Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Asylrätt: en introduktion
2
Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar
Gratis juridisk rådgivning Uppdrag som offentligt biträde Driver processer nationellt och internationellt Utbildningar Deltar i flyktingdebatten och är med och skapar opinion för en rättssäker asylprocess Rädda Barnen CARITAS Sveriges Frikyrko- samråd Svenska Kyrkan Stockholms Stift UNHCR
3
Statistik Under 2015 kom ca asylsökande till Sverige varav ca var ensamkommande barn och ungdomar. Under 2016 har ca asylsökande kommit. Därav var ca 2200 ensamkommande barn och ungdomar, ca män och ca kvinnor. Av de ensamkommande var 1764 pojkar och 435 flickor.
4
En jämförelse 2015 hade Tyskland 476 000 asylsökande, Sverige 163 000.
2016 hade Tyskland t.o.m. oktober 2016 tagit emot asylsökande mot ca för Sveriges del.
5
Asylrätt – en introduktion
Utvecklingen från hösten 2015. Politisk agenda – begränsningar i möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige Asylprocessen Verkställighetshinder Tillfällig lagstiftning? Asylrätt – en introduktion
6
Varifrån kommer de asylsökande (avrundat)
Syrien Afghanistan 3000 Somalia 1600 Statslösa 1300 Iran Eritrea 1100 Albanien 800
7
Sveriges politiska agenda
Det politiska målet har varit att begränsa inströmningen av asylsökande främst genom inresekontroll och begränsningar i möjligheten till uppehållstillstånd och familjeåterförening.
8
Lagändringar 2016 EU:s miniminivå Svårare för barn att få UT Svårare
Begränsnings- lagen Ingen bostad eller bistånd efter utvisning Svårare familje-åter-förening
9
Inskränkningar De s.k. begränsningslagen innebär att endast tidsbegränsade uppe- hållstillstånd beviljas, 3 år för flyktingar och 13 månader för alter- nativt skyddsbehövande. Grunden övrigt skyddsbehövande utgår. Berör s.k. miljöflyktingar och vid vissa fall av svåra motsättningar i hemlandet. Ömmande skäl (tidigare humanitära skäl) utgår och anpassas till en nivå anpassad till internationella konventioner. (TÄNK: Europakon- venmtionen). Detta är en anpassning till EU:s miniminormer.
10
Anhöriginvandring försvåras
Endast anhörig till konventionsflykting kan beviljas uppehållstillstånd. Försörjnings- och bostadskrav införs
11
Tidsram Begränsningslagen är gällande mellan 20 juli 2016 och 19 juli 2019. Skall följas upp efter 2 år.
12
Asylprocessen i Sverige
13
Rättskällor Asyl är en rätt till uppehållstillstånd grundad i ett behov av skydd Utlänningslagen och ”Begränsningslagen” FN:s flyktingkonvention EU-direktiv och förordningar Europa- konventionen EU-domstolen Europa domstolen UNHCR:s riktlinjer Barnkonventionen
14
Ansökan Asylansökning inges till någon av Migrationsverkets ansökningsen- heter Om personen påträffas i SIS- eller VIS-registerna inleds ett förförande med överföring till annan Dublin-stat (Grekland undantaget och möjligtvis Ungern beträffande barnfamiljer). Ekonomisk utredning företag. Vid behov tilldelas förläggningsplats. Om prövning skall ske i Sverige förordnas ett offentligt biträde om utvisning kan bli aktuell. I s.k. uppenbart ogrundade fall förordnas inte biträde.
15
Anledning till flykt Den främsta anledningen till flykt är förföljelse på grund av etniska och religiösa konflikter. Därefter följer risk för förföljelse på grund av politiska skäl.
16
Andra skäl till flykt Risk för förföljelse på grund av
Köns- och familjerelaterade skäl som våld i familj Skäl relaterade till sexuell läggning Annan risk för illabehandling
17
Identitetsfråga En central fråga är alltid vem den asylsökande är.
De flesta sökanden saknar pass eller andra godtagbara handlingar. I vissa fall görs språkanalys kombinerat med test av lokalkännedom. Dessa tester har kritiserat bl.a. på grund av analytikernas bristande kometens. Ej fastställd identitet innebär svårigheter t.ex. kan inte åberopade dokument knytas till en viss person.
