Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
År 5 Välkomna! Föräldramöte ht-2013.
Summering av brainstorm 2
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Dingtuna skolas föräldramöte!
Ydreskolan och Hestraskolan
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Strömslundsskolans Värdegrund.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Frånvarorutin i förskolan
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
En stund att dela ditt barns vardag
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Föräldrar till elever i åk 6-9.
Utvärdering i HK?.
Elevledda utvecklingssamtal
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Unik Guide för föräldrar
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Välkomna till klass 3!.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Att skriva dikter.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Retoriska arbetsprocessen
Vad gjorde vi förra gången? Nu borde du ha koll på de 16 första begreppen. Öppna begreppslistan på Superhumans & kolla att du kan dem!
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Välkomna till föräldramöte!
5A - LÄXOR v.10 Vad händer vecka 10? Vad händer längre fram?
Det här händer under vecka 39 Bra datum att ha koll på:
Föräldramöte 2016/17 Varmt välkomna!.
6A - LÄXOR v. 13 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 13?
Det här händer under vecka 46 Bra datum att ha koll på:
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Det här händer under vecka 9 Bra datum att ha koll på:
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Föräldrainformation av familjewebben
Presentationens avskrift:

Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande genom att använda en loggbok

Planering - Utvärdering - Hem PUH = Planering - Utvärdering - Hem Innehåll: Veckoblad (med dagar och kom ihåg) Planering (en lista på arbetsuppgifter) Utvärdering (av veckans arbete och händelser)

Exempel på Planeringsruta Utvärderingsfrågor

Vår nya loggbok PUH blir Jinn Fördelar: En kalender med datum, terminsplanering och data 4 sidor för varje vecka Mer plats för utvärderingar Mycket plats för egna reflektioner och annat viktigt Känns mer seriös, säger eleverna En tydlig struktur som gör att eleven så småningom kan välja att använda digitala verktyg Nackdelar: Svårt att skriva på högersidan för vänsterhänta

Första veckobladet På veckobrevet och på white-boarden finns veckans ”kom ihåg” som de fyller i sin loggbok På den vänstra sidan fyller eleven i viktiga händelser, läxor och annat de ska komma ihåg under veckan. På den högra sidan skriver de veckans mål, vad de läser, viktiga ämnesspecifika ord och andra kunskaper de vill befästa. Boken ligger på bänken uppslagen under skoldagen och i väskan till nästa dag.

Andra veckobladet På måndagen klistras veckans planeringsruta in på den vänstra sidan. På fredagen skrivs utvärderingen på den högra sidan. Innan utvärderingen går eleven igenom veckans planering och markerar vad som är gjort. På projektorn lägger vi ut veckans utvärderingsfrågor och eleverna skriver sin egen utvärdering. Efter utvärderingen tar eleverna hem sin bok och låter föräldrarna ta del av den. Föräldern läser och talar med eleven om deras arbete och skriven sin signatur och ev. en uppmuntrande kommentar t ex under planeringsrutan.

Kunskapskrav I loggboken har vi även klistrat in de olika ämnenas kunskapskrav. Vi har valt de förenklade kraven ur ”Heja”. När vi inleder ett nytt arbetsområde bläddrar vi fram kunskapskraven och kollar vilka delar vi ska träna denna gång . Vi läser dem och de markerar viktiga ord och jämför de olika kravnivåerna.

Självbedömning inför utvecklingssamtalet När eleven förbereder sin IUP inför utvecklingssamtalen fyller de i en självskattning i de olika ämnena . Här ser ni självskattningen i svenska. Längst ner fyller de i sitt eget mål. Om vi limmar in dessa självskattningar bredvid kravnivåerna i resp. ämne blir det förhoppningsvis ännu mer åskådligt.

Varför en loggbok? Loggboken skapar en tydlig struktur och gör eleven delaktig i sitt lärande . Även föräldrarna blir delaktiga i sitt barns lärande och skolarbete. Eleven ser sitt eget lärande i förhållande till kunskapskraven. Utvärderingar och självvärderingar ökar förståelsen för det egna lärandet och eleven kan ta större eget ansvar för resultatet och det ger ökad måluppfyllelse. Loggboken ger läraren en möjlighet till reflektion över hur undervisningen tas emot och till att möta eleven där den befinner sig. Loggboken är ett ”handverktyg” som komplement till de digitala.

Åk 6 S:t Per ht 2015 och Birte, Nawsheen , Lotta och Ingrid