Examen i skärgårdsnavigation Modellösningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Feedback från Jaktprov med älghundar (nya regler) 2013 Sammanställt av Jukka Immonen.
Nulägesanalys genom frågor
Automatic Identification System
Optik Läran om ljus.
Planera träningar med OCAD
Lär dig trafikreglerna
Spelstrategi.
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Metodstöd.
Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Övningsbank – IK SödraDal
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
Uppgifterna är lösta med Microsoft PowerPoint programmet
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Exempellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Praktikpass ombord på Cantella 2. Sjökort 932 med specialer.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Costa Concordia: Kommentarer till haveriutredningen ur ett MTO-perspektiv
Rörelse och kraft Sid
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Halloj igen! Här kommer lite försenade bilder från ett kort stopp på Dominica, ett lite längre på Iles des Saintes och ännu ett kort på Guadeloupe.
Manual: Att skapa en ny sida. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Speciella Relativitetsteorin
Fotbollsövningar Pojkar 03
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
©storm.
Eller formativt lärande…
Rita av.
Teoridel 1 Grunder i uppställning och försvarsspel
KARTKUNSKAP 1.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Vad vår hjärna kan lura oss!
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar
Att inleda och avsluta en berättelse
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Modellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
INTEGRATION Som nykomlingens vän och stöd Integrationscykeln.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2014Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014 Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar Den i examen använda motorbåten.
TAKSTOLSÖVNING Bygg & Anläggnings programmet
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Google SketchUp Del 1.
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation exempellösningar.
STRÖMSEGLING LL
Grunder i att läsa och använda kartan
Naturvetenskaplig undersökning
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Initiera nätverket med nollflöde. Kapaciteterna i svart ovan bågarna och flödet i grönt nedan bågarna. Skicka igenom ett enhetsflöde genom nätverket. Flödesvägen.
Suomen Navigaatioliitto FinlandsNavigationsförbund Examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad.
Farliga situationer och hur man känner igen dem. 1.VID VAPENHANTERING vapnets skick patroner vapnet är obekant för användaren.
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
En förenklad och förminskad bild av verkligheten sedd uppifrån himlen Vad är en karta?
Genomgång 1: mål Känna till hur ljud bildas och hur det sprids i luften 2. Känna till att ljud kan beskrivas som en vågrörelse 3. Veta vilken.
1 Copyright Finlands Navigationsförbund 2016 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation lösningar Den.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående är 1,2 m och höjd 3,4 m. Till.
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation lösningar.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Komma igång med Scratch
Presentationens avskrift:

Examen i skärgårdsnavigation 24.04.2015 Modellösningar Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Examen i skärgårdsnavigation 24.04.2015 Modellösningar Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående är 1,0m och höjd 4,0 m. Till båtens utrustning hör en huvudkompass (deviationstabellen hittas i uppgiftspappret), en fast monterad reservkompass, logg och ekolod. I uppgifterna är missvisningen enligt sjökortet 7°O. Uppgifterna är oberoende av varandra och kan sålunda lösas i valfri ordning.

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 1. Du befinner dig i farleden väster om Möyly sektorfyr och är på väg söderut längs ifrågavarande farled. Kl. 10.30 är Ykskivi västmärke tvärs. Du följer farleden till korsningen med 5,2 m farleden och där girar du in på 5,2 m farleden mot nordväst. När passerar du det första babordsmärket efter att du girat in på 5,2 m farleden om din fart är 8 knop? Kl. 10.30 Kl 10.30 0,25 M 0,25 M Distans = 0,25 + 1,25 + 1,15 + 0,4 + 2,25 = 5,3 M tid = distans = 5,3 M = n. 40 min fart 8 knop Kl 10.30 + 40 min = kl. 11.10 1,25 M 1,25 M Kl. 11.10 Kl 11.10 2,25 M 2,25 M 1,15 M 1,15 M 0,4 M 0,4 M

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 2. a) Under färden håller du behörig utkik. Vad kräver de Internationella sjövägsreglerna av dig angående utkik? Utkiket skall vara fortgående. Både med syn- och hörselobservationer. Därtill skall alla andra tillgängliga medel användas, med beaktande av rådande förhållanden, för att bedöma den rådande situationen och risken för sammanstötning. b)I farleden driver ett fartyg som har en signalfigurhissad enligt vidstående figur. Vad slags fartyg är det fråga om? Ett icke manöverfärdigt fartyg.

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 3. Du följer 5,2 m farleden mot nordväst och akterifrån, längs farleden närmar sig en snabbgående motorbåt. Vilkendera är väjningsskyldig enligt de Internationella sjövägsreglerna? Hur agerar du? Båten som närmar sig akterifrån är väjningsskyldig (omkörande farkost). Jag själv håller i första hand kurs och fart och följer med situationen. Jag väjer om den väjningsskyldiga inte väjer i tid.

