Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016"— Presentationens avskrift:

1 Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
– vad har vi gjort, varför och vad har det fått för effekt?

2

3 Sanktioner Statlig tillsyn Upphandlingsskadeavgift Tillsynsbeslut
Leverantörerna Överprövning av upphandling eller av avtals giltighet Skadestånd

4 Mål med vår tillsyn Ge vägledning och incitament till förändrat beteende på de områden där det behövs En enhetlig tillämpning av reglerna Allmänpreventiv verkan Att den myndighet som vi utövar tillsyn emot ändrar beteendet Förebyggande effekt på något annat sätt

5 Prioriteringspolicy Det allmänpreventiva syftet eller behovet av vägledning Brister i den upphandlande myndighetens eller enhetens agerande Hur stort allmänintresset är Om vi är bäst lämpade att agera Hur omfattande utredningsinsatsen är i förhållande till förutsättningarna att nå önskat resultat

6 Tillsynsplan och årlig analys
För att tydliggöra hur vi arbetar med vår tillsyn har vi en tillsynsplan Händelsestyrd tillsyn (tips, mejl, möten, tidningsartiklar) och Planerad tillsyn (vi identifierar på förhand vad vi avser att granska)

7 Fördjupad granskning Innebär att vi tar ett helhetsgrepp på den upphandlande myndighetens inköpsverk- samhet i syfte att kontrollera om den sker i enlighet med upphandlingsregelverket Till exempel bokföringsdata matchas mot utbetalningar till leverantörer Tre upphandlande myndigheter granskades

8 2016 420 tips 121 ärenden 26 domar* (22 inlämnade ansökningar)
20 beslut Rapporter Mellanhänder Tillsyn har effekt Lägsta pris behöver inte ge sämre kvalitet Statistik 2016 Direktupphandlingar – en kartläggning * Siffran avser lagakraftvunna domar år Totalt 40 domar vann laga kraft under perioden maj 2015-dec 2016.

9 Kommunikation www.konkurrensverket.se Medverkan på konferenser
Nyhets- och debattartiklar Poddsändningar Almedalen Beslut i klarspråk

10 Uppföljning av tillsynen
Totalundersökning där 28 av 35 respondenter svarade (80 %) 49 av 59 ärenden (83 %) Säger inget om förändringarna objektivt förbättrat inköp & upphandlingar hur effektivt och ändamålsenlig tillsynen är för övriga syften Att ge vägledning åt andra Att verka avskräckande för andra.

11 Förändringar & annan påverkan
Arbetet pågår med förändringar och flera av förändringarna är en följd av Konkurrensverkets och revisionens kritik av den befintliga organisationen som bl.a. upplevs som otydlig. Negativ medial uppmärksamhet Kostnaden för upphandlingsskadeavgiften Höjt medvetandegraden avseende vikten av att genomföra inköp och upphandlingar på ett korrekt och effektivt sätt. Verksamheten ställer mer frågor om inköp/upphandling.

12 Uppfattningen om förändringarna
I min roll som inköpschef bedömer jag förändringen som positiv eftersom implementeringen av LOU i vår verksamhet stärker upphandlingsprocessen och bidrar till mer transparens och kontroll. Ur ett verksamhetsperspektiv är dock LOU-processen resurskrävande och innebär ökad risk i och med eventuella överprövningar.

13 Vad förändras? Ny inköps och upphandlingspolicy samt rutiner som syftar till bättre kontroll och styrning över inköpen. Utbildning, översyn av inköpsbehöriga, internkontroll flyttad till upphandlingsenheten. Infört en ny LOU-anpassad upphandlings-process och centraliserat all upphandling till inköpsavdelningen. […] I tillägg har vi infört rutiner för hantering av t.ex. direktupphandling.

14

15 Tack!


Ladda ner ppt "Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016"

Liknande presentationer


Google-annonser