Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena Henningson
Frågor från nätverket Kommunernas avgifter för hemsjukvård och hemtjänst ”Sommarkommunerna förlorar mycket pengar” Medborgarnas rörlighet och rätt till vård och omsorg Rekommendation från SKL?
Avgifter hemtjänst & hemsjukvård – lagarna Kommunerna har rätt att ta ut avgifter för äldreomsorg enligt 8 kap i socialtjänstlagen samt enligt § 26 hälso- och sjukvårdslagen. Socialtjänstlagen 8 kap Avgifter 5 § ”Den enskildes avgifter får För hemtjänst och dagverksamhet, tillsammans med avgifter för som avses i 26 § sjätte stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), per månad uppgå till högst en tolftedel av 0,48 gånger prisbasbeloppet, För bostad i särskilt boende per månad uppgå till högts en tolftedel av 0,50 gånger prisbeloppet (Lag 2010:250)”
Avgiftstak Regeländring från 2002 i SoL – bl a minska olikheterna och stärka den enskildes rätt/skydd. Prisbasbelopp för år 2015; kr (SCB) Maxbelopp för hemtjänst och hemsjukvård; kr Maxbelopp för särskilt boende; kr Enligt regelverket ska avgiften för kommunal hälso- och sjukvård inkluderas i kommunernas högkostnadsskydd (maxtaxan) enligt socialtjänstlagen. De flesta av kommunerna följer detta.
Socialstyrelsens kartläggning 2014 Socialstyrelsens slutsatser Det saknas en helhetssyn av avgiftsuttagets effekter för den enskildes vård och omsorg Det saknas koordination mellan kommun och landsting avseende vård- och omsorgsavgifter, patientavgifter, samt den äldres kostnader för hjälpmedel och tandvård Det finns stora variationer i utformning av kommunernas avgiftssystem Flera kommuner efterlyser stöd i att beräkna avgiften för enskilda med negativt avgiftsutrymme Kartläggning och analys av kommunernas avgiftssystem 2014
Bosättningskommun och vistelsekommun 1 maj 2011 nya regler ger bland annat vistelsekommunen rätt till ersättning för personer som får insatser enligt SoL och LSS, och som beslutats av bosättningskommunen. Lagändringarna syftade till -förtydliga ansvarsfördelningen -undvika tvister mellan kommunerna -stärka den enskildes rättssäkerhet. Socialstyrelsens utvärdering av regeländringens effekter
Utvärderingen Omfattar tre målgrupper Personer som är hemlösa Personer som har utsatts för våld eller andra övergrepp Personer som till följd av ålder, funktionsnedsättning eller allvarlig sjukdom är i behov av insatser för att kunna genomföra en kortare vistelse i annan kommun. Utvärderingen genomfördes bl a Genom två delstudier - Insatser till hemlösa och våldsutsatta - Äldre och personer med funktionsnedsättning
Socialstyrelsens bedömning Hemlösa och våldsutsatta Lagändringarna inte uppnåtts Kommunerna tolkar och tillämpar olika Tvister vanliga Svag implementering För tidigt med nya ändringar i socialtjänstlagen. Äldre och personer med funktionsnedsättning Större genomslag Regelverket uppfattas som tydligt. Dialog mellan bosättnings- och vistelsekommun Efterlängtad förändring Ersättning täcker dock inte alltid kostnader.
Medborgarnas rörlighet och rätt till vård och omsorg Komplext, svårt, oklart, skillnader mellan de båda hälso- och sjukvårdshuvudmännen Vård av personer från andra länder; skrift från SKL – landstingsperspektiv Utredning Svensk social trygghet i en internationell värld (SOU 2014:109), SKL sitter med i utredningen Nordiska konventionen om socialt bistånd och sociala tjänster, bl a artikel 9 rör flytt mellan nordiska länder för personer som behöver långvarig vård eller behandling.
Kommunernas gränsöverskridande hälso- och sjukvård Kommunal hälso- och sjukvård är delvis nära kopplad till beslut enl SoL och LSS Bosättningsbegreppet avgörande, olika mellan lagarna Uppehållsrätt = likabehandlingsprincipen (HSL, SOL, LSS) Saknas en kunskapsöversikt, många oklarheter Ersättning från Försäkringskassan endast till landstingsfinansierad hälso- och sjukvård. Här behöver vi /SKL samla ihop oss och få en bättre bild över helheten.