Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)"— Presentationens avskrift:

1 Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Verktyg för goda samtal för omsorgspersonal

2 Bakgrund Under 2015 införde Göteborgs Stad rambeslut i hemtjänsten. I och med övergången till rambeslut blev genomförandeplanen och samtalet kring denna ett av hemtjänstens viktigaste verktyg. En bra samtalsteknik ska främja den enskildes själv bestämmande och fokusera på det salutogena, vad som främjar den enskildes hälsa och välbefinnande. Förklara hur vi arbetat fram utbildningen i en arbetsgrupp tillsammans med omsorgshandledare från alla stadsdelar. Att det finns mycket litteratur att fördjupa sig i kring ämnet och begrepp som MI och coachning är exempel på olika samtalstekniker. Omsorgshandledarna i stadsdelarna har alla fått gå en utbildning i samtalstekniken MI och är den ni kan vända er till för handledning kopplad till samtalet med omsorgstagarna. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

3 Syftet med samtalsteknik
Få fram den enskildes: - Önskemål - Behov - Egna lösningar Skapa ett gott samarbetsklimat Skapa förtroende Öka självbestämmandet Främja det salutogena Förtydliga vad det innebär att få fram den enskildes åsikter och tankar Attraktivhemtjanst.goteborg.se

4 Grundläggande förhållningssätt
Vad tycker du är kännetecknande för ett bra samtal eller möte? Empati Närvarande Möta den enskilde där den befinner sig Samarbete Acceptans Diskussion kring vad medarbetarna tycker kännetecknar ett bra möte eller samtal. Våra exempel är inte uttömmande utan endast några exempel. Bubblor som trycks fram med empati, aktivt lyssnande, närvarande, respekt, acceptans, samarbete, möta den enskilde där den befinner sig…. Plus några extra tomma .. Respekt Aktivt lyssnande Attraktivhemtjanst.goteborg.se

5 Exempel på olika tekniker
Nu går vi in på olika tekniker man kan använda sig av. Ni känner säkert igen flera av dem och använder redan er av dem idag. Detta är tekniker som du kan använda i alla delar av det dagliga arbetet ex duschsituation, genomförandeplanssamtal, samtal med anhöriga eller vid synpunkter/klagomål. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

6 Bekräftelse Bekräftelse under samtalet görs för att:
- skapa en känsla av uppskattning och samhörighet - förstärka den andras positiva egenskaper, kompetens, förmågor, ansträngningar och styrkor - Salutogent synsätt i fokus Bekräftelser måste vara äkta för att mottagaren inte ska uppleva det som en kränkning eller nedlåtande. Länkadress om kontakten är bruten: Filmsnutt där man visar på en situation under upprättandet av genomförandeplan där man med fördel kan använda sig av bekräftelse Diskussion kring bekräftelse och om någon upplevt en oäkta bekräftelse, känt sig nedlåtande behandlad eller kränkt? Attraktivhemtjanst.goteborg.se

7 Öppna frågor Öppna frågor ger mer information inte bara ett ja eller nej Ett sätt att komma vidare i samtal Fokus flyttas från den som frågar till den som ska svara Den enskilde styr över svaren istället för att frågorna styr Öppna frågor börjar ofta med: - hur, vad, på vilket sätt, beskriv Vid öppna frågor undvik varför! Prata lite först kring ex hur lätt man styr ett samtal med en sluten fråga ex städ varannan vecka eller liknande. Finns det situation eller omsorgstagare där man bör undvika eller rikta de öppna frågorna? Övning delas ut- sätt er två och två och försök göra om slutna frågor till öppna frågor. Frågorna gås sedan igenom i storgrupp för att samla ihop tankar och ev svårigheter. Poängtera att det inte finns bara ett rätt svar. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

8 Reflektion/spegling För att försäkra sig om att du som lyssnare uppfattat rätt För att du som lyssnare ska uppfattas som intresserad och mer empatisk Det gör att omsorgstagaren får höra vad den själv har sagt. Det kan leda till fortsatt utforskande och det kan ge en chans till att ändra sig eller lägga till något nytt. Övning - dela ut kort så att man två och två övar på reflektion/spegling. Efteråt samlar ihop i storgrupp och går igenom korten. Det finns flera olika rätta alternativ. Hur känns det när lyssnaren speglar mig? Attraktivhemtjanst.goteborg.se

