Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utbildningsutskottet
Reflektioner från ett lärosätesperspektiv om förutsättningar för utveckling av god kvalitet i forskningen Lena Gustafsson Utbildningsutskottet
2
Frågeställningar: Ansvar:
Är svensk forskning internationellt konkurrenskraftig? Har vi goda förhållanden för ”genombrottsforskning”? Är ovanstående punkt väsentlig för landets utveckling? Ansvar: Sveriges lärosäten har ett stort ansvar för goda och attraktiva förhållanden för forskningen i landet – det ligger i vårt uppdrag? Främst vilar detta ansvar på landets universitet i enlighet med resurstilldelningen till forskning via statliga anslag! Har vi förutsättningar som krävs för att fullfölja vårt uppdrag?
3
Problem/utmaningar: Åtgärder:
Forskningens förutsättningar har blivit alltmer kortsiktiga och splittrade! Ansvaret i det svenska systemet förskjuts från lärosätets ledningsnivå(er) för forskningens förutsättningar till den enskilde forskaren! – Samt försvårar ett strategiskt ledarskap på våra lärosäten! Åtgärder: Kraftfulla förutsättningar för ett strategiskt ledarskap, men för detta behövs – Systemförändringar! – återkommer till detta!
4
? ? ? ? Forskningens vardagssituation i Sverige:
Doktorand/Postdoc Meriterings-anställningar Student Lektor Professor ? ? ? Grundut- bildnings- anslag Grundutbildningsanslag Forskningsanslag Externa anslag 2 3 4 5 ? Forskarens ”vardagspussel”
5
? Främjar detta: Attraktivitet? Konkurrenskraft? Internationalisering?
Forskarens ”vardagspussel” Främjar detta: Attraktivitet? Konkurrenskraft? Internationalisering? Mobilitet? Jämställdhet? Långsiktighet? Genombrott? KVALITET?
6
? Självklart inte! Främjar detta: Attraktivitet? Konkurrenskraft?
Forskarens ”vardagspussel” Främjar detta: Attraktivitet? Konkurrenskraft? Internationalisering? Mobilitet? Jämställdhet? Långsiktighet? Genombrott? KVALITET? Självklart inte!
7
? ? ? ? Forskningens vardagssituation i Sverige: Vad göra?
Doktorand/Postdoc Meriterings-anställningar Student Lektor Professor ? ? ? ? Forskarens ”vardagspussel” Grundut- bildnings- anslag Grundutbildningsanslag Forskningsanslag Externa anslag 2 3 4 5
8
Ett exempel på åtgärd: Stabilare och långsiktiga förhållanden för högre lärartjänster
Doktorand/Postdoc Meriterings-anställningar Student Lektor Professor ? ? ? Grundut- bildnings- anslag Grundutbildningsanslag Forskningsanslag Externa 2 3 4 5 Ledningens (Prefektens) svårlagda pussel: Anställningsordning och dess implementering? Ny meriteringsbefattning föreslagen i utredning, vilket kan förenkla! Resursanvändning – komplicerad bild!
9
Ett exempel på åtgärd: Stabilare och långsiktiga förhållanden för högre lärartjänster
Doktorand/Postdoc Meriterings-anställningar Student Lektor Professor ? ? ? Grundut- bildnings- anslag Grundutbildningsanslag Forskningsanslag Externa 2 3 4 5 Enkel förändring? NEJ!
10
Ledningens dilemma – systemsvaghet!:
Lågt basanslag (hög andel externfinansiering – direkt till forskaren) Ökande medfinansiering till externa anslag Kraftigt (?) fördyrade kostnader för forskningens infrastruktur Ger liten frihetsgrad för långsiktig och strategisk planering, som behövs för: Stabilitet (anslagsfinansiering) av lektorat och professurer (integrerad forskning och utbildning) Internationellt attraktiva karriärvägar för unga forskare 50% finansiering av nationell forskningsinfrastruktur (100% finansiering för övrig infrastruktur) Utveckling av (uppkopplade) kunskapsmiljöer
11
Nuvarande system främjar inte:
Långsiktighet (kortsiktighet är en farlig utveckling!) Risktagande (forskningens nödvändiga förutsättning) och genombrott i forskningen Attraktionskraft Konkurrenskraft Jämställdhet Mobilitet Internationalisering Kraftfull forskningsinfrastruktur Forskningens och utbildningens integrering Samverkan
12
Det behövs systemförändringar för att möjliggöra eller underlätta arbetet på landets lärosäten för att vi ska kunna arbeta långsiktigt och strategiskt!
13
Basfinansiering % Steen, J. v. (2012), “Modes of Public Funding of Research and Development: Towards Internationally Comparable Indicators”, OECD Science, Technology and Industry Working Papers, 2012/04
14
Från EUA:s Define rapport 2015
samlat anslag utbildning & forskning
15
Åtgärder – systemförändringar:
Forskningsfinansiering: Basanslagets storlek och andel i det statliga forskningssystemet måste öka! Forskningsfinansiering: Behövs ett sammanhållet nationellt system för forskningsfinansiering (direkta anslag och externa anslag) Samlat/”kommunicerande” anslag för forskning och utbildning Utveckling av ett starkt kvalitetssystem – som bottnar i långsiktighet Behövs en övergripande, blocköverskridande, långsiktig och samlad utbildnings- och forskningspolitik
16
Tack för ordet!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.