Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Advertisements

Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
Teknikcollege Norrbotten
Föreningen Vård- och omsorgscollege
Om CARPE Projekt.
Välkommen till handledarutbildning på Allvar Gullstrandgymnasiet
Vilka ansvarar ytterst för Vård och omsorgscollege i Sverige?
…är en samverkansform på nationell, regional och lokal nivå mellan arbetsliv inom vård och omsorg och utbildningsanordnare. Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Föreningen Vård- och omsorgscollege Styrelse SKL Kommunal Vårdföretagarna Kansli Nationella rådet Rådgivande funktion SKL Kommunal Vårdföretagarna Regionala.
Vård- och omsorgscollege Samarbetpartners: Sveriges Kommuner och Landsting, Kommunal, Vårdföretagarna, Arbetsgivarföreningen KFO och Pacta.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Karin Wisén Staxler, Vård- och omsorgscollege
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Vård- och omsorgscollege
Dig bredband till hela Västernorrland
Verksamhetsuppföljning. Årlig uppföljning av verksamheten Verksamhetsuppföljning Självskattning Regional Lokal om man vill.
1 Självvärdering av kvalitetskriterier - Halland.
Klicka här för att ändra format Teknikcollege FILMFILM.
KIVO Kvalitetssäkrad inkludering i vård och omsorg – (2012)
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Verksamhetsplanering 2016 Vård- och omsorgscollege Örebro län 13.00Ekonomi: Peter Löfsäter 13.30Linda presenterar: bakgrund och nuläge kring våra regionala.
Syfte med nominering Tydligöra handledarens viktiga arbete för elever, praktikanter och nyanställdas introduktion och lärande på arbetsplatserna. Tydliggöra.
Välkomna till verksamhetsplaneringsdag med regional styrgrupp för VO-College Örebro län 30/9!
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Film ….
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Utvecklingsområden inom utbildning och kompetensförsörjning
- Ett samverkanorgan för kompetensförsörjning inom vård och omsorg!
- Ett samverkanorgan för kompetensförsörjning inom vård och omsorg!
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Presentation Vård och omsorgscollege
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
Självvärdering av kvalitetskriterier-Sörmland
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
kvalificerade kunskaper
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Resurser Tillgängliga resurser Aktiviteter Vad behöver vi då göra,
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Certifierad samverkan
Vård- och omsorgscollege organisation
...mellan arbetsliv och utbildning!
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Vård- och omsorgscollege organisation
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Välkomna till en workshop om språkutveckling
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Mål 1 Öka andelen utbildade
Tanum
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Göteborgsregionens kompetensråd
Presentationens avskrift:

Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning

Syfte: Med samlade krafter arbeta för en god kompetensförsörjning inom vård och omsorg Äldreomsorgen Funktionshinderområdet Sjukvården Psykiatrin

Vad är Vård- och omsorgscollege? En samverkansform mellan: Arbetsgivare (kommuner, regioner/landsting, privata) Utbildningsanordnare (gymnasium, vux, YH, högskola/universitet) Fackförbund (Kommunal m.fl.) Region Örebro län - regional utveckling, Arbetsförmedlingen, politiker m. fl.

REGIONAL NIVÅ Regionalt college - styrgrupp Processledare/regional samordnare NATIONELL NIVÅ Föreningens styrelse SKL, Kommunal, Vårdföretagarna, Arbetsgivarföreningen KFO, Pacta, KFS Kansli 4 anställda, Hornsgatan 15 i Stockholm Nationellt råd 5 personer, utses av medlemmarna LOKAL NIVÅ SYDNÄRKE Lokalt college - styrgrupp LOKAL NIVÅ - KARLSKOGA/DEGERFORS Lokalt college - styrgrupp LOKAL NIVÅ ÖREBRO/ LEKEBERG Lokalt college - styrgrupp LOKAL NIVÅ NORRA LÄNSDELEN Lokalt college - styrgrupp

19 regionala och 76 lokala Vård- och omsorgscollege - och vi växer hela tiden

Frågor vi arbetar med: Jämställdhet och genus: hur bryter vi den könssegregerade arbetsmarknaden? Hur höjer vi svenskakunskapen inom vård och omsorg? Så många sökande till VO:s vuxenutbildning - hur hanterar vi situationen? Marknadsföring och kommunikation Status, yrkesstolthet, förebilder APL (praktik) och handledarutbildning Validering

1. Öka andelen utbildade Årliga uppföljningar Informera studie- och yrkesvägledare Goda möjligheter till vuxenutbildning Marknadsföringsinsatser Verka för mångfald 2. Öka kvaliteten på utbildningarna Gemensamma instrument för utvärdering Arbetsgivarna påverkar utbildningarna Uppföljning av elever Gemensamma baskrav för alla kurser Gemensamma bedömningsunderlag för APL Gemensamma rutiner vid validering Gemensam kompetensutveckling för lärare Gemensamt kursutbud Dela på resurser, personal och material Gemensamma riktlinjer för utbildningarnas hälsoarbete 3. Höja kvaliteten i arbetslivet Göra och årligen följa upp kriterier för attraktiva arbetsplatser Uppföljning av elever Arbetsgivarna påverkar utbildningarna Gemensam plan för kompetensutveckling och karriärvägar Samverka kring kompetensutveckling Utbildare och arbetsgivare samverkar för snabb övergång till arbete Gemensamma ”kompetensprofiler” för yrkesgrupper kopplade till utbildningarna 4. Den regionala samordningen av Vård- och omsorgscollege Örebro län har säkerställts på längre sikt Överenskommelse för samordning och finansiering REGIONALA MÅL

Kvalitetskriterier för ansökan om certifiering regionalt 1.Varför Vård- och omsorgscollege? 2.Samverkan 3.Infrastruktur för utbildningen 4.Regionalt perspektiv 5.Hälsoperspektivet 6.Kvalitetsarbete/Uppföljning 7.Avtal Tillägg lokala kvalitetskriterier 8.Kreativ och stimulerande arbets- och lärmiljö 9.Lärformer och arbetssätt 10.Lärande i arbete

Certifiering Regional ansökan: mejla ansökan, inklusive kvalitetskriterierna, till VO-College kansli. Lokal ansökan: den lokala ansökan måste vara godkänd av regional styrgrupp innan den skickas till VO-College kansli. Certifierarbesök: kansliet utser certifierare som genomför en granskning där de bland annat besöker pågående undervisning. Om kriterier inte är uppfyllda får sökanden göra kompletteringar. När kriterierna är uppfyllda tar föreningen VO-College beslut om certifiering. Ansökan till befintligt college: För nya aktörer som vill ansluta sig till ett certifierat lokalt VO-College ser processen ut på ett annat sätt. Tvåårsuppföljning: redovisa verksamhetsberättelse, lokal och regional kvalitetsuppföljning, samt förteckning över styrgrupper. Återcertifiering: redogöra för resultat av tidigare uppsatta mål och utvecklingsområden, samt förändringar från tidigare ansökan

Diplom från Vård- och omsorgscollege Lokala college får börja lämna ut diplom terminen efter att det har blivit certifierade. Diplom för ungdomsgymnasiet Minst betyg ”E” i: 600 poäng gymnasiegemensamma ämnena, 1100 poäng programgemensamma ämnena, 500 poäng programfördjupning, 200 poäng individuellt val, 100 poäng från Gymnasiearbetet (2500 gymnasiepoäng). Diplom för vuxenutbildningen Minst betyg ”E” i: 950 poäng av de programgemensamma ämnena, 450 poäng från kurserna på programfördjupningen och 100 poäng från Gymnasiearbetet (1500 gymnasiepoäng). Yh-utbildning och validering Studerande som har fullföljt och är godkänd i alla kurser i en YH-utbildning och/eller som validerat sig inom ett college får diplom. Underskrifter på diplomet Skolans rektor och ordförande i lokal styrgrupp skriver under diplomet.

Nationella verksamhetsmål och aktiviteter 2015 Kvalitativ APL för anställda på yrkesintroduktionsavtal Uppföljning av kvalitet och nationella riktlinjer Statistik och analys över elever och utbildningar - sprida Se över reglerna för diplom Kommunikationsplan och mångfaldsperspektiv Föreskrifter för YH-utbildningar med ett nationellt likvärdigt innehåll Inventera arbetet för att motverka könssegregationen Starta ett ESF-projekt

Tack för mig!