Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Välkommen till Vikenskolan
Omdömen, bedömning och betyg
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Teoretiska perspektiv på bedömning
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Välkomna 28/
Omdömen, bedömning och betyg
Föräldraråd
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Eller formativt lärande…
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Välkomna.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Fem barns erfarande av skrivande som lärande redskap Magnus Jansson Pedagogiska institutionen.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Exempel på skriftligt omdöme
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Välkomna till en dag med IUP och skriftliga omdömen samt lite Fronter!
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Rektors vision ”Varje elev som lämnar Skanskvarnsskolan har hög måluppfyllelse, god självkännedom, gott självförtroende och en god kommunikationsförmåga.
Klagshamns rektorsområde
Mål och resultat på Åsaskolan
Elevledda utvecklingssamtal.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Begreppet undervisning
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma – en. Beslut i ledningsgruppen om gemensamt förhållningssätt till de skriftliga omdömena. Samordning av de lokala kursplanerna (1,5dag). Engagerandet av Per Måhl i arbetet med uppgifts- och provkonstruktion. Utbildning i Skolverkets regi angående IUP och skriftliga omdömen (ledningsgruppen).

Arbetet i Munkedal Vad kommer vi att göra? Slutsatser av det vi hittills har gjort. Förändringar? Fortsatt utbildning i IUP och skriftliga omdömen. Fortsatt arbete med betyg och bedömning (bl.a. uppgifts- och provkonstruktion. Den nya läroplanen och dess konsekvenser.

Skriftligt omdöme i Kemi Har ej nått målen X Har nått målen Har nått målen med marginal Ett kvalitativt kunskapsmål kan nås på olika kvalitativa nivåer. Vad innebär det då att eleven: Har nått målen Har nått målen med marginal

Ett skriftligt omdöme kan utformas som text eller som symboler som i några steg beskriver elevens kunskaper i förhållande till i förväg bestämda kunskapsnivåer och förmågor. Om ett omdöme utformas med hjälp av symboler eller med t.ex. kryss i en mall är det viktigt att omdömet kompletteras med en mer nyanserad beskrivning för att göra informationen om elevens kunskaper tydlig