Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hopp till ”hopplösa” - från samverkan till gemensam verksamhet ACT Nordost.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hopp till ”hopplösa” - från samverkan till gemensam verksamhet ACT Nordost."— Presentationens avskrift:

1 Hopp till ”hopplösa” - från samverkan till gemensam verksamhet ACT Nordost

2 ACT Nordost består av: Case manager: Maria Ahmadikhatir Beroendekliniken Petra Björk SDF Angered Anette Lundberg Psykiatri Arnt Westlund SDF Östra Göteborg Styrgrupp: Arthur Dörr Enhetschef Psykiatri Dan Larsson Enhetschef SDF Östra Göteborg Göran Larsson Enhetschef Beroendekliniken Johan Skaghammar Enhetschef SDF Angered 2

3 Organisations översikt. SDF Angered SDF Östra Göteborg Beroende VGR Psykiatri VGR Styrgrupp: 4 chefer ACT Nordost 4 medarbetare

4 ACT – historik. Start USA Start av avinstitutionalisering 1970 – talet Institutioner lades ner d v s tillgång till mat, tak, sysselsättning och relationer påverkades Olika modeller växte fram för att täcka behov/brister för patienter i samhället jfr brister i stöd- och vårdsystem för psykiskt funktionshindrade Situationen krävde att olika aktörer började agera tillsammans och fördela och samarbeta kring hjälpinsatserna. Svårt! ACT – modellen fick bäst styrfart och kunde senare beforskas 4

5 ACT – historik forts Kostnader för mentalsjukhusen ökade Människor exkluderades från samhället Prognos: I som här inträden låten hoppet fara Svår situation både socialt, behandlingsmässigt och politiskt Lägg ner de stora mentalsjukhusen!

6 ACT – historik forts Hur kan man förstå begreppet Assertive Community Treatment Community = Samhälle. Där patienten finns eller borde finnas Treatment = Behandling, insatser och stöd Redan här ser man ramen för samverkan: Hjälp, behandling och stöd, bör ske lokalt där patienten finns i sitt närområde d v s den är uppsökande Assertive ger en vägledning om kvaliteten av uppsökandet Assertive = ihärdig, bestämd, tålmodig Uppvaktande, ej stalkande, respekt

7 ACT Idag finns ACT-team på de flesta kontinenter. Europa tydligast i England, Holland, Belgien, Norge och Sverige. Klassiska ACT team i Europa (1990-2010) har minst en heltidsanställd psykiatriker, två heltidsanställda sjuksköterskor, personal med särskild kunskap om missbruk och beroende samt personal med specifik kunskap om arbetsrehabilitering. Totalt ingår 10 till 12 professionella teammedlemmar som tillsammans ansvarar för cirka 100 – 120 brukare dygnet runt. Goda resultat i USA. Inte lika i goda i Europa. Servicesystemet och sociala faktorer har förändrats de senaste 30 åren ACT-team har inte modifierats

8 ACT - förvirrande ACT – team Optimal Treatment (OT) Integrated Treatment (IT) Integrated Care (IC) Integrated Psychiatry (IP) Integrated Mental Health Care (IMHC) Case Management Optimal Case Management (OCM) F-ACT R-ACT Vård- och stödsamordning (VoS )

9 Lokal historik Miltonprojekt BAPPS (Beroende, Altbo, Psykiatri, Primärvård, Socialtjänst) ACT Nordost

10 Exempel på samverkansparter 10 AF FK störningsjouren hyresvärdar Dino slutenvård öppenvård SiS aktivitetshus förvaltare god man målsägande- biträde personliga ombud frivården HVB beroende- kliniken beroende- kliniken somatiska vården allmän- psykiatrin allmän- psykiatrin psykiatri anhörig- organisationer anhörig- organisationer anhöriga polis referensboenden akutboenden gruppboenden tandvården vårdcentral för hemlösa vårdcentral hemsjuk vård hemsjuk vård unga-vuxna funktionshinder- enheten funktionshinder- enheten barn och familj vuxen- enheten vuxen- enheten ekonomiskt bistånd hemtjänsten coacher boende- stöd

