Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arvidsjaur Kommun Britta Susann.
Advertisements

Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Bättre mat och hälsa för äldre
Utgångspunkter/Genombrott
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Här händer det grejer! Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet inneburit större möjligheter för påverkan över aktiviteterna i gemensamhetsutrymmet.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Framtidskartläggning
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Vad är Svenska HALT? Den här presentationen ger en introduktion till Svenska HALT-mätningen.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP listan och de är med och fyller i listan dagligen båda på förmiddag och eftermiddag. Vi har klarare rutiner som är lätta att följa och det har skapat en tryggare arbetsdag. Vi har minskat risken fö Bra planering skapar trygghet Karin Lidgren, Yousef yousefi, Rafael Morales HSB Omsorg erbjuder vård och omsorg på entreprenad och i egen regi inom hemtjänst, äldreboenden och hushållsnära tjänster. Vi är en del av den kooperativa HSB-rörelsen och har arbetat med verksamheter inom äldreomsorg och service sedan Attundagården är ett modernt äldreboende i Täby Kommun. På Attundagården finns det 72 lägenheter fördelade på åtta mindre enheter. Plan 4 Öst är ett gruppboende för personer med demens och har haft med ett team i värdeforum under hösten Här jobbar vi med personcentrerad vård omsorg och allt vi gör utgår från vår värdegrund ETHOS (Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke, Samverkan). Utvecklingsområde Att säkra dagens planering och på ett bättre sätt genomföra de insatser som de boende har behov av. Att öka personalens förståelse för det som skapar värde i vård och de boendes vardag. Mål: Att hitta bättre arbetssätt och arbetsrutiner genom att skapa en verktyg som leder till bättre arbetsmiljö och tryggare vardag för de boende. SMART Mål: Den 1 december 2014 ska vi använda planeringsverktyget PPP till 100% Vad har vi lärt oss? Fokus har flyttats från personalgruppen till de boende. Lyssna på varandra. Alla behövs! Det är bra att testa nya arbetsätt i liten skala. Inget är ”hugget i sten” Deltagandet i Värdeforum och vårt genomförda förbättringsarbetet har gett oss verktyg att ta tag i nya förbättringsområden. Nu har vi lagt ramen till puzzlet, men alla bitar är inte på plats än. Plats för logga Situation: I nuläget använder vi PPP, som betyder praktisk, professionell, planering. Syftet med PPP är att arbetsgruppen får gemensamt arbetssätt, jämn kvalitet på vården och att de boende får de insatser dom har behov av. Med hjälp av PPP får vi ett tydligt arbetsätt för hur dagens planering ser ut. Bakgrund: Vi upplevde att vi hade ett ojämnt arbetssätt och många hade olika sätt att planerade dagens arbete. När vi började använda PPP-bladet fullt ut och hade en noggrann planeringar av alla aktiviteter och ansvarsområden, fungerade allting 8 av 10 dagar. Alla insatser har dokumenterats och genomförts enligt planeringen. Aktuellt: PPP-bladet fungerar väldigt bra och omvårdnadspersonalen får själva planera och fördela dagens arbete. Vi delar även upp andra ansvarsområde som aktiveter, måltider, egentid, och övriga ärande. Rekommendation: Praktisk professionell planering tycks fungera väldigt bra och vi är mitt i en förändring som leder till en förbättring. Vi kommer även förbättra planeringslistan med nya idéer och arbetsmetoder, så som aktiviteter för de boende i grupp eller egentid. Listan ska fungera som ett säkerhetsverktyg båda till fastanställda och timvikarier. Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum Under hösten har det skett en kulturförändring i arbetsgruppen. Vi har lättare att ta och ge konstruktiv kritik och är bättre på att kommunicera. Det finns en trygghet i gruppen och det skapar också en trygghet för de som bor hos oss. Miljön är lugnare både för de boende och personalen. Vi är bättre på att hantera svåra situationer och blir inte stressade när det blir en rörigt. Mätningarna av om PPP-bladet använts på morgonen. Ja=1, nej=0 När förbättringsarbetet startade användes PPP-bladet ca 2 av 3 dagar. Arbetsätten varierade och det var svårt att utvärdera. Efter start av förbättringsarbetet nådda vi 100% på en gång! Arbetsätten blev mer strukturerat och instanserna blev genomförda.