydliga i frågeställning, inaktuella bifogade dokument, många ärenden som inte ska till regionen d v s inte gäller en vård eller behandlingsinsats.
42
Arbetsgång för skolan Om en elev har svårigheter att nå målen eller mår uppenbart dåligt ska skolan utreda. OBS!! Skolan ska endast göra de utredningar skolan behöver för att veta vilken form av stöd eleven behöver. Anpassningar och särskilt stöd måste sättas in. Alla tänkbara insatser i form av särskilt stöd ska ha provats. OM problematiken kvarstår och bedömning görs att vård/behandlingsinsats behövs kan remiss skickas till BUP/Hab. En tydlig frågeställning som är av ”vårdkaraktär” måste kunna ställas Remiss skickas enligt mall. Remiss passerar skolläkaren för att säkerställa att frågeställningen gäller något som tillhör aktuell vårdgivare. Underlaget från skolans utredning kan medsändas om VH ger sitt samtycke. INGET underlag får vara äldre än 6 månader.
43
Vad ska skolan INTE göra
Inte utredningar på begäran av BUP/Habiliteringen Inte agera på föräldrars uppdrag. Har inte skolan en problematik så ska skolan INTE skicka remiss. Har föräldrar problem i hemmet får föräldrarna själva söka hjälp. Inte skicka remiss för att få en diagnos. Undantaget om det är så att en elev helt uppenbart behöver det för att kunna hantera sina svårigheter.
44
Vad kan regionen begära av skolan
Regionen kräver ett pedagogiskt utlåtande. Det måste tydligt framgå om eleven har en problematik som omhändertas med extra anpassningar eller särskilt stöd. Regionen kräver screeningunderlag från skolorna för eventuell diagnos
45
Utredning i fyra delar till särskoleansökan
Basutredning – finns inte som begrepp Vi behöver hjälpas åt att få bort begreppet Utredning i fyra delar till särskoleansökan Kognitiv – psykologutredning Social – kurator Pedagogisk – lärare/speciallärare Medicinsk – läkare
46
Satsning på förebyggande och hälsofrämjande insatser inom gymnasieskolan
UBF 171016
47
Bakgrund Det finns ett behov av att kunna arbeta mer med förebyggande och hälsofrämjande frågor inom gymnasieskolan. Högsta ledningarna i Uppsala kommun och Region Uppsala har fört en dialog om samarbeten och ansvarsfördelningen mellan huvudmännen. Dialogen har handlat om vilka roller de båda huvudmännen ska ha vad gäller hälsofrämjande respektive vårdande insatser. Kommunens uppdrag i Spången har hittills främst varit att hantera första linjens psykiatri. Uppsala kommun och Region Uppsala har för avsikt att genomföra en förändring av verksamheten. Beslut kring förändringen mellan Uppsala kommun och Region Uppsala kommer att fattas när budget 2018 för båda verksamheterna är fastslagen.
48
Medel tillförs i Mål och budget 2018
Mot bakgrund av detta tillför kommunen medel i programersättningen i Mål och budget Det möjliggör för de kommunala gymnasieskolorna att anställa fler psykologer och för de fristående ökar möjligheten att arbeta mer hälsofrämjande. För att kunna upprätthålla och utveckla samarbetet mellan Spången och elevhälsoteamen på skolorna har Uppsala kommun i Mål och budget 2018 avsatt medel, vilket möjliggör att en medarbetare i centrala elevhälsan kommer att ha ett samordningsuppdrag som del av sin tjänst.
49
Effekter för verksamheten och eleverna
För elevhälsoteamen på skolorna innebär detta en ökad möjlighet att arbeta med förebyggande och hälsofrämjande frågor, vilket kommer att kunna minska behovet av att remittera elever till Spången eller annan individuell behandling. Spången kommer tillsvidare att fortsätta arbeta som idag med samma remissvägar och första linjens psykiatri. Genom denna förändring kommer eleverna ha tillgång till fler psykologer.
50
Konsekvenser medarbetarna
Inför förändringen ska en risk- och konsekvensanalys genomföras. Uppsala kommun och Region Uppsala kommer att presentera ett förslag till de medarbetare som idag är anställda av Uppsala kommun och arbetar på Spången. Anställningsförhållandet för dessa medarbetare kvarstår i Uppsala kommun om inget annat är överenskommet.
51
Tidplan inför beslut och genomförande
16 oktober information på AU. 16 oktober information till medarbetare på Spången. Gymnasiechef och BUP-chef medverkar. 17 oktober pressträff från politiker från Uppsala kommun och Region Uppsala. Information om den gemensamma och majoritetens viljeinriktning och att beslut i frågan kommer att fattas när budget 2018 är fastslagen. 17 oktober skriftlig information till alla kommunala och fristående gymnasieskolor. 18 oktober information om förslaget presenteras i samverkan på förvaltningsnivå. 6 november beslut om Mål och budget fattas i kommunfullmäktige. 15 november förslag till beslut samverkas på förvaltningsnivå. Risk och konsekvensanalys genomförs på gymnasiesamverkan 24 november utifrån gymnasieskolornas perspektiv. När formellt beslut fattats - information till berörda verksamheter. Förändringen träder ikraft 1 januari 2018.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.