Vi uppfattar verkligheten på olika sätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
Det kognitiva perspektivet
Tre exempel: kommersiellt, politiskt, nationalistiskt
Svenska som andraspråk
Släktskapsregeln för 6a
Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
Relationer i Strindbergs tragedi Fröken Julie
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Det var en gång tre systrar
ERGONOMI Vad är det?.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Ett ödesdigert misstag…
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
” kommer att, Tänker eller ska”?
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Lovisa Zaunders, Tensta gymnasium, Spånga –
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
HaschAvvänjningsProgram
Flickors psykiska ohälsa
Kognitiva Scheman ”.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
SIM TEAM.
De eller dem, det är frågan?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Hur gör man en debattartikel?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Värderingsövning/ fyra hörn
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Diskussionstillfälle 4
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Ärtan på Prinsessan Av Embla Björk.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Kognitiva perspektivet
Psykiskt funktionsnedsättning
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Vi uppfattar verkligheten på olika sätt Vi uppfattar verkligheten på olika sätt. Vi ser verkligheten på olika sätt Vi gör olika tolkningar utifrån vad det är vi uppmärksammar.

KOGNITIVA PERSPEKTIVET KOGNITIV FÖRMÅGA = VÅR FÖRMÅGA ATT UPPMÄRKSAMMA, ORGANISERA OCH TOLKA INTRYCK Tankarna Känslorna Beteendet Tankarna i fokus! Nu och framåt!

+ Många perspektiv går bakåt i tiden för att hitta orsakerna bakom att man mår dåligt. Det kan ta lång tid och det är inte säkert att insikt om ens problem leder till att man mår bättre. Det kognitiva perspektivet fokuserar på dina tankar här och nu. Det kognitiva perspektivet fokuserar på att ändra sina tankar så att man kan må bättre nu och i framtiden. - Om en människa mår dåligt tittar det kognitiva perspektivet på hur man kan förändra hennes tankar. Inte på hur man till exempel kan förändra hennes omgivning, så att hennes situation blir bättre och hon genom en förändrad situation kan få ett bättre mående.

Hur tänker vi? Våra tankar och minnen delar vi in i små lådor. Varje låda har en etikett. När vi stöter på en ny upplevelse lägger vi ner den upplevelsen i rätt låda. Kognitiva scheman Kategorier

Kategorier Fordon – personbilar – volvo – volvo v40 – min bil Raggare – festare – buskille – gangster – Johan Kognitiva scheman Grundantaganden om hur världen och vi själva är och ska vara. Mycket svåra att förändra.

Kognitiva scheman Vår tolkning Om jag har ett kognitivt schema som säger att jag är duktig I basket. Jag tänker alltså att jag är duktig i basket. Om min tränare kommer till mig och säger: Hörru, Lisa. Du Skulle behöva träna lite mer. Då kommer jag att tänka Att ok han tycker att jag är så duktig i basket att om jag tränar Lite mer kan jag bli något stort inom basket. … Om jag har ett kognitivt schema som säger att jag Är dålig i basket. Jag tänker alltså att jag är dålig i basket. Om min tränare kommer till mig och säger: Hörru. Lisa. Du Skulle behöva träna lite mer. Då kommer jag att tänka att ok, Han tycker att jag är så dålig i basket att jag inte får vara med Mer om jag inte tränar ännu mer än vad jag redan gör.

Jean Piaget (1896 – 1980 Assimilation Ackomodation Vår förmåga att överleva i den här världen hör ihop med vår förmåga att anpassa oss till de situationer vi hamnar i och organisera nya tankemönster. Assimilation Ackomodation Lägga in ny information i gamla lådor. Skapa nya lådor.

Vår tolkning av omvärlden Kognitiva scheman Vad vi uppmärksammar Vår tolkning av omvärlden Får vi information som inte passar in i våra lådor ( kognitiva scheman ) är det enklare att trycka in den nya informationen i en gammal låda. Anna har ett kognitivt schema som säger att hon inte duger. När hon träffar en ny människa letar hon automatiskt upp saker som den här nya människan säger som ska passa in i hennes låda ”Jag duger inte.” Om den här nya människan ändå säger något positivt om Anna är det enklare för henne att: Filtrera bort det. Helt enkelt inte höra det. Komplettera informationen. Helt enkelt tänka: Ja, men egentligen menade hon så här… Johan har ett kogntitivt schema som säger att invandrare är korkade och snor våra pengar, jobb och tjejer. En dag träffar Johan en invandrare som absolut inte är korkad och arbetat hårt för att få ett jobb och dessutom Inte är intresserad av tjejer. För Johan är det enklare att ändå trycka ner den här nya informationen i en gammal låda och Filtrera bort personen. Det vill säga inte minnas honom på det sättet. Komplettera informationen med lögner. OMEDVETET!

Våra kognitiva scheman styr hur vi uppfattar verkligheten Våra kognitiva scheman styr hur vi uppfattar verkligheten. Schemana blir som ett par färgade glasögon. Är glasögonen gröna ser vi världen i grönt. Är glasögonen blå ser vi världen i blått. Har vi en negativ syn på oss själva uppfattar vi det som att 1. vi inte klarar något 2. andra också tycker det.

En lite övning i valfrihet En lite övning i valfrihet. Fri vilja är kul - speciellt om man kan hjälpa den på traven. :) Kan vi påverka andra genom att aktivera deras kognitiva scheman på ett omedvetet sätt? https://www.youtube.com/watch?v=ncp4zY81NsQ