Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Informationsmöte den 14/12

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Informationsmöte den 14/12"— Presentationens avskrift:

1 Informationsmöte den 14/12
Välkomna

2 Agenda 1 Kort historik Styrelsens uppdrag 3 Utveckling under Pågående aktiviteter. 5 Budgetöverväganden

3 Infomöte den 14/12 2016 Kort om året som gått
Ordinarie stämma 31/3 2016 - Utfall - Interimsstyrelse Q2 Infomöte 26/5 2016 Extrastämma 28/6 2016 Ny styrelse 2016 Ny budget Information 2/

4 Vad sa vi den 26/5

5 Hur lägga en god grund för kommande styrelse.
Handlingsutrymme. Styrelsen måste ha utrymme för beslut om olika åtgärder och inte detaljregleras av snäva budgetgränser. Vi kan inte spara så att organisationen blir anorektisk utan måste ha en ofördelad post till styrelsens förfogande. Det måste finnas ett stöd bland medlemmarna i form av gårdsråd/längrepresentanter som fungerar. Vi måste etablera speciella projektgrupper med en budget för större arbeten tex ledningssystemen (rör). Styrelsen kan inte driva dessa frågor själva.

6 Hur lägga en god grund för kommande styrelse.
Vi måste få medlemmarnas engagemang i olika arbetsgrupper som tex gräsklippning, snöröjning, skötsel av gemensam egendom (Panncentralen, garagen etc) Aktiva styrelseledamöter måste ges en rimlig ersättning för sina insatser. Styrelsen måste ha en funktionell arbetsdelning med kompetent bemanning Vi måste få en fungerande kontaktlista för skötsel av mindre uppgifter tex byta lampor.

7 Hur lägga en god grund för kommande styrelse.
Vi tveksamma till EY som revisorer. Stadgarna säger att vi skall utse två revisorer och två suppleanter. Finns nog bättre lösningar för vår lilla förening. Om vi skall få en ny styrelse måste vi enas om en gemensam värdegrund där vi stöttar engagemang och ansvarstagande. Självklart skall lagar och regler följas, men nu upplever många att det finns en kultur av misstänksamhet och anmälningsiver. Detta gör det enormt svårt för valberedningen.

8 Ny styrelse Styrelse Jan Lindèr 19 C Jesper Mossberg 6 C
Carin Thysell 17 H Kjell-Åke Elfving 9 E Carina Eliasson 19 B Peter Hammar 1B Helge Kikkenborg 3 E Suppleanter Anders Ekdahl 5 D Mia Lindbom 3 C Inge Magnusson 19 F

9 Styrelsens uppdrag Styrelsen har ansvar för att vårda
gemensam egendom. Villkoren anges i lag och stadgar. Revisorernas uppdrag

10 Styrelsens uppdrag (stadgar)
Styrelsen skall: 1 förvalta samfällighetens och föreningens tillgångar, 2 föra redovisning över föreningens räkenskaper, 3 föra förteckning över delägande fastigheter, deras andelstal och ägare, 4 årligen till ordinarie stämma avge förvaltningsberättelse över föreningens verksamhet och ekonomi, 5 om förvaltningen omfattar flera samfälligheter eller annars är uppdelad på olika verksamhetsgrenar och medlemmarnas andelar inte är lika stora i alla verksamhetsgrenarna, föra särskild redovisning för varje sådan gren. 6 i övrigt fullgöra vad lagen föreskriver om styrelsens handhavande av föreningens angelägenheter.