18
Är skälen tillräckliga ?
Först prövas om skälen är tillräckliga, d.v.s. om det som förts fram är tillräckliga för att ett behov av skydd (asylskäl) skall föreligga. I vissa fall innefattas inte de risker som den enskilde åberopat inom vad som enligt den internationella asylrätten utgör ett skyddsbehov. I andra fall tror man på den enskilde men bedömer inte att denne mot bakgrund av vad han är eller har gjort löper en tillräcklig stor risk. Man kan då stödja sig på information om landet i fråga.
19
Är den sökande trovärdig ?
Det vanligaste avslagsgrunden är att den asylsökande inte anses vara trovärdig. Denne anses ofta vag, detaljfattig och motsägelsefull. Anses ha grunda kunskaper, sakna förmåga att förklara ett sammanhang och inte kunna förklara varför han eller hon riskerar förföljelse.
20
Bevisbörda Det är alltid den asylsökande som har att göra sitt skyddsbehov sannolikt. Undantag är s.k. inre flyktalternativ.
21
Felkällor under asylprocessen
Tolkning, endera som bristande språkkunskaper hos tolk eller att denne genom sin person blott person påverkar eller hämmar den sökande. Kulturskillnader som gör det svårt att förstå vad den sökande menar. Förutfattade uppfattningar hos handläggare och i vissa fall även hos biträden. Tolkar lätt in en felaktig bild av ett händelseförlopp. Bristande förmåga hos den sökande att uttrycka sig och förklara ett sammanhang. Hänger ofta samman med låg utbildningsnivå.
22
Uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov
Flykting Alternativt skyddsbehövande
23
Flykting Flykting är den som uppfyller villkoren i 1951 års konvention om flyktingars rättsliga ställning. Detta innebär att den sökande inte vill eller kan återvända till sitt hemland på grund av en välgrundad från för förföljelse som följd av ras, nationalitet (etnicitet), religiös eller politisk uppfattning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp. Det senare innefattar könsrela- terade skäl eller skäl p.g.a. sexuell läggning.
24
Alternativt skyddsbehövande
Grundad anledning att anta att man Straffas med döden eller utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning Allvarlig och personlig risk att skadas på grund av urskillningslöst våld med anledning av en yttre eller inre väpnad konflikt
25
Statusförklaringar Den som erkänts som flykting kan erhålla flyktingstatusförklaring och resedokument. Den som erkänts som alternativt skyddsbehövande kan erhålla alternativ skyddsstatusförklaring.
26
Utgångna ömmande skäl Ömmande skäl utgår som sjukdomstillstånd, sociala skäl och anknytning till det svenska samhället. Detta gäller såväl synnerligen ömmande skäl för vuxna eller särskilt ömmande skäl för barn. Dock skall internationella konventioner följas. Torde de innebära en kraftig skärpning av vad som avses med till- räckliga humanitära skäl.
27
Internationella konventioner
I asylsammanhang är de väsentliga konventionerna Europakonven- tionen och FN:s konvention mot tortyr De väsentliga artiklarna i Europakonventionen är artiklarna nr 2 (rätt till liv) och nr 3 (skydd undan tortyr och illabehandling). Även nr 8 (rätten till familjeliv) och nr 13 (rätten till effektiva rättsmedel) är av betydelse. FN:s konvention mot tortyr skyddar mot utvisning till stat där risk för att utsättas för tortyr och annan illabehandling föreligger.
28
Efter tillståndstidens utgång
Tidsperioden för tidsbegränsade tillstånd är 3 år för flykting och 13 månader för alternativt skyddsbehövande. Innan tidsperioden löpt ut skall förlängningsansökan ges in. Den som har ett arbete som han eller hon kan försörja sig på kan beviljas permanent uppehållstillstånd. Gäller ej personer under 25 år som inte fullgjort sina gymnasiestudier.
29
MIGRATIONS-ÖVERDOMSTOL
Processordningen MIGRATIONSVERKET Utreder asylskäl MIGRATIONSDOMSTOLEN Omprövar MiV:s beslut MIGRATIONS-ÖVERDOMSTOL Prejudikat LAGA KRAFT Preskription efter 4 år BESLUT Bifall BESLUT Avslag + Utvisning BESLUT Bifall DOM Avslag DOM Bifall /Avslag BESLUT Ej PT
30
Brasklapp Om en sökande fått anslag hos Migrationsverket men vinner bifall efter överklagande till Migrationsöverdomstolen skall man vara försiktig att ta ut glädjen i förskott. Migrationsverket är part och kan överklaga och om de beviljas prövningstillstånd kan beslutet bli ett annat, d.v.s. avslag.
