Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förbättringsarbete samordnad planering

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förbättringsarbete samordnad planering"— Presentationens avskrift:

1 Tillgängliga Samordnade Individuella Planer Sofi Nordmark Karin Sundström Elisabeth Hjelm

2 Förbättringsarbete samordnad planering
Varför? 2018 Ny lagstiftning ”Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård” Dålig följsamhet i dagens processer för samordnad planering vid utskrivning från slutenvård och samordning individuell planering i öppenvård. Vad? Två planer blir en, som följer den enskilde oavsett öppen- eller slutenvård samt socialtjänst Landstingets öppenvård får samordningsansvar, fast vårdkontakt ska utses Krav på samordnad planering alla veckans dagar Betalningsfria dagar ändras från 5 dagar till 3 dagar, (30 dagar för psykiatri 2018) om inte annan överenskommelse gjorts Nytt processanpassat IT-stöd Hur? Upprätta förnyade samverkansriktlinjer Utveckla och implementera förbättrade arbetsätt - utifrån ny lagstiftning - genom implementering och användning av e-hälsa och välfärdsteknologi Testa och implementera nytt IT-stöd - Lifecare, notifieringar, integrationer Transparenta planer - tillgängliggöra SIP via Vårdguiden för den enskilde Vem? Berör all vård-, stöd och omsorgspersonal som är involverad i samordnad planering vid utskrivning från slutenvård respektive samordnad individuell planering i öppenvård och socialtjänst. 2017 utbildning i Lifecare, samverkansriktlinjer, lagstiftning, videokonferens och 1177 stöd- och behandlingsplattformen. Viktigt med stark förankring hos berörda chefer på alla nivåer!

3 Aktiviteter för att nå målen Utvärdera att målen nåtts
Syfte/mål Uppnå bättre följsamhet i processen Implementering av nya rutiner och flöden anpassade till nya lagen Säkra den enskildes delaktighet, vård och omsorg Aktiviteter för att nå målen Utbildning i nya processen och nytt IT-stöd Implementering av nya rutiner och IT-stöd Utvärdera att målen nåtts Enkäter till användare/utförare Individuella intervjuer med användare/utförare Fokusgruppsintervjuer med superanvändare/enhetschefer Statistikuttag Tydlig målbeskrivning A och O för att få en gemensam målbild Viktigt att ha en samsyn I vilka förväntningar som är på utbildningen Vad kan jag bidra med? Aktivera deltagarna

4 Budskapet för en gemensam målbild och syfte
Varför ska de lära sig (relevans) Vad ska de lära sig (ämnet) Hur ska de lära sig (metod) Vem ska lära sig (målgrupp) När ska de lära sig (planering)

5 Det aktiva lärandet Självständig deltagare Deltagande aktör Självständig aktör Fundera över vilka färdigheter deltagaren behöver utveckla för att ta sig an sitt lärande. Lära sig att lära, ex utveckla ansvarstagande, mötesteknik, it-kunskap, lagstiftning. Självständig deltagare, en individ som kan utnyttja tillgängliga resurser och tar ansvar för sitt eget lärande Deltagande aktör, Många lär sig genom att göra dvs experiementera, laborera och arbeta med verklighetsnära uppgifter. Bra att arbeta med verkliga case, testa och diskutera I grupp. Ska berika aktiviteter och uppgifter med sina personliga kunskaper, färdigheter och erfarenheter. Nyttja detta I att utveckla sig själv tillsammans med andra. Självständig aktör, I slutet av utbildningen ska deltagaren ha en förändrad självbild och se sig som kompetent inom området I det här fallet I nya arbetssätten, nya lagen och nya IT-stödet, sitt ansvar och sin roll och hur det hänger ihop med övriga aktörers. Är en individ som geno0m sitt agernade visar hög professionell kompetens inom sitt område.

6 Teching how to teach or learning how learn
Ytinlärning Läraren expert: ”Mata” mottagaren med information, Deltagaren: Passiv åhörare Lär sig memorera fakta och procedurer utan att på ett djupare plan förstå eller kunna tillämpa den. Djupinlärning Läraren: Coach, lyssna, ställa frågor, utmana, ge feedback Deltagaren: Aktiv mottagare Få en grund att stå på, problemlösning, gruppdiskussion Utvecklar en förståelse för begrepp och underliggande principer som också kan användas i andra sammanhang Ytinlärning Fakta; Komma ihåg, definiera, beskriva, identifiera, upprepa Förståelse; förstå med egna ord, förklara, försvara, generalisera, sammanfatta Tillämpning; Använda, beräkna, verkställa, visa , lösa, modifiera Analys; förstå strukturen, iurskilja, relatera, separera, indela, kritiskt bearbeta Syntes; skapa ny struktur, kategorisera, kombinera, tänka ut, förklara, organisera, planera, relatera Värdering; värdera och bedöma, jämföra, komma fram till, kritisera, bevisa, avgöra, stödja, försvara, föreslå, ta ställning

7 Teching how to teach or learning how learn
Kolbs lärcykel Skyll på studenten; ämnesfokuserat lärande (expert-passiv mottagare) fattar inte… Skyll på läraren; aktivitetsfokuserat lärande (läraren styr aktiviteterna som deltagaren utför, går nåt fel är aktiviteten felplanerad) Ändra situationen: lärandefokuserat lärande (aktiviteter utifrån målen, coach- aktiv student som tar ansvar för sitt lärande) Externt motiverade: lär sig för att de måste för sin chef, jobbet kräver det Internt motiverade: ha en nyfikenhet och intresse att lära sig , vilja till egen kompetensutveckling What´s in it for me… Kolb Konkret erfarenhet genom något av våra sinnen som vi skapar en omedelbar förståelse för, vad händer nu? Sedan observerar och reflekterar vi utifrån vår tidigare personliga kunskapsbank, vad hände och vad betyder det? Reflektionen leder till en djupare förståelse av den konkreta erfarenheten Tredje steget, där vi sorterar intrycken och formulerar en abstrakt förståelse, vad har jag lärt mig? Sista steget, sker aktivt experimenterande för att prova den nya kunskapen, hur kan jag använda det jag lärt mig?

8 Feedback Lärande genom att läsa, skriva, lyssna, prata
Diskussionsmöjligheter Individuellt lärande Kollaborativt lärande

9 Tips! Engagera deltagarna Ställ frågor Var öppen för diskussioner
Låt de dela erfarenheter Återkoppla löpande Ta in synpunkter på hur vi kan bli bättre


Ladda ner ppt "Förbättringsarbete samordnad planering"

Liknande presentationer


Google-annonser