Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar."— Presentationens avskrift:

1 12007-03-26 Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar floran av interna styrdokument  Avlastning av verksamhetsplaneringen från avgöranden av strategisk karaktär

2 2 2007-03-26

3 3 Förutsättningar för planen  De transportpolitiska målen  Prioriterade förbättringsområden för kunderna  Förändringar i omvärlden  Planeringsramar  Resurs- och effektbedömningar

4 42007-03-26 Inriktning av verksamheten 2008 - 2017 De olika delarna ger tillsammans helheten  Gemensamma angreppssätt  Nio utmaningar med mål och strategier  Etablerade mål med fördjupningsdokument

5 52007-03-26 Inriktning av verksamheten 2008-2017 Gemensamma angreppssätt:  utnyttja det befintliga vägtransportsystemet effektivt och tillämpa fyrstegsprincipen  balansera måluppfyllelse och ha en helhetssyn vid val av åtgärder  integrera jämställdhet mellan kvinnor och män i all verksamhet  respektera mångfald i kön, ålder, etnisk och kulturell bakgrund, funktionshinder, sexuell läggning  öka engagemanget och tillvarata kreativiteten i omvärlden och i det egna utvecklingsarbetet

6 62007-03-26 Utmaningar  Transporteffektivt samhälle med god tillgänglighet  Bättre mobilitet för pendlare och godstransporter  Attraktiva tätorter och storstäder med bättre transportsystem  Klok användning av transportsystemet  Sund och livskraftig transportbransch

7 72007-03-26 Utmaningar  Säkra och energieffektiva fordon med uthållig drivmedelsförsörjning  Enklare och tydligare för kunden  Effektiv väghållning  Attraktivt och kompetent Vägverk i en attraktiv transportsektor

8 82007-03-26 Etablerad verksamhet  Väghållning  Vägarkitektur  God miljö  Säker trafik  Jämställdhet  Samhällsplanering  Kollektivtrafik  Cykeltrafik  Intelligenta transportsystem (ITS)  Myndighetsutövning  Vägtrafikregistret  Kunskap, innovation och internationellt arbete  Riskhantering och säkerhet  Funktionshinder  Effektivisering av verksamheten  Kommunikation  Personal

9 92007-03-26 Internt arbetssätt  Utveckling av verksamheter och organisation  Flexibilitet och handlingsberedskap  Strategiska avsikter och mål  Affärsenheter  Resultatenheter  Stöd- och utvecklingsenheter  Regionerna

10 102007-03-26 Prioriteringar mellan och inom områden 1.Myndighetsutövning enligt uppdragsgivarnas krav 2.Drift 3.Underhåll a.Väginformatik, tunnlar, broar samt vägutrustning viktig för trafiksäkerhet b.Belagda vägar c.Övrigt underhåll 4.Pågående väginvesteringar, lånefinansierade investeringar samt amorteringar av lån OBS! Högt prioriterad verksamhet inom ett verksamhetsområde kan prioriteras före en lågt prioriterad verksamhet inom ett högre prioriterat område!

11 112007-03-26 5.Bärighetsåtgärder a.Framkomlighet för lätt trafik (fortvarighetstillstånd) b.Bärighetshöjning av broar och tjälsäkring av viktiga näringslivsvägar c.Anpassning till bärighetsklass 1 d.Rekonstruktion e.Beläggning av grusväg 6.Verksamheter inom sektorsuppgiften och övriga myndighetsuppgifter a.Tidiga skeden av samhällsplaneringen b.Stöd och bidrag till andra aktörers vad gäller utformning och användning av transportsystemen. c.Översyn av regelverken.

12 122007-03-26 7.”Smärreåtgärder” a.Åtgärder som bidrar till att nå de transportpolitiska etappmålen samt åtgärder med särskilt hög samhällsekonomisk lönsamhet. b.Åtgärder som förbättrar barns skolvägar c.Åtgärder utpekade i utmaningar d.Övriga smärreåtgärder 8.Nystarter av utpekade väginvesteringar (E18 Hjulsta – Ulriksdal, E4 Norra länken) 9.Nystarter av övriga väginvesteringar samt amortering av förskott

13 13 2007-03-26 (2008-års prisnivå) Beräkning av grundnivån för strategisk plan

14 142007-03-26

15 152007-03-26 Vid anslag enligt strategiska planens ramnivå Den strategiska planen kan genomföras men etappmålen till 2010 kan bli svåra att nå i tid eftersom investeringsobjekten är bundna och den förutsatta återhämtningen av anslag börjar först 2010

16 162007-03-26 Vid oförändrat låg anslagsnivå (2007 års nivå)  Målår i strategisk plan senareläggs  Målår enligt NPVS och länsplaner senareläggs  Få större investeringsobjekt kan genomföras  Ambitionsnivåer sänks inom ett flertal områden  Möjligheterna att nå miljö- och trafiksäkerhets- målen begränsas men  Inriktningarna i utmaningarna ligger fast  Vägkapitalet bevaras på nuvarande nivå  Driften säkras

17 172007-03-26 Förankring av strategisk plan i Vägverket  Har gått bra ur projektets synpunkt  Samordningsgruppen, medlemmar nära enhetsledningen från alla enheter  Upprepade diskussioner i ”alla” ledningsforum  Infarten  Vägverkstidningen  Remissen  Sammanställning om drygt 150 sidor inklusive projektets kommentarer och åtgärdsförslag  Många bra synpunkter, få idiotkommentarer

18 182007-03-26 Planeringsramar Åren 2008 – 2009 Planeringsram motsvarande 2007 års anslag  Åren 2010 - 2017 Planeringsram motsvarande NPVS mm inkl eftersläpning från perioden 2004 – 2009 och relevant indexuppräkning (Planeringsramar är angivna i 2008 års prisnivå)

19 192007-03-26 Reservbilder


Ladda ner ppt "Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar."

Liknande presentationer


Google-annonser