9 Sammanfattningar Sammanfattningar är kortare eller längre referat som du använder för att förstå det som sagts och att klargöra det du hört Sammanfattningar kan med fördel användas när du fastnat i samtal och inte vet hur du kommer vidare Det är även ett naturligt sätt att avrunda och markera ett avslut av samtalet Det går även utmärkt att använda sammanfattningar för att förstärka omsorgstagarens styrkor och förmågor samt för att betona det positiva i samtalet Länkadress om kontakten är bruten: Visa filmsnutt med exempel på sammanfattningar. Diskussion - känner vi igen detta? Är det något ni använder er av idag? Om inte- svårigheter? Sammanfattningar är kortare eller längre referat som kan användas för att klargöra och förstå det som har berättats. Genom att samla ihop nyckelorden och ge tillbaka i en sammanfattning skapar man en överblick av det som sagts och förebygger missförstånd. Vi ska inte i det här läget komma med förslag på lösningar. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

10 Motstånd Motstånd från omsorgstagaren är ofta ett tecken på att det finns en brist i kommunikationen ”Rulla med motstånd” - backa - ursäkta - betona den enskildes självbestämmande - ställa en öppen fråga eller en bekräftande reflektion Det du vill åstadkomma är en känsla av att bli lyssnad på, förstådd och respekterad vilket i sin tur kan leda till en positiv dialog Länkadress om kontakten är bruten: Filmsnutt kring en situation med motstånd och exempel på att hantera detta Förklara att hela tanken med MI och samtalsteknik är att förebygga motstånd genom ett accepterande förhållningssätt där man lyssnar och alltid har omsorgstagarens självbestämmande och bästa i fokus. Inom MI-tekniken säger man att det bästa sättet att hantera motstånd är att ”rulla med motståndet”. Med det menar man hejda impulsen att ge sig in i en argumentation eller försöka övertala den andre. Istället backar man använder ex en bekräftande reflektion och följer med en öppen fråga samt betonar den enskildes självbestämmande. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

11 Avslutande övning sammanfattning öppna frågor reflektion
En avslutande övning där man delar upp sig tre och tre och använder sig av kort med samtalsämnen. En är observatör, en samtalsledare och en är omsorgstagare. Omsorgstagaren får ett ämneskort. Samtalsledaren ska se till att samtalet innehåller sammanfattning, öppna frågor och reflektion vilket ska uppmärksammas av observatören. Samla sedan ihop tankar från varje trio, vilka tankar väcker detta? Är något jag kan använda mig av i det dagliga arbetet? Attraktivhemtjanst.goteborg.se

12 Vad har vi lärt oss idag? Bekräftelse Öppna frågor Reflektion/spegling
Sammanfattningar Motstånd Samla ihop tankar kring nyttan och upplevelsen att öva på detta. Gå igenom de olika delarna och upprepa vad de innebär. Av dessa tekniker vilken känns mest aktuell att prova på redan idag och i vilken situation? Vad tar vi med oss? Informera om att alla får med sig en lathund kring teknikerna. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

13 Ett extra stort tack till omsorgshandledarna
Stort tack till gruppen av omsorgshandledare som deltagit i utformandet av den här utbildningen. Ett extra stort tack till omsorgshandledarna Linda Fridhav, Karin Johansson och Ann Dolge. Uppdrag och ledning: Anna Engström Celik. EC, SDF Askim-Frölunda-Högsbo Foton: Från Göteborgs Stads äldreomsorg Film: Valentin och Byhr Form: Lars Nejstgaard, utvecklingscentret Senior Göteborg Kontakt: Charlotte Nyberg, strategiledare införa rambeslut och IBIC Stadsledningskontoret Göteborgs Stad


Ladda ner ppt "Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)"

Liknande presentationer


Google-annonser