Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
- Reaktiveringskampanj Stayhard - Reaktiveringskampanj
Innehåll Kort om Stayhard Summering av projektet Exempel på ett kommunikationsflöde Förklaring - Kommunikationsflöde Koncept
Kort om Stayhard Svenskt e-handelsbolag (har två fysiska butiker) grundat 2005 Säljer enbart herrkläder och mot en yngre målgrupp (18-34 år) Helägt av grundaren och omsatte 105 miljoner 2013
Summering av projektet Syftet med projektet är att få så många som möjligt av Stayhards 69 000 inaktiva kunder att bli aktiva igen. Kunderna har varit inaktiva länge (12-36 månader) och kan således i det närmaste ses som ”nya”. Erbjudandet kommer att vara 200 SEK att handla för, alternativt 50 % rabatt på valfritt köp. Den röst som används i Stayhards reklamfilmer kommer att spela in budskapen De vill också gärna lägga sin låt i bakgrunden. De har inte möjlighet att skapa individuella koder.
Tidplan
Förslag på koncept
Erbjudande (Stayhards förslag) Ev. kort story om Stayhard, sedan förklara att kunden är saknad och vilket kanonerbjudande som väntar om hen väljer att bli aktiv igen.
Kundundersökning Används framgångsrikt som reaktiveringskoncept av spelbolagen. Maximalt 3 frågor bör ställas som kan besvaras på en skala 1-5. Som tack för hjälpen får kunden 200 SEK att handla för. Logiken är att man är mer benägen att använda något man ”jobbat för” och samtalet upplevs inte som ”krängigt” De som inte deltar i undersökningen får en annan typ av SMS- budskap, och ges antingen samma eller ett lite mindre belopp att handla för
Sista Chansen Människan gillar inte att bli exkluderad eller nekat något, vilket ligger bakom konceptet. Budskapet är riktat mot att ni gör ert yttersta för att era kunder ska vara nöjda. Tyvärr är det så att kunden nu varit inaktiv för länge och därmed riskerar att missa allt spännande från Stayhard. För att förhindra detta behöver kunden bara göra ett knappval, och får då dessutom ”Välkommen tillbaka”-pengen om 200 SEK.
(Koncept 4) Ev. kommer vi att få ett fjärde koncept ifrån kommunikationsbyrån GADD
Tack!