Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Rapport om pågående projekt

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Rapport om pågående projekt"— Presentationens avskrift:

1 Rapport om pågående projekt
Kommunstyrelsen 7/1 2003

2 Myndighets- och huvudmannauppgifter

3 Myndighets- och huvudmannauppgifter
Politik Myndighets- och huvudmannauppgifter Produktion

4 Vad händer framöver i projektet om Myndighets- och huvudmannauppgifter
Projektet drar igång på allvar på nyåret Seminarium med KSK/NK/VG 20/1–21/1 Intensivt arbete under januari - april Slutrapport klar till mars/april

5 Marknadsmässiga villkor för Uppdragskontoret Delrapport november 2002
Konsekvenser av att tillåta verksamheterna att anställa administrativ personal

6 Fyra typer av tjänster inom Uppdragskontoret
Infrastruktur Myndighet och huvudmannauppgifter Konsult och personaluthyrning Produktion mot slutkund

7 UK idag

8 Förslag till beslut Uppdragskontoret ska inte tillhandahålla tjänster kopplade till huvudmanna- och myndighetsuppgifter. Principen om att inte få anställa personal för verksamhetsnära administrativt stöd tas bort.

9 Förslag till beslut beträffande UK
Fr o m den 1 juli 2003 tas principen bort om att man inte får anställa personal för det verksamhetsnära administrativa stödet. Verksamheterna får inte anställa administrativ personal inom infrastrukturtjänster. Det är inte heller tillåtet att anställa personal inom skolmåltidsverksamheten eller inom Stöd- och Hälsas verksamhetsområde. När verksamheterna vill anställa administrativ personal ska tjänsten erbjudas till den som idag utför uppdraget för Uppdragskontorets räkning. När tjänster annonseras ska personal inom Uppdragskontoret i första hand erbjudas anställning. I de fall arbetsbrist kan befaras inom Uppdragskontoret gäller företrädesrätt.

10 En möjlig bild av UK framöver

11 Vad händer framöver i UK-projektet
Facklig förhandling 12/12 samt 9/1 Stadsdirektören fattar beslut efter avslutad MBL-förhandling Dokument för den praktiska hanteringen vid anställning av personal har tagits fram Vt – 03. Genomförande Ny chef för UK rekryteras. Sker utanför projektet. Sommaren -03. Slutrapport presenteras med bl a förslag om Uppdragskontorets framtida ställning i kommunen.

12 Socialtjänsten – nämndorganisation, myndighets-prövning och kundval
Delrapport Skapa förutsättningar särskilja myndighets- och huvudmannauppgifter från produktion Ett principförslag

13 Myndighet resp produktion inom Socialtjänsten
Myndighetsuppgift Produktion Lokalt Kommungemensamt Mottagnings- och utredning Konsument-rådgivare Socialsekreterare Barn & Ungdom Familjerätt Familjebehandlare Fältgrupp Social-psykiatriskt team Ungdom Beroende mottag-ning Resursteam Flykting-mottagning Arbetsmarknads-team Arbetscentrum Äldre och Handikapp Socialjour Placerings-gruppp

14 Antal anställda i Socialtjänsten inom myndighet resp produktion

15 Tre delmoment i principförslaget
Utveckling av myndighetsuppgifter En samlad organisation för myndighets- och huvudmannauppgifter Lokalmässig koncentration Summan av A+B+C>3

16 Vad händer framöver i Socialtjäntprojektet
Diskussion om principförslag Synpunkter kan lämnas fram till den 17 januari 2003 Efter det att synpunkterna har sammanställts och justeringar gjorts i principorganisationen kan ett förslag om bemanning och ledning presenteras Förslag om organisation av produktionen är kommer i början av februari

17 Skydd och säkerhet för liv, hälsa, miljö och egendom

18 Processkarta Trygg och Säker kommun
Brottsförebyggande Trafiksäkerhet Folkhälsa Trygg och säker Säkra bostäder och lokaler Säkra försörjningssysten Säker miljö Kriser och katastrofer Uppföljning Upphandling Riskvärdering/analys Kunskapsuppbyggnad Samverkan Beredskap Auktorisation Kvalitetssäkring Planering Info/kommunikation

19 Vad händer framöver i projektet om Trygghet och säker
Delrapport klar med förslag på Intresseområden Arbetssätt Organisationstankar Inbjudan till fokusgrupper i februari Politiker Tjänstemän Samverkanspartners Projektet drivs parallellt med projektet om myndighets- och huvudmannauppgifter Slutrapport under våren

20 Äldreomsorgen Organisation och arbetssätt

21 Projektmål Identifiera effektiviseringsmöjligheter inom äldreomsorgen olika delar. Vidta nödvändiga åtgärder för att förbättra styrning, informationsöverföring och uppföljning mellan finansiär och producenter inom äldreomsorgen. Genomföra åtgärder för att uppnå ekonomisk balans inom den kommunala produktionen. Utnyttja informations- och kommunikationsteknik för ökad effektivitet, kvalitet och tillgänglighet.

22 Ökad effektivitet inom äldreomsorgen
Utvecklad ekonomistyrning Nyckeltal för styrning och månadsuppföljning. Åtgärdsplaner för balans. Handledning och stöd till enhetschefer. Biståndsbedömning och informationsöverföring Standardiserad biståndsbedömning kopplad till kundval. Modernt IT-stöd för biståndsbedömning och informationsöverföring mellan finansiär och producenter. Ökad andel kundtid Tidmätning och analys Utbildning och handledning IT-stöd för vård- och schemaplanering

23 Ökad effektivitet inom äldreomsorgen
Web-baserat IT-stöd för hela äldreomsorgen. Information och kundval. Säkerhet och trygghet i vården. Biståndsbedömning och informationsöverföring mellan finansiär och producenter. Vård- och schemaplanering. Ekonomistyrningsprocessen.

24 Nya system för EA och PA (ekonomi- och personaladministration)

25 Varför? Mål Modernt och användarvänligt system med hög grad av självservice för medarbetare och chefer Ökad effektivitet med hjälp av det nya systemet – ekonomiskt gynnsamt på sikt Ökad kvalitet på styrning och uppföljning Effektivare arbetsprocesser Ökad delaktighet för kommunens medarbetare

26 Möjligheter i självservice för medarbetare
Rapportera avvikelser (ledigheter, övertid, mertid, närståendevård) Ansöka om semester, föräldraledighet, mm Ändra adressuppgifter Simulera lön

27 Möjligheter i självservice för chefer
Attestera medarbetarnas avvikelser Godkänna eller avslå ledighetsansökningar Tillgång till all information om sina anställda Upprätta, förlänga eller ändra anställningsavtal Möjlighet att ta ut rapporter med ekonomisk information Simulera lön Få signaler när det t ex är dags att begära in sjukintyg från medarbetare eller när det är dags för rehabiliteringsåtgärder Förhandlingsstöd Verktyg för rekrytering Verktyg för kompetensutveckling

28 Status övriga projekt Plan och byggprocessen
integreras i Myndighets- och huvudmannauppifter Verksamhetschefernas ställning förslag presenteras senast 31/3 Medborgarservice förslag presenteras 31/1 E-strategi – förslag klart 31/1


Ladda ner ppt "Rapport om pågående projekt"

Liknande presentationer


Google-annonser