11 Kommunikation Ett flertal frågor på Infomail och brevlådan
Muntliga kontakter Diverse inlägg på medier där vi inte är representerade och alltså inte svarar. Använd infomailen!! Då får ni svar! Nytt kommunikationsforum

12 Utveckling under 2016 HSB Värdering av besiktningsdokumenten
Verkställande av gamla budgetens aktiviteter + tillkommande den 28/6

13 Pågående och kommande aktiviteter
Gårdar Träd Portar Garage Styrelserum P-central Nyplanetering

14 Pågående aktiviteter Dokumentation Hemsida

15 Budgetöverväganden HSB Sparbehov Renoveringsbehov
Alternativa finansieringsformer

16 HSB erfarenheter Fullständigt byte av ekonomisystem är aldrig okomplicerat, speciellt inte mitt i ett räkenskapsår Många kontaktpersoner, oklart vem som gör vad Har sin erfarenhetstyngd kring större bostadsrättsföreningar snarare än små samfälligheter

17 HSB erfarenheter Stor organisation med måttlig flexibilitet
Bra tillgänglighet av balans- och resultatrapporter Löpande fakturahantering fungerar numera tillfredsställande Felinbetalningar har lett till mycket extraarbete vid avstämning av fordringar på boende, påminnelser och inkassokrav. Stöd vid bokslut???

18 HSB erfarenheter OBS HSB:s regler för budget: När vi arbetar med budget så är hanteringen att vi brukar skicka ut ett budgetförslag i oktober-november inför nästkommande år. Ni går igenom detta och skickar tillbaka de ändringar ni vill göra. Sedan fastställer vi budgeten i våra system och därefter gör vi inga uppdateringar av budgeten för kommande år. Eftersom en budget är just en budget och det är helt OK att det faktiska resultatet kommer skilja sig mot budgeten beroende på vad som händer under året.

19 Sparbehov Bostadslarm: Föreningarna måste höja avgifterna (SVD 17/ ) Nu kommer ett nytt larm om landets bostadsrättsföreningar. I en stor datakörning varnar Swedbank SWED A -0.09% för ”systematiska” brister på en marknad värd biljoner. Över hälften av BR-föreningarna sparar för lite och måste höja avgifterna

20 I normalfallet måste man spara minst 150 kr per kvadratmeter och år
I normalfallet måste man spara minst 150 kr per kvadratmeter och år. 150x120= kr Inte helt relevant för oss då vi äger fasader och förråd enskilt, men samtidigt har vi ett omfattande gemensamt ägande. För individen gäller varningen fullt ut. För föreningen i ganska hög grad.

21 Renoveringsbehov Enligt tidigare analyser som fanns med vid ordinarie stämma i mars krävs inom 8-10 år omfattande renoveringar av rörsystem och dränering. Baserat på de underlagen (finns på hemsidan) uppgår investeringsbehovet till ca MSEK. Här finns en inte oväsentlig osäkerhet då möjligheten att göra renoveringen och omfattningen (tex kulvertar) är osäker.

22 Sparbehov baserat på underlaget vid stämman (10 års horisont)
Om vi räknar på vad det innebär i besparingsbehov så blir tex : 14 MSEK i 10 år= 1200/månad 13 MSEK i 10 år =1120/månad 12.5 MSEK i 10 år = 1080/månad OBS detta är med viss osäkerhet för vilka kostnader som kan tillkomma

23 Kostnad Det är viss osäkerhet om hur detta påverkar månadsavgiften, men den borde hamna i intervallet kr med våra beräkning om vi inte får stora kostnadsökningar för driften. Ett alternativ är naturligtvis att låna till hela eller delar av beloppet. Då kanske vi kan halvera kostnaden (men skjuter den på framtiden).

24 Kostnad En fördel med lånefinansiering (åtminstone delvis) är att arbetena kan upphandlas mera koncentrerat och risken för akuta haverier minskar.

25 Behov av alternativa analyser?
Då det är ganska stora åtgärder vi diskuterar och det finns olika åsikter om vilka åtgärder som är lämpliga måste arbetet med att fastställa renoveringsplanen fortsätta.

26 Hur allvarligt är det? Tänk dig att du köper ett 50 år gammalt hus för 2 MSEK. Ingenting är gjort åt dränering och värmesystemet (gammal usel panna). Du tar in offerter och de landar på ca kr. Verkar det konstigt? Detta är precis vad vi står inför på Kyrkmossen!

27 Övrigt Nedskräpning Parkeringsdisciplin Betala till rätt Bg
Vi stämmer av med vår revisor nästa vecka El i garagen


Ladda ner ppt "Informationsmöte den 14/12"

Liknande presentationer


Google-annonser