Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHanna Åström
1
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice vd Inera
2
Visionen År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd samt utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet
3
Några bakgrundsfaktorer Många insatser pågår och mycket har gjorts, men det stora genombrottet har ännu inte ägt rum Flera utmaningar kvarstår, bl.a. - Säkra informationsförsörjningen (rätt info på rätt plats i rätt tid) - Möta människors förväntningar på självständighet, tillgänglighet och service - Förbättra medarbetares digitala arbetsförhållanden - Smartare arbetssätt - effektivisera resursutnyttjandet - En möjliggörande lagstiftning
4
Några utgångspunkter för det fortsatta arbetet Långsiktig vision för digitaliseringen i hälso- och sjukvården och socialtjänsten (år 2025) - Hela socialtjänsten ingår (inte bara vård och omsorg) - Tandvården ingår Visionen ska följas av en eller flera handlingsplaner som förtydligar de insatser som behövs för att visionen ska nås - Gemensamma målsättningar - Många aktörer involveras – samverkan och koordinering - Behov av bättre och mer samlad samordning, stöd och styrning - Större tydlighet i ansvarsfördelningen
5
Insatsområden Visionen pekar ut: Lagstiftning och regelverk - Ta tillvara digitaliseringens möjligheter Informatik och informationsstruktur - Stödja och möjliggöra enhetlig tillämpning Standardiseringsarbete - Ett standardiserat sätt att arbeta med standardisering Andra centrala områden, bl.a.: Förändringsledning, upphandling, ersättningsmodeller, finansieringsgrad, bredbandsutbyggnad m.m.
6
E-hälsans ekosystem eHälsomyndighetens roll är att bygga och sprida kunskap: Bevakar Samverkar Leder och deltar i olika evenemang Departement >4 Statliga myndigheter >20 Regionala- och lokala huvudmän (inkl. samarbetsorganisationer) >350 Bransch- och intresseorganisationer >20 Forskning >20 Leverantörer >999 Överstatliga och internationella organisationer >4 Utförare inom vård, omsorg och apotek >999
7
Handlingsplan 2013-2018 Målbild 2018 ”Ökad medverkan från individen, smartare e-hälsotjänster och samarbete över organisationsgränser” Individen Kunna nå alla uppgifter om sig själv Aktivt medverka i sin vård och omsorg Medarbetaren Ha rätt arbetsverktyg Informationen tillgänglig Beslutsfattaren Tillgång till faktabaserade underlag
8
2018 2017 2016 2015 2014 2013 INVÅNAREINFRASTRUKTURMEDARBETARE 80% Mer delaktiga i egen vård 60% 1177 som första kontakt 100% Journalinfo för all vård & omsorg 100% Följa sin remiss 100% Överblick vaccinationer 80% Nå sina intyg 40% Bokningar via MVK 90% Single sign-on 100% Drifttill- gänglighet & Säkerhet 100% Delar av journal- information 50% Ta del av resultat & värden 70% 1177 bra komplement till kontakt 75% Vet hur man ansluter sig 100% Historik som beslutsstöd 100% Säker inloggning vård & omsorg 25% Anslutna MVK 50% Råd om vård via 1177
9
Fokusområden 2017 - 2025 Från verksamhets- till individperspektiv Från vård till hälsa Från ärendehantering till självservice Standardiserad informationshantering Högre kvalitet genom tillgång till beslutsstöd Effektiv resursanvändning Säker läkemedelsanvändning Koordinering och samverkan Införande och användning Förändringsarbete och verksamhetsutveckling
10
Mål 2025 Alla vårdgivare fullt anslutna till tjänsteplattformen Alla vårdgivare har tillgång till en samlad läkemedelslista Alla vårdgivare är fullt anslutna till NPÖ och Journalen Alla vårdgivare har implementerat gemensamma regelverk Alla vårdgivare lämnar ut information till hälsokonto Alla vårdgivare kan ta emot patientgenererad information Alla vårdgivare erbjuder direkttidbokning Alla vårdgivare skickar digitala kallelser All intygshantering är digital Alla vårdgivare erbjuder konsultationer digitalt eller via bildmedia Alla vårdgivare erbjuder stöd och behandling via internet Alla vårdgivare har integrerat kunskapskällor och kvalitetsregister i sina system Alla nationella tjänster är försedda med en modell för effekthemtagning Alla vårdgivare stödjer digitalisering fullt ut, genom policies, förändringsledning, ersättningsmodeller, avtal, utbildning och utvärdering
11
Förändring är svårt…
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.