Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Planerad kommunikation Föreläsning 2 Kursansvarig: Gary Bergqvist Gary Bergqvist.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Planerad kommunikation Föreläsning 2 Kursansvarig: Gary Bergqvist Gary Bergqvist."— Presentationens avskrift:

1 Planerad kommunikation Föreläsning 2 Kursansvarig: Gary Bergqvist Gary Bergqvist

2 Planerad kommunikation Arbetsprocessen del 1 Omvärldsanalys (Larsson, kap. 4) Mål (Larsson kap 5) Målgrupper (Larsson kap 7) Strategier (Larsson kap 8) Budskapet (Larsson kap 9) Medier och medieval (Larsson kap 10) Genomförande (Larsson kap 11) Utvärdering och analys (Larsson kap 12) I dag 11 okt Gary Bergqvist

3 Planerad kommunikation Vad är syftet med den här lektionen? Jo, att lära om de första viktiga stegen i arbetsprocessen för kommunikationsplanering - att börja fundera och tänka! Gary Bergqvist

4 Planerad kommunikation Omvärldsanalys Varje organisation måste ha koll på och begrepp om vad som händer i omvärlden! Gary Bergqvist

5 Planerad kommunikation Två typer av analyser 1/ Omvärldsanalys 2/ Föranalys Ständigt pågående ut- Görs inför varje enskild blickar mot omvärlden kommunikationsaktivitet - Politiska världen - Är det rätt läge för den - Sociala världen här aktiviteten? - Ekonomiska världen - Ekologiska världen - Teknologiska världen - Juridiska världen - Marknaden och konkurrensen Gary Bergqvist

6 Planerad kommunikation 1/ Omvärldsanalys ( issues management) Vilka utmaningar finns det? Omvärlden har många påverkansfaktorer Omvärlden är ständigt föränderlig Hur ska vi gå till väga? Identifiering Avsökning Bevakning Analys Prioritering av åtgärder/plan Gary Bergqvist

7 Planerad kommunikation Omvärldsanalysen ger dig möjlighet att vara proaktiv istället för reaktiv Gary Bergqvist

8 Planerad kommunikation Det är lika viktigt att fokusera på möjligheterna som på hoten Gary Bergqvist

9 Planerad kommunikation 2/ Föranalys Vilka samhälls- och miljöförhållanden kan påverka aktiviteten? Vilka problem finns det med våra produkter, idéer eller tjänster? Hur ser vår relation med omvärlden ut? Vilken image/vilket anseende har vi? Hur kan aktuell/ny lagstiftning påverka vår aktivitet? Hur är situationen internt? (Kompetens? Erfarenheter? Attityder? Stöd?) Exemplet Facit Gary Bergqvist

10 Planerad kommunikation Etiska aspekter allt viktigare Gary Bergqvist

11 Planerad kommunikation 1. Syfte Informatören arbetar för uppdragsgivares räkning. Informatörens arbete ska ge underlag för och bidra till att förverkliga uppdragsgivarens mål. I detta arbete ska informatören använda professionella metoder som är förenliga med dessa riktlinjer. 2. Det öppna samhället En förutsättning för informatörers verksamhet är det öppna samhället, präglat av yttrandefrihet och allas möjligheter att inom lagenliga ramar söka och använda information. Informatörer ska inte arbeta med uppdrag som uppenbart syftar till att skada det öppna samhället. 3. Ärlighet och pålitlighet En informatör ska inte sprida falsk information och inte heller avsiktligt vilseleda kring fakta eller kring sammanhang. En informatör ska inte använda olagliga metoder, inte heller bryta mot regler eller avtal som rör uppdragsgivarens verksamhet och som informatören har anledning att känna till. Gary Bergqvist

