ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson 2010-09-21.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Frågor som vi brottats med
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
- en positiv och realistisk självbild
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Barnanpassad utredning
Från ord till handling Svensklärares ”omstilling”/omsättning av textteorier i klassrummet
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
- en modell för skolutveckling
Vad är naturvetenskap i förskolan?
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation
Roger Olsson Doktorand pedagogiskt arbete inriktning didaktik
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Lund Studentlitteratur
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Kritiskt tänkande och reflektion
I variationsteorins kölvatten
i kommuner, landsting/regioner
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Barnehagen som læringsarena
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansträff fritidshem
Mervärden och aha-upplevelser
Fem barns erfarande av skrivande som lärande redskap Magnus Jansson Pedagogiska institutionen.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lite skolhistorik?.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Debattartikel.
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Men vad är ’fri vilja’ för något?
De prioriterade energimålen El-effektiviteten ska öka Förbrukningen av fossila bränslen ska minska.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
En kort introduktion Göran Brante
Presentationens avskrift:

ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson

Central utgångspunkter i Variationsteorin På vilket sätt det som lärs, förstås, uppfattas, ses eller erfars av den lärande. Det som lärs uppfattas på ett särskilt sätt av den lärande. När vi uppfattar, erfar eller förstår något – uppfattar vi det som något. Det har en mening för oss.

Variationsteorin Lämpar sig väl att använda för att ta den lärandes perspektiv. Därför att den beskriver hur någon erfar något. Är ett exempel på en teori som används i klassrumsforskning. Är en medvetandeteori som beskriver vad som händer i vårt medvetande när vi lär något.

Syn på lärande enligt Säljö: Att öka sin kunskap. Att memorera. Att tillägna sig fakta, principer som man minns och kan tillämpa. Att förstå innebörden i något. En tolkningsprocess som syftar till att förstå omvärlden på ett annat sätt. Att förändras som människa.

Syn på lärande enligt Marton Se något på ett nytt sätt, att urskilja aspekter, kvalitéer eller drag hos detta som man inte urskiljt tidigare.

Några begrepp: - Lärandeobjekt - Lärande och undervisning -Lärandeperspektiv -Innehållets behandling -Urskiljning – Variation – Samtidighet -Kritiska aspekter -Variant och invariant - Kontrastera/jämföra

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ETT KRAFTFULLT LÄRANDE Vad är det som barn och ungdomar skall lära sig? Lärandeobjektet Vad innebär det för dessa barn och ungdomar att förstå detta? Vilka är de kritiska aspekterna i lärandeobjektet?

Lärandeobjekt För att skapa goda förutsättningar för att någon skall lära sig om något i en specifik riktning måste jag som lärare ha ett avgränsat lärandeobjekt. Lärandeobjektet måste bli tydligt både för mig som lärare men också för de som skall lära.

Lärandeobjektet i dagens föreläsning! Att utveckla en förståelse för hur du som blivande lärare kan agera för att det skall ske ett kraftfullt lärande hos barn och unga.

Lärande och undervisning Jag kan inte lära andra men jag kan skapa olika förutsättningar i min undervisning för att ett lärande skall ske. Det är hur vi utformar vår undervisning som är avgörande för vad andra kommer att lära sig.

Lärandeperspektivet är grunden för allt lärande…. …..men det hur vi använder barns/ungdomars och vuxnas föreställningar, sätt att resonera och erfara innehållet lärandeobjektet som är avgörande vad som kommer att läras.

Tre principer för lärande enligt Pramling Samuelsson Att skapa och fånga situationer omkring vilka barn/ungdomar/vuxna kan tänka och reflektera. Att stötta och främja barns/ungdomars/vuxnas tänkande, reflekterande och sätt att uttrycka sig. Att använda mångfalden av barns/ungdomars/vuxnas idéer som ett innehåll.

Ett exempel

INNEHÅLLETS BEHANDLING Det är inte vilka aktiviteter vi genomför i undervisningen! Inte heller mängden aktiviteter är avgörande för barn och elevers lärande! Det som har avgörande betydelse för barn och elevers lärande är hur vi behandlar innehållet i undervisningen!

Att visa på likheter och olikheter samtidigt Som lärare måste jag skapa förutsättningar för att kunna urskilja likheter och olikheter samtidigt. Det innebär att för att lära sig något måste jag kunna visa på vad det inte är.

Urskiljning, Variation och Samtidighet SOM LÄRARE MÅSTE JAG SKAPA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR BARN OCH ELEVER ATT URSKILJA LIKHETER OCH OLIKHETER SAMTIDIGT

Kritiska aspekter …..vad av innehållet är svårt att förstå för den som skall lära sig ? ……vad är det ni måste förstå av lärandes perspektivet för att kunna skapa skapa goda förutsättningar för elevers och barns lärande i undervisningen?

I varje lärandeobjekt finns kritiska drag eller aspekter Som är avgörande för hur innehållet kan förstås. Innehållet i de kritiska aspekterna kan inte beskrivas generellt. De varierar beroende vilka färdigheter eller färdigheter som den lärande skall tillägna sig i den aktuella situationen.

KRITISKA ASPEKTER

SAMMANFATTNING AV FÖRELÄSNINGEN: FÖRELÄSNINGEN HAR ILLUSTRERAT HUR DU KAN BEHANDLA INNEHÅLLET I LÄRANDEOBJEKTET GENOM ATT TA DEN LÄRANDES PERSPEKTIV OCH ANVÄNDA DE KRITISKA ASPEKTERNA I UNDERVISNINGEN.

TACK FÖR UPPMÄRKSAMHETEN!