Från var, till vad?. Knuten Landvetter UTVECKLINGSPLAN Syftet: att utarbeta ett samtalskoncept för nya invandrarfamiljer i Landvetter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Nulägesanalys genom frågor
Pedagogisk verksamhetsidé
Individuellt lärande tillsammans
Att kläcka och vaska idéer
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Barn och ungas delaktighet utifrån ett normkritiskt perspektiv •Mer än bara en bemötande fråga?
Familjebaserad korttidsintervention inom barn- och ungdomspsykiatrin •Telefonsamtalet • Brevet •Samtalet •Utvärdering.
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Processorienterat förbättringsarbete
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Prata om sex – en av våra viktigaste uppgifter
Kärnvärden.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN..
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Ramverk för patientmedverkan
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
LAG OM GOD MAN FÖR ENSAMKOMMANDE BARN Inget barn skall stå utan företrädare Tillförsäkra barnen en trygg tillvaro Förordnas för barn under 18 år Överförmyndaren.
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Inkludering – med plats för alla
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Delaktighet.
Det interna förtroendet - om samspelet mellan politiker och verksamhet Seminarium 1:F i Nätverkskonferensen 2006 Stig Nyman.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Anders Lovén är fil. lic. i pedagogik
Familjerättsbyrån, Göteborg
Inledning och avslutning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Alltid någon att prata med… För många kan universitetsstudier och livet som student kännas nytt och obekant. Om du vill ha någon att prata med om din studiesituation.
HUR PÅVERKAS VÅRA BARNS LIV AV HUR VI MÖTER DEM?
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Skolutveckling genom aktionsforskning
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Framtidens familjecentral
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Förvaltning/avdelning/enhet Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten.
Personcentrerad Vård ”En patient är en person som är mer än sin sjukdom” Presenterad av: Carina Utterström, Sjuksköterska Nina Ojala, Sjuksköterska IVAK,
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
Välkomna till styrd helpdesk
Ramverk för patientmedverkan
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Level Up steg 2 & 3.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
En kort introduktion Göran Brante
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Vilka är dina förväntningar?
Svenska – skriva berättelser
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Verksamhetsbeskrivning
”Med barn i Nordost” - ett utåtriktat och föräldrastödjande projekt i Angered och Bergsjön Amina Abdullahi, Linn Arbeus och Astrid Lindström.
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Från var, till vad?

Knuten Landvetter

UTVECKLINGSPLAN Syftet: att utarbeta ett samtalskoncept för nya invandrarfamiljer i Landvetter.

Vår utgångspunkt Tillgänglighet Delaktighet Ömsesidighet Kulturkompetens

Arbetssätt Tidig inbjudan till samtal Tolkhjälp Ovetande attityd Nyfikenhet

SAMTAL 1 Första träffen ägnas åt familjens berättelse.

SAMTAL 2 Likheter, skillnader och utmaningar i mötet med Sverige.

SAMTAL 3 Familjens vardag. Drömmar och förväntningar. Mål på kort och lång sikt.

VÅRA ERFARENHETER Familjerