Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
Innehåll Kommunikationens element Två kommunikationsskisser Definitioner och diskussioner Kommunikationsproblem Kommunikationens egenskaper Icke-verbal kommunikation Varseblivning & Informationsintag
Kommunikationens beståndsdelar 6. Kodning 7. Avkodning 8. Respons 9. Feedback 10. Brus Shannon & Weaver (1949): ”A Math. Theory of Comm.” 1. Sändare 2. Mottagare 3. Meddelande 4. Kanal 5. Situation
Kommunikation som process situation feedback Brus sändare kanal mottagare respons meddelande kodning avkodning
Kommunikation som förhandling Meddelande Betydelser Refe-rent Sändare Mottagare
Kod Ett system i en kultur Betydelser Regler för kombination av betydelser
Meddelande Avsikt Förväntningar Information
Information Liknelse: Kortlek Entropi: låg förutsägbarhet Redundans: hög förutsägbarhet Konventioner: Konvenans, konventionellt Stor och heterogen publik, populärkultur Fatisk kommunikation, vårdar relationer
Tre problemnivåer A: Teknik – går signalen fram? B: Semantik – förstås betydelsen? C: Effektivitet – styrs beteendet? BRUS: tekniskt, semantiskt (och psykologiskt)
Kommunikationens egenskaper Dynamisk Interaktiv Irreversibel Äger rum i ett fysiskt sammanhang och i ett socialt sammanhang
Varseblivning, definition Den process med vilken vi väljer ut, tolkar, värderar och organiserar signaler från yttervärlden, dvs INFORMATION om omvärlden
Informationsintag BITs per sekund Syn: 10.000.000 Hörsel: 1.000.000 Känsel, Smak och Lukt < 500.000
Medvetande Mindre än 40 BITs per sekund ”en liten ficklampa i en stor grotta” Resten filtreras bort ..men finns kvar undermedvetet... Vi har enorma omedvetna resurser ...för icke-verbal kommunikation
Icke-verbal kommunikation klädsel föremål tystnad utnyttjande av tiden och rummet prosodi (språkets musik: melodi, betoning, pausering, volym) gester ansiktsuttryck ögonkontakt och –rörelser kroppsställning och –rörelser beröring