Ladda ner presentationen
1
Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014
2
Budskap En akademisk ledare ska försvara och utveckla akademiska värden! Utan akademiska värden inga universitet och högskolor!
3
Universitet/högskolor står på två ben
Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden
4
Allmänna, humanistiska värden
FN: åsiktsfrihet och yttrandefrihet, söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. EU Sveriges grundlagar
5
Viktiga akademiska värden
Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar, inkl. samhällsansvar Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet
6
Akademisk frihet Honnörsbegrepp, behövs klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi, men frihet är mer än autonomi.
7
Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras: Bra, men kan lagen följas? Frihet att utföra forskning,undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning och förståelse än leder.
8
Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Anställning, arbetstid, infrastruktur, administration? Prioriteringar av grupp, fakultet, universitet? Forskningsetik? ,
9
Akademisk frihet för utbildningen
Kursplaner, mål, studentgenomströmning Lärarens frihet i utbildningen Kursbokstyranni, utvärderingar Frihet från pedagogisk konformism Vad bör och får läraren säga? Läraren som förebildlig akademisk ledare
10
Debatt och domslut i USA
The Supreme Court om institutionell autonomi: the right of the university to "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ i
11
Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskningens resultat och metod och forskaren/läraren som person ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven Ledares ansvar: alltid försvar!
12
Intern akademisk frihet
Hur mycket intern frihet finns? Självkritik. Intern akademisk socialisering och maktutövning:vetenskapliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt, avvikande åsikter, karriärer Fri intern debatt, högt i tak, ledningens ansvar Ge utrymme åt både enhet och mångfald,paradoxer
13
Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten och ledare svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för framtidens generationer? Och forskning som svarar både mot vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver? Varje ledares uppgift: tydliggöra sambandet frihet-ansvar
14
Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk ledare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar. Inte bara innovation och kommersialisering.
15
Spegel och motbild Lärosätena är alltid en del av och uttryck för samtida samhälle och kultur. Bli medveten! Uppgift: att också vara en motbild, byggd på fakta, forskning, rikedom av analys och perspektiv,alternativa synsätt – och på akademiska värden
16
Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning
Förenar alla högskolor och universitet Kvalitetskriterier för akademisk utbildning Kvalitetskriterier för akademisk forskning
17
Akademisk kollegialitet
Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut
18
Vad är kollegialt ledarskap?
Vad är i praktiken kollegiala beslut? Kollegialt ledarskap? Uppgiften: samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och akademiska kollegialitetens vardag. Ingen onödig styrning. Varje ledares ansvar: främja en god kollegialitet, finna balans mellan linjestyrning och kollegialitet
19
Förtroende och värden Förtroende vinns
när en akademisk ledare i sin verksamhet och person förverkligar idén och akademiska värden driver lärosätets bästa, inte sig själv visar kunskap, förståelse, drivkraft lyssnar och leder (skilj från åsiktsgemenskap)
20
Olika kulturer med olika värden?
Akademi Förvaltning Ledarskapskulturer Studenter Ledarskap: att tydliggöra värdegemenskap och mångfald
21
Aktuella frågor: hur tillämpa värdena?
Akademisk globalism? Akademisk instrumentalism: vilka värden hotas? MOCC: vilka värden hotas och främjas? Autonomi, fria lärosäten? Vilka värden står på spel? Managementfilosofin: hotade värden? Ranking- och utvärderingskulturen: värden?
22
Akademiska värden visar vägen
Atlantis 2011
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.