12 Planerad kommunikation 4. Sekretess Information, som givits inom ramen för arbetet och som inte är och ska vara offentlig, ska aldrig delges andra parter utan samtycke från uppdragsgivaren. 5. Öppenhet Informatören ska sträva efter att information hellre är tillgänglig än dold och ska sträva efter att sprida kunskap om och förståelse för informatörsyrkets syften och metoder. 6. Metoder Informatörer lyssnar, sammanställer och analyserar, ger råd och utför Informatören använder fakta, sammanhang och beskrivningar, uttrycka I text,ljud och/eller bild, framföranden eller annat. Den professionella grunden består i en förmåga att förstå på vilka grunder människor handlar, i en förmåga att se sammanhang och i en förmåga att skapa samsyn mellan den egna uppdragsgivarens krav och omvärldens förväntningar. (Sveriges Informationsförening: Underlag för rådslag om informatörens normer) Gary Bergqvist

13 Planerad kommunikation Hur ska vi undersöka? Kvantitativt eller kvalitativt? Intervjuer Fokusgrupper Enkäter Dokumentanalys ( t ex rapporter, utredningar, årsredovisningar, statistik m m) Branschorganisationer Gary Bergqvist

14 Egen faktisk bild (profil) Planerad kommunikation Profilanalys Gary Bergqvist Framtid Nutid Det egna företagetOmvärlden Eventuella gap Egen önskad bild (vision) Omvärldens önskade bild (förväntan) Omvärldens faktiska bild (image) Modell för profilanalys, se Eriksson sid 139 Exemplifiera från verkligheten Egen faktisk bild (profil)

15 Planerad kommunikation SWOT-analys Styrkor? Svagheter? Möjligheter? Hot? Gary Bergqvist

16 Planerad kommunikation Mål (Eriksson s 109 ff) Vad vill du med kommunikationen? Ska formuleras utifrån den genomförda analysen – vad behöver vi jobba på att förbättra vår situation? Är det överhuvudtaget ett kommunikationsproblem? Gary Bergqvist

17 Planerad kommunikation ”Talent hits a target no one else can hit. Genius hits a target no one else can see” ( Arthur Schopenhauer) Gary Bergqvist

18 Planerad kommunikation Tre typer av mål Förändrade kunskaper Förändrade attityder Förändrat beteende Gary Bergqvist

19 Planerad kommunikation McGuires AIDA-modell över attitydförändring Gary Bergqvist Presentation Uppmärksamhet Förståelse Samtycke Minnas Beteende Attention Interest Desire Action

20 Planerad kommunikation Kommunikationstrappan Kännedom Intresse Förståelse Engagemang Handling

21 Planerad kommunikation Gary Bergqvist Kunskapsmål

22 Kunskaps-/ attitydmål

23 Attityd-/ beteendemål Gary Bergqvist

24 Planerad kommunikation Beteendemål Gary Bergqvist

25 Planerad kommunikation Målen ska vara: Begripliga Relevanta Substantiella Användbara Realistiska Måste anpassas till organisationens övriga mål (affärsidé, visioner m m) Gary Bergqvist

26 Planerad kommunikation Kommunikationsmål alltså…. - Veta - Känna - Göra

27 Planerad kommunikation Olika nivåer av mål: Övergripande mål för organisationen Huvudmål för PR- och informationsverksamheten Mål för olika informationsområden (internt, externt, mediekontakter m m) Projektmål för olika projekt/åtgärder Delmål för delar av projekt Gary Bergqvist

28 Planerad kommunikation Målgrupper (Larsson s 143 ff) Gary Bergqvist

29 Planerad kommunikation Vad är en målgrupp? Målgrupper är den grupp eller de grupper som du vill nå med ditt budskap (Larsson s 121) Målgruppen som utgångspunkt för val av: - Budskap - Mediekanal Målgrupp vs intressenter - Målgrupp: Den grupp man önskar nå med sin kommunikation - Intressenter: Grupper som har en relation med organisationen/företaget Gary Bergqvist

