MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Advertisements

MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
”Existensen föregår essensen!”
Förmågor & Centralt innehåll
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Folkbibliotek som kulturhus
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Migration. Ali (Alibi) ”Om du har en trädgård och ett bibliotek saknar du ingenting” (Marcus Tulius Cicero 106 f.Kr-43 f.Kr)
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Nya förutsättningar för lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Utmaningar i en digital tid
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Massmedia.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Om Digitaliseringskommissionen Utredning under Näringsdepartementet Bidra till att Sverige blir bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Begreppet MIK och folkbibliotek
Psykologi Introduktion.
MIK Media- och informationskunnighet
Sociologi Introduktion.
Läsning Hälsa ? Genus Demokrati
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Fjärrundervisning Forskning och framtid
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
- Mottagare, medborgare, medskapare
Digitalt först med användaren i fokus
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Digitalt först med användaren i fokus
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Digitalisering inom miljöförvaltningen!(?)
Säters bibliotek – alla ryms
Stärkta bibliotek: stöd till utveckling av folkbibliotek
Presentationens avskrift:

MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,

Digital delaktighet ”Alla ska våga, vilja och kunna ta del av Internet, med dess möjligheter till delaktighet i den digitala samhällsutvecklingen, tillgång till tjänster, service, information, utbildning och underhållning.” Digital delaktighet är ett krav för en väl fungerade demokrati Alla invånare i Sverige ska ha möjlighet att vara digitalt delaktiga Kunskap om hur man gör är viktig för digital delaktighet Användbarhet och tillgänglighet för alla är viktiga faktorer för digital delaktighet Många kan hjälpa många att bli digitalt delaktiga Digital delaktighet är en angelägenhet för alla i samhället

Digital kompetens Digital kompetens utgörs av i vilken utsträckning man är förtrogen med digitala verktyg och tjänster samt har förmåga att följa med i den digitala utvecklingen och dess påverkan på ens liv. Digital kompetens innefattar: kunskaper att söka information, kommunicera, interagera och producera digitalt färdigheter att använda digitala verktyg och tjänster förståelse för den transformering som digitaliseringen innebär i samhället med dess möjligheter och risker motivation att delta i utvecklingen. (Digitaliseringskommissionen)

Digitalisering Med informationsdigitalisering avses den process där en analog förlaga transformeras till digital information. Detta innebär att informationen kan bli strukturerbar, sökbar och tillgänglig genom digitala kanaler. Samhällelig digitalisering är den samhälls- och människoomvälvande process som gradvis blir allt svårare att över huvud taget särskilja från någon del av livet. Det innebär att individer och organisationer kan kommunicera och utbyta information med andra människor, organisationer och sin omgivning på helt nya sätt. Digitaliseringen och användningen av it-baserade lösningar kan bidra till att öka tillgängligheten och effektiviteten både hos företag och offentlig förvaltning. (Digitaliseringskommissionen)

MIK?

Megatrender Medieutvecklingen, medieexplosionen, mediekonvergensen Teknikutvecklingen – kostnadsutvecklingen Globaliseringen, konkurrensen, livslångt lärande

Mänskliga rättigheter Artikel 19 Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.

Global Media and Information Literacy Assessment Framework Producerar guidelines bland annat: MIL Curriculum for Teachers (översatt till svenska)

Medie- och informationskunnighet Informationskunnighet Definiera och beskriva informationsbehov Söka och använda information Bedöma information Sortera information Använda information på ett etiskt hållbart sätt Förmedla information Använda IKT-färdigheter som krävs för att processa information Mediekunnighet Förstå mediernas roll och funktion i ett demokratiskt samhälle Att veta vilka förutsättningar som krävs för att medier ska kunna uppfylla sina funktioner Kunna kritiskt värdera medieinnehåll utifrån mediernas funktioner Förmåga att använda medier för att kunna uttrycka sig och delta i den demokratiska processen Använda färdigheter som krävs för att producera eget medieinnehåll

Medie- och informationskunnighet MIK Kunna finna, analysera och kritiskt värdera information Förstå mediers roll i samhället Själv kunna uttrycka sig och skapa innehåll i olika medier

mik.statensmedierad.se MIK-rummet vänder sig till lärare på grundskola och gymnasium, bibliotekarier och föräldrar. Webbaserad fortbildning anpassad folkbibliotek. Fortbildningen ger en introduktion till begreppet MIK, samtidigt som den väcker diskussioner om hur MIK-arbetet kan vävas samman med det arbete som redan görs på biblioteket. för skolbibliotek, och elever = MIK-centraler

Bibliotekslagen 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla. §7 Folkbiblioteken ska särskilt främja läsning och tillgång till litteratur. Folkbiblioteken ska verka för att öka kunskapen om hur informationsteknik kan användas för kunskapsinhämtning, lärande och delaktighet i kulturlivet.

Läs mera Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället : Skolan och demokratin : UNESCOs ramverk för lärare och lärarutbildningar : analys och reflektioner. Ulla Carlsson (red.) NORDICOM, Göteborgs universitet, 2013 Medie- & informationskunnighet : en forskningsantologi. Johanna Rivano Eckerdal & Olof Sundin (red.) Svensk Biblioteksförening, 2014