Ladda ner presentationen
1
Patient- och brukarmedverkan
- en oupptäckt resurs! HSOs konferens Livskraft Sunderby folkhögskola Anders Öberg, landstingsråd Annika Kostet Green, verksamhetsstrateg
2
”Patienten är vår största outnyttjade resurs!”
Dr Lynne Maher, National Health Service (NHS)
5
Varför ska vi arbeta med patient- och brukarmedverkan?
Bättre för patienterna - Egenmakt Att medverka och få makt över beslut och insatser som rör den egna livssituationen ökar självförtroendet och förändrar självbilden. Bättre för personalen - Serviceanpassning De som utför vården och de sociala insatserna får mer kunskap om patient/brukares behov och erfarenheter. Det ger bättre underlag för att skapa god kvalitet och service. Bättre utnyttjande av resurser – Effektivitet Det är mer effektivt att utgå från patient/brukares faktiska behov än att utgå från behov tolkade av andra.
6
”Patienten, brukaren i fokus”
7
”Patientens, brukarens fokus”
9
Den ska vara lätt att förstå och använda
Den ska vara lätt att förstå och använda. Alla kommer att hitta sätt som passar.
10
- Handlingsplanen är ett resultat av patient- och brukarmedverkan!
Arbetsgruppen Birgitta Salomonsson, Norrbottens läns landsting Birgitta Boqvist, Norrbottens läns landsting Kirsti Jussila, Norrbottens läns landsting Anne Kemi, Norrbottens läns landsting Inger Kyösti, Kommunförbundet Norrbotten Benitha Eliasson, Kommunförbundet Norrbotten Karin Sundström, Kommunförbundet Norrbotten Kerstin Hübinette, NSPH – perspektiv psyk ohälsa Carin Johansson, Rädda barnen – perspektiv barn Susanne Nyström, HSO – perspektiv fysisk funk neds Bo Jakobsson, HSO – perspektiv psyk ohälsa Vanja Berglund, PRO – perspektiv äldre - Handlingsplanen är ett resultat av patient- och brukarmedverkan!
11
Grader av medverkan Delaktighetstrappan Inflytande Dialog Konsultation
Information Medbeslutande Inflytande Dialog Konsultation Sherry Arnstein, 1969, Ladder of Citizen Participation Delaktighetstrappan Medbeslutande: Gemensamt beslutsfattande - bestämma Inflytande: Deltagande under en längre tid, följa en planeringsprocess från idé till färdigt förslag – delta Dialog: Utbyte av tankar, ofta vid flera tillfällen – resonera Konsultation: Inhämta synpunkter, ofta punktinsats – tycka Information: Envägskommunikation, frågor och svar – få veta
12
Medverkan på olika nivåer
13
Viktiga utgångspunkter
Patient- och brukarmedverkan ska ske systematiskt Personcentrerad vård, stöd och omsorg Att utgå från patientens, brukarens fokus Utgå från individens hela process med alla insatser
14
Faktorer av betydelse Att våga prova för att lära!
Ett arbetssätt som genomsyrar hela verksamheterna Medskapare Öppen och ärlig dialog Samarbete med patient-/brukarorganisationer
15
Handlingsplanen lyfter fram:
Förutsättningar för medverkan verksamheter organisationer Att nå patienter och brukare Tekniklösningar för att nå fler Nya yrkeskategorier: – personer med egen erfarenhet
16
Många har kontakt med både landsting och kommun!
Patientråd på sjukhus Patient-/brukarråd för samverkansfrågor med Kommun och landsting Brukarråd hos kommunen
19
Personcentrerad vård Utgår från den unika personen och dennes rätt till hälsa Efterfrågar personens förmågor och är aktiverande Att vården och omsorgen är sammanhållen Möter varje människa med värdighet, medkänsla och respekt
20
Patientens berättelse, exempel på frågor:
Varför har du sökt vård? Hur påverkar din hälsa/sjukdom ditt dagliga liv? Vad är viktigt för dig? Önskemål och förväntningar på denna vårdtid?
21
Teach-back En metod för att säkerställa att patienten har uppfattat informationen rätt
22
Samordnad Individuell Plan (SIP)
Du har rätt att få en SIP om du har insatser från flera olika aktörer, till exempel: hemtjänst hälsocentral hemsjukvård sjukhus öppenvård personlig assistans arbetsförmedling Du är med vid planeringen Planen utgår från ditt mål och vem som gör vad Du har planen hemma hos dig
23
Frågor att diskutera: Vid ditt eget besök i sjukvården
När du kontaktar och besöker din hälsocentral (eller annan sjukvård), vad är då viktigt för dig? Tänk både på när du tar kontakt och vid ert möte? Vad behöver sjukvården bli bättre på tycker du? Hur delaktig får du vara då du möter vården och behandling och insatser planeras? Frågar man efter vad du tycker och vilka behov du har?
24
LUNCH Vi startar igen kl 13.30
25
Tjänstedesign
26
Ett rum för möten med barn…
27
Samma rum efter att barn varit delaktiga!
28
Tre sätt att förbättra tjänster
Man designar tjänsten själv utan att lyssna på patienten/brukaren Man lyssnar på patienten/brukaren men designar sedan tjänsten själv Man lyssnar på patienten/brukaren och designar tjänsten tillsammans (Professor Paul Bate 2007) Kerstin Lindström
29
Frågor att diskutera: Att samarbeta med vården i förbättringsarbete
Hur viktigt är det för dig att vara delaktig i sjukvårdens förbättringsarbete? Vad tycker du om att någon annan företräder dig, t ex en representant från din organisation? Vad behöver ni i handikapporganisationerna göra för att få patient- och brukarmedverkan att fungera så bra som möjligt? Vad behöver vi i vården och omsorgen göra för att få patient- och brukarmedverkan att fungera så bra som möjligt?
30
Dagens glada nyhet: Vi kan bli bättre !
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.