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 4. Du befinner dig nordväst om Mervinniemi och för att bestämma din position pejlar du med handpejlkompass Viira havsfyr i kompassbäring 098° och Norrbådans känningsbåk i kompassbäring 197°. Vilken är din position i pejlingsögonblicket? Viira Norrbådan Bk= 098° Bk = 197° d = 0° d = 0° Bm = 098° Bm = 197° m = +7° m = + 7° B = 105° B = 204° 63°57,68’N 025°45,1’O B=105° B=204°

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 5. Du befinner dig norr om Öland i positionen 63°56,5' N, 025°41,9'O. a) Du sätter kursen rakt mot Norrudds havsfyr. Vilken kompasskurs styr du? 63°56,5’N 25°41,9’O K = 198° m= (+) -7° Km= 191° d =(-) +3° Kk = 194° 63°55’P 25°37,3’I ts=105° B=108° b) Du styr den i uppgift a) bestämda kursen. Vad är kompassbäringen (pejlad med handpejlkompass) till Norrbådans känningsbåk då båken är tvärs om babord? ts=204° K=198° B = K – sv B = 198° - 90° = 108° B 108° m = (+)- 7° Bm = 101° d = 0° Bk = 101°

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 6. ) Du närmar dig 3,0 m farleden norrifrån. a) Vilken remmare finns i positionen 63°51,2'N, 025°36,4'O och vilken färg har den i dagsljus? Punktmärke, Horisontellt svart och rödrandig b) På vilken sida passerar du remmaren? Fritt vatten på alla sidor (punktmärket står mitt på grundet).

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 7. Du kör längs 3,0 m farleden mot nordost och bestämmer dig för att kontrollera huvudkompassens deviation. a) Du kör exakt i linjen Ljusskär–Skogböle och huvudkompassen visar 052°. Vad är huvudkompassens deviation för den styrda kursen? K = 065° m = (+)-7° Km = 058° d = Km – Kk = 058° - 052° = +6° K=065° b) Behöver deviationstabellen för huvudkompassen rättas? Motivera svaret! Deviationstabellen behöver rättas. Deviationen enligt deviationstabellen är +4 och nu är den +6.

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 K = 327° m= -(+) 7° Km= 320° d = (+)-2° Kk = 318° 6m djupkurvan som säkerhetsgräns (mha ekolodet) Uppgift 8. Du har varit på eftermiddagskaffe hos dina bekanta i positionen 63°50,8'N 025°46,5'O och din plan är att ta dig till Bomarsunds gästhamn (63°53,25'N 025°49,05'O) till natten. Du har tagit till dig gott sjömanskap och gjort ruttplaneringen före avfärd. Rita in den gjorda ruttplanen i examenssjökortetgenom att märka ut de linjer och girpunkter samt behövliga säkerhetsgränserdu använder för att tryggt komma fram! Markera med kryss (X) de faroställensom bör beaktas under färden! 1,5M K=173° K = 173° m = (+)- 7° Km = 166° d = (-)+6° Kk = 172° Efter 3m djupkurvan försiktigt framåt tills hamnen syns. 63°53,25’N 025°49,05’O Kommer till 6m djupkurvan Och Skomakaren blir synlig längs Lillörens norra ända Navigerar visuellt och säkrar med kompassen. 3m djupkurvan som säkerhetsgräns (mha ekolodet). K=327° 63°50,8’N 025°46,5’O

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 9. Markera med ett kryss om påståendet är rätt eller fel. a) En segelbåt väjer för ett fartyg med begränsad manöverförmåga b) Kompasskursen på samma farledsavsnitt är den samma för alla båtar. c) Registreringsbeviset skall medföras då man rör sig med en registreringspliktig båt. d) En longitudminut är lika med en sjömil på Finska farvatten. Rätt Fel

Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Uppgift 10. a) Vidstående sjötrafikmärke begränsar hastigheten och berättar var hastighetsbegränsningen börjar.Hur vet du var hastighetsbegränsningen slutar? Motsvarande märke i motsatt riktning av begränsningsområdet (kräver att man blickar bakåt) (eller vid märket som visar att förbud, påbud eller begränsning upphör. Märket används dock mycket sällan). b) Du rör dig med båt och ser en remmare enligt vidstående figur. På vilken sida passerar du remmaren? Västmärke passeras på västra sidan. c) Du är på väg i mörker och för om dig befinner sig ett fartyg varifrån syns ljus enligt vidstående figur. Vad är det för fartyg? Segelbåt under segel. d) Vad gör du om någon övervakningsmyndighet visar vidstående märke åt dig? STOP Jag stannar genast där det är säkert möjligt.