Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolverkets allmänna råd
Advertisements

Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Skolans ordningsregler
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Några följder av heteronormativitet:
Lika rättigheter och möjligheter på jobbet
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
STRATDISK – Samverkansprojekt med utveckling av ”Diskoråd” för att förebygga och motverka diskriminering i förskolor och skolor. Projekt Stratdisk har.
Hur jobbar DO framöver? Kvalitetsdrivet 2013
Caroline Dyrefors Grufman
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
Vad är identitet?.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Varför pratas det om etnicitet?
1 Mångfald Har vår sexuella läggning någon betydelse i arbetslivet?
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
DO:s erfarenheter från högskolan Mittuniversitetet 20 november
Barns rätt till en trygg skola
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
Undervisa tillgängligt!
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Diskrimineringslagen
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Föra in tillgänglighet i undervisningen
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Särskilt pedagogiskt stöd
Vi arbetar för lika rättigheter och möjligheter Diskrimineringsombudsmannen
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Vad är diskriminering? att hantera och utreda diskrimineringsärenden.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Likarätt nu!. Diskrimineringslagen (2008:567) Kön Könsöverskridande identitet eller uttryck Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning Funktionshinder.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
LIKA VILLKOR VID MITTUNIVERSITETET KORT INTRODUKTION FÖR ANSTÄLLDA.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Studeranderätt och diskriminering
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Att arbeta med fördomar i skolan
Trakasserier och sexuella trakasserier mellan barn
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
– en fråga om allas lika värde
Likabehandlingsplanen
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Presentationens avskrift:

Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen, 2015-10-06 do@do.se, 08-120 20 700

Bristande tillgänglighet som en ny form av diskriminering Introduktion till diskrimineringsförbudet Hur DO arbetar Anmälningar Frågor som aktualiseras vid bedömningar Aktiva åtgärder i korthet Frågor från er

DO:s uppdrag är att främja lika rättigheter och möjligheter – och bidra till att andra gör det.

Diskrimineringslagen Lagen skyddar personer mot diskriminering som har samband med bland annat funktionsnedsättning. Förbuden mot diskriminering gäller bland annat i arbetslivet, vid utbildning, i kollektivtrafiken och inom en rad andra samhällsområden. Påföljden är diskrimineringsersättning, vilket är en form av skadestånd.

Diskrimineringsgrunderna (1 kap. 1 §) Kön Könsöverskridande identitet eller uttryck Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning Funktionsnedsättning Sexuell läggning Ålder

Former av diskriminering (1 kap. 4 §) Direkt diskriminering Indirekt diskriminering Bristande tillgänglighet Trakasserier Sexuella trakasserier Instruktioner att diskriminera

Det nya förbudet ska… bidra till att öka tillgängligheten i samhället så att människor med funktionsnedsättning kan delta på likvärdiga villkor ge personer med funktionsnedsättning en bättre möjlighet att hävda sin rätt att kunna delta på likvärdiga villkor utan hinder i form av bristande tillgänglighet komplettera och stärka de lagar och andra regler som redan finns om tillgänglighet.

På vilka områden gäller förbudet? Alla samhällsområden som omfattas av diskrimineringslagen, utom vid tillhandahållande av bostäder. Förbudet gäller vid utbildning.

Vad innebär bristande tillgänglighet? När en person med funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte vidtar skäliga åtgärder för tillgänglighet för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning.

Anmälningar DO driver ärenden som: kan påverka samhällsutvecklingen kan ge stort genomslag har effekt för många.

Anmälningar om bristande tillgänglighet sedan 1 januari 2015

Viktiga frågor vid en bedömning Har personen med funktionsnedsättning blivit missgynnad? Finns det åtgärder som gör att personen kan komma i en jämförbar situation med en person utan denna funktionsnedsättning? Har verksamheten underlåtit att vidta sådana åtgärder? Är åtgärderna som krävs skäliga?

Vad är skäliga åtgärder? Krav på tillgänglighet i lag eller annan författning De ekonomiska och praktiska förutsättningarna hos verksamhetsutövaren Hur varaktig och omfattande är relationen/kontakten mellan verksamhetsutövaren och den enskilde? Andra omständigheter av betydelse

Åtgärder för tillgänglighet Stöd eller personlig service Information och kommunikation Den fysiska miljön

Aktiva åtgärder Målinriktat arbete (3 kap. 14 §) Att förebygga och förhindra trakasserier (3 kap. 15 §) Likabehandlingsplan (3 kap.16 §) Lina

Målinriktat arbete Utbildningsanordnare ska bedriva ett målinriktat arbete för att aktivt främja lika rättigheter och möjligheter för de elever som deltar i eller söker till verksamheten, oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning eller sexuell läggning. Främjandearbetet på skolan innebär att lyfta fram sådana faktorer som förstärker respekten för allas lika värde oavsett om det finns problem på området eller inte a) var uppmärksam på att ge flickor och pojkar lika stort talutrymme b) belys rasismens historia c) använd böcker som belyser olika typer av familjebildningar eller olika minoriteter b) En ggr/år åker alla elever vid Sickla skola i Nacka och hejar på när deras funktionshindrade kompisar tävlar i idrott. Ett förebyggande arbete syftar till att motverka att faktorer som riskerar att leda till diskr. Här definierar ni behoven på skolan. Kanske behövs det extra rastvakter, värderingsövningar. Kartlägg, konkreta mål, planera insatser. Personalen bör ha god uppsikt över alla utrymmen och platser där barn och elever befinner sig. Det åtgärdande arbetet handlar om att upptäcka sådan respektive utreda, dokumentera, åtgärda och följa upp. Arbetet påbörjas genast (skyndsamt) så fort det kommit signaler om att någon mår dåligt. Gotlandsdomen (pojken gick hem) eller då någon i personalen har fått kännedom om ngt. Åtgärder ska skyndsamt vidtas för att förhindra nya trakasserier.

Var kan vi läsa mer? Diskrimineringslagen (2008:567) Regeringens proposition 2013/14:198 Bristande tillgänglighet som en form av diskriminering Bortom fagert tal – om bristande tillgänglighet som diskriminering (Ds 2010:20) http://www.do.se/om-diskriminering/vad-ar- diskriminering/#bristande-tillganglighet

E-utbildning högskola Utbildning för arbetet med studenters lika rättigheter och möjligheter i högskolan Ni når utbildningen från DO:s webbplats: www.do.se

Tack! Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen, 2015-10-06 do@do.se, 08-120 20 700