31
Permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd?
Huvudregel: tillfälliga uppehållstillstånd, barn och barnfamiljer kan vara undantagna När gjordes ansökan? Permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd? Ansökan gjordes efter den 24 november 2015 Tillfälligt uppehållstillstånd Undantag: Barn - synnerligen ömmande omständigheter, varaktigt nedsatt hälsotillstånd, absolut krävs ett permanent uppehållstillstånd Vid förlängning av TUT: PUT om arbete OBS ungdomar upp till 25 år Ansökan gjordes innan den 24 november 2015 om barn/barnfamilj Permanent uppehållstillstånd
32
Övergångsbestämmelser
Den vars beslut fattades fram till den 20 juli 2016 beviljades permanenta uppehållstillstånd (några undantag är alltid funnits). Fr.o.m. den 20 juli 2016 beviljades endast följande grupper permanenta uppehållstillstånd om ansökan registrerats senast den 24 november 2015: Familjer med barn under 18 år. Ensamkommande barn, dvs. under 18 år. Barnet måste dock vid prövningstillfället vara 18 år.
33
Verkställighetshinder
Avser s.k. extra-ordinär prövning efter att ett utvisningsbeslut vunnit lag kraft d.v.s. slutligen prövats, i de allra flesta fall av Migrationsöver- domstolen. Kan avse prövning enligt 12 kap. 18 § utlänningslagen t.ex. praktiska och medicinska verkställighetshinder. Eller ny prövning i fråga om uppehållstillstånd enligt 12 kap. 19 § denna lag (ny omständighet kopplat till behov av skydd)
34
Uppehållstillstånd på grund av verkställighetshinder
Praktiska verkställighetshinder Medicinska verkställighetshinder Annan särskild anledning Mottagarlandet vill inte ta emot den asylsökande Så svårt sjuk att det inte går att genomföra verkställigheten Barn som sammanbor med förälder Avgörande är ej svårighetsgrad utan hindrar sjukdomstillståndet verkställigheten? Läkarintyg; objektivitet och saklighet, specialist
35
Även andra skäl inom 12:18 utlänningslagen
Kan även inkludera andra skäl som sammanhänger med ett behov av skydd som risk för dödsstraff, kroppsstraff, tortyr och annan förföljelse. Dock tämligen sällsynta då sådana innefattas ramen för en skydds- prövning.
36
Kriterier för att bevilja ny prövning
Att omständigheten är ny och tidigare inte prövad. Omfattar i princip inte bevisning för omständighet som redan prövats. Att det kan antas att verkställighetshinder föreligger som samman- hänger med risk för förföljelse. Att det är ursäktligt att omständigheten förs fram på ett sent stadie.
37
Två processer Först ansöker man om ny prövning med beslut om bifall eller avslag, Avslagsbeslut kan överklagas. Beviljas ny prövning genomförs en ny utredning om rätten till uppehållstillstånd. Offentligt biträde tillsätts. Avslagsbeslut kan överklagas. Utvisningsbeslut inhiberas då ny ansökan getts in och gäller fram till ett avslagsbeslut. Beviljas ny prövning gäller inhibition fram till slutligt avslag.
38
Lagförslag Ett lagförslag förbereds enligt vilket ensamkommande, vars ansök- ningar avslagits, bereds möjlighet att fullgöra gymnasieutbildningen samt att därefter etablera sig på arbetsmarknaden eller fortsätta med högre studier.
39
Telefonrådgivning mån – torsdag (09. 00-11
Telefonrådgivning mån – torsdag ( ) telefonnummer – Infobank med information om migrationsrätt Jag som har ansvar för Lunds stift kan nås på
40
Barnens Asylrättscentrum
För frågor om barn i asylprocessen finns en särskild sektion inom byrån med två jurister specialiserade på barnfrågor. De har telefontid torsdagar mellan 9.00 – 11.00 Telefonnummer 0200 – Frågor kan även ställas per
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.