11 Målgrupp/kriterier ACT Nordost riktar sig till vuxna med psykisk ohälsa, med eller utan missbruk/beroende, som har ett utökat behov av samtidiga vård- och stödinsatser från ett flertal verksamheter. Provat tidigare insatser, vilka inte gett önskat resultat. Personer som faller ur systemet eller aldrig kommer in, men ändå belastar det. 11

12 ACT Nordost arbetar enligt Case management Vilket innebär: Långsiktighet Kontinuitet Flexibel tillgänglighet Samordning Cirka 10 klienter per Case manager 12

13 Case Management i praktiken Förutsättningar i praktiken (möjligheter/begränsningar, mer tid per klient) Uppsökande, på klientens villkor Nya försök att skapa kontakt och tillit Teamarbete Nätverksarbete, samordning, stödjande/behandlande samtal och träning Individuell planering för varje klient Vårt mål är att se till att det som inte fungerar kommer igång och att klienten kan få kontakt med de ordinarie verksamheterna. 13

14 Patientfall 14

15 Brukarnas perspektiv Brukares erfarenheter av kontakten med ett lokalt anpassat Assertive Community Treatment (ACT) team. En kvalitativ studie. Masteruppsats Linnéuniversitet 2012. Syfte: att undersöka hur brukare uppfattar sin kontakt med ACT Nordost. Sju deltagare, två kvinnor och fem män mellan 24-50 år. Fem av sju hade också ett missbruk/beroende. Alla har varit i kontakt med ACT Nordost sedan 2009. Datainsamling genom semistrukturerade intervjuer. 15

16 Resultat i två tema: 1.Upplevelse av förändring Upprätthållande av vårdkontakt och andra kontakter Struktur i vardagen Ökad självständighet och stabilitet 2. Det som uppskattas i kontakten med ACT Nordost. Lång inledningsfas Samordning Lättillgänglighet Praktisk hjälp

17 Några citat: ” Jag uppskattar väldigt mycket att CM kan komma hem till mig att man kan mötas även om jag mår dåligt och isolerar mig så de kan komma och bryta isoleringen”. ”De andra har många olika personer som mig men CM har inte många så det finns tid för mig. Det är inte lätt att prata rakt och ärligt när man träffar någon då och då”.

18 Slutsatser Implementering av ACT-modellen ska inte betraktas som ett mekaniskt införande av detaljangiven modell. Snarare handlar det om en grundidé som kan anpassas till lokala villkor och förutsättningar som gäller i organisationer, kommun och landsting. Genom individuellt sammansatta och samtidigt koordinerade vård- och stödinsatser, vilket utgör kärnan i Case management enligt ACT, kan detta uppnås. Enligt studien har alla brukarna varit positiva till de anpassade stöd- och behandlingsinsatser de fått. Trots att vi är ett lokalt anpassad ACT- team har vi ändå fått en feedback från brukarna på att insatserna fungerar.

19 Sist inte minst: En Case manager betraktades som en fast punkt i tillvaron som kunde hålla i alla trådar så att brukarnas liv blev mer hanterligt.

20 Utveckling av ACT Göteborg Framtid Spekulationer Utmaningar och förhoppningar 20

21 KONTAKT: ACT-Nordost besöksadress: Hammarkulletorget 62b 5 vån 424 37 Angered Anette Lundberg /samordnare Case manager Tel:031 36541 61 anette.lundberg@gmail.se Petra Björk Case manager Tel: 031 36543 45 petra.bjork@angered.goteborg.se Maria Ahmadikhatir Case manager Tel: 031 36541 62 maria.ahmadikhatir@vgregion.se Arnt Westlund Case manager Tel: 031 36543 46 arnt.westlund@ostra.goteborg.se


Ladda ner ppt "Hopp till ”hopplösa” - från samverkan till gemensam verksamhet ACT Nordost."

Liknande presentationer


Google-annonser