30 Planerad kommunikation Förhållandet målgrupp-mottagare 1. Målgruppen och mottagargruppen är identisk (alla mottagare tillhör målgruppen) 2. Målgruppen är en del av mottagargruppen (inom en större mottagargrupp finns en specifik målgrupp) 3. Mottagargruppen är en del av målgruppen ( en mindre mottagargrupp förmedlar informationen till en större målgrupp) 4. Målgruppen och mottagargruppen är helt separerade (mottagarna används enbart som kanal för att nå den faktiska målgruppen) Gary Bergqvist

31 Planerad kommunikation Vilken är din målgrupp? Målgrupp 1: Trogna kunder som bara köper ditt varumärke och ingen annans Målgrupp 2: De som bara handlar av dina konkurrenters varumärken och aldrig ditt Målgrupp 3: Otrogna kunder som köper ditt varumärke men som också köper dina konkurrenters Gary Bergqvist

32 Planerad kommunikation Vilken är målgruppen? Gary Bergqvist

33 Planerad kommunikation Gary Bergqvist Vilken är målgruppen?

34 Planerad kommunikation Vilken är målgruppen? Gary Bergqvist

35 Planerad kommunikation Gary Bergqvist Vilken är målgruppen?

36 Planerad kommunikation Vilken är målgruppen? Gary Bergqvist

37 Planerad kommunikation Vilken är målgruppen? Gary Bergqvist

38 Planerad kommunikation Målgruppsarbetets två moment 1. Att välja ut målgrupp(er) (Segmentering) 2. Att analysera de grupper man funnit lämpliga att kommunicera med (Målgruppsanalys) Gary Bergqvist

39 Planerad kommunikation Kartläggning av yttre faktorerKartläggning av inre faktorer - Storlek- Behov, motivation, relevans - Geografisk belägenhet- Beredskap för information - Demografi (kön, ålder,- Förhållandet till ämnet utbildning, yrke, boende,- Kunskaper och attityder familj, språk m m)- Värderingar Social bakgrund - Referensgrupper och deras ev påverkan - Medietillgång, medievanor och mediepreferenser Hur gör vi en målgruppsanalys?

40 Planerad kommunikation Varför målgruppsanalys? Underlättar att prioritera Definiera hållbara argument Förstå målgruppens ”lyhördhet” Anpassa utformningen av budskapet Underlag till medieval Timing – val av tid och plats underlättas Identifiering av subgrupper möjliggörs Hjälp att planera och identifiera framtiden Gary Bergqvist

41 Planerad kommunikation Den stora utmaningen Att också hitta de målgrupper du listat Gary Bergqvist

42 Planerad kommunikation Efter målgruppsanalysen Prioritera Hitta budskapet som passar målgruppen Välj hur mycket information som behövs för att övertyga målgruppen Välj kanal Välj utformning som attraherar målgruppen Välj plats som passar målgruppen Kanske målgruppen behöver delas in i mindre målgrupper för att kunna nås? Når du målgruppen med information eller behövs andra åtgärder? Gary Bergqvist

43 Planerad kommunikation …Till exempel…Ungdomar Gary Bergqvist

44 Planerad kommunikation … eller gamla… Gary Bergqvist

45 Planerad kommunikation Gruppövning: Identifiera målgrupper En intresseorganisation som agerar mot nedläggning av ett sjukhus Ett företag som säljer mobiltelefoner En kommun som vill uppmuntra till källsortering Vilka är målgrupperna? Hur når vi dem? Gary Bergqvist

46 Planerad kommunikation Strategier – vägen att nå målet (Larsson s. 165 ff) Oavsett om vi ägnar oss åt långsiktiga kampanjer eller kortsiktiga åtgärder är det viktigt att utarbeta en genomtänkt strategi för aktiviteten Målen anger vart vi vill komma eller uppnå med våra åtgärder så pekar strategin ut det huvudsakliga vägvalet hur vi ska ta oss dit på bästa sätt och hur hindren ska klaras av på vägen mot vårt mål. Gary Bergqvist

47 Planerad kommunikation Vad innebär strategi? Metodisk planering för att nå övergripande mål Ska alltid föregås av klart uppsatta mål En avvägning mellan organisationens mål och aktiviteter och omgivningens behov och krav Finns på olika nivåer i organisationen Överordnat taktiken Tänk på att den måste vara flexibel Ska konkretiseras i medieval Gary Bergqvist

48 Planerad kommunikation ”I korthet är strategins uppgift att bygga upp en ställning som är så stark och flexibel att organisationen kan nå sina mål oavsett vilka oförutsedda motkrafter som inträffar.” (Larsson, s. 166) Gary Bergqvist

49 Planerad kommunikation Kommunikationsstrategier ”Det långsiktiga tillvägagångssättet för att med kommunikation bidra till att uppnå organisationens övergripande mål” (definition av Eriksson) Steg 1: Vad ska vi uppnå? Steg 2: Hur ska vi uppnå det? (Vilken metod ska vi använda) Gary Bergqvist

50 Planerad kommunikation Två kommunikativa grundstrategier Inifrån-strategierUtifrån-strategier - Innebär att organisationen- Innebär att man skapar system initierar och sprider information för dem som söker kontakt och till sina målgrupper på egna villkor,information och dem man vill ha dvs bestämmer vilken info som skatvåvägskommunikation med. spridas och när den ska spridas.- Olika typer av sök- och service- - Traditionellt sändar-kommando-metoder. tänkande.- Användarna avgör själva vilken - Mer påverkan än dialoginfo de vill ha och när de vill ha den - Dominerar inom PR- och reklam-- Problem! Risk för att bara resurs- branschenstarka grupper agerar - Problem! Att organisationen mer eller mindre styr processen och i huvudsak är hänvisad till massmetoder Gary Bergqvist

51 Planerad kommunikation Gary Bergqvist Inifrån-strategi Utifrån-strategi

52 Planerad kommunikation Gary Bergqvist Enklare spridningsformer Inifrån-strategier Sök-, stöd- och serviceformer Utifrån-strategier Utvecklade spridningsformer med feedback Inifrån-styrategier Samrådsmetoder Nätverksmetoder Dialog Utifrån-strategier Mer aktivMindre aktiv Mer aktiv Organisationen Målgruppen Hur väljer vi strategi? Figur: Olika grundstrategier i planerad kommunikation, Larsson s. 181

53 Planerad kommunikation 1. Använd opinionsbildare vid övertalning 2. Personlig kommunikation alltid effektivast Informella vidareinformatörer Sändare Mottagare Formella vidareinformatörer Gary Bergqvist Lazarfelds tvåstegshypotes

54 Planerad kommunikation Att använda kändisar ( spokepersons ) Gary Bergqvist

55 Planerad kommunikation Att använda populärkulturen Gary Bergqvist

56 Planerad kommunikation Konsten att skapa goodwill Gary Bergqvist Ikea ger rekordsumma till svältoffer Publicerad 2011-08-30 11:55 Ikea Foundation har beslutat att skänka 62 miljoner dollar, motsvarande cirka 390 miljoner kronor. Pengarna ska hjälpa de flyktingar som befinner sig i världens största flyktingläger Dadaab i Kenya, där många svälter

57 Planerad kommunikation Festmetoden Syfte: att få målgruppen att dricka mindre Kanaler: webb, dvd, WoM Strategi: - Inga pekpinnar - Uppmärksamma fördomar - Fokusera på individen - Ungdomars arenor Gary Bergqvist

58 Planerad kommunikation Systembolagets antialkoholreklam Gary Bergqvist

59 Planerad kommunikation Svensk mjölk Utgångsläge:Mål: MjölkkonsumtionenAtt få oss att konsumera mer minskarmjölk Syfte:Vision: Att få fler att drickaKaffe med mjölk är trendigt kaffe med mjölk Strategi: Drycken Baristan (kaffeservitören) Tävlingarna Gary Bergqvist


Ladda ner ppt "Planerad kommunikation Föreläsning 2 Kursansvarig: Gary Bergqvist Gary Bergqvist."

Liknande presentationer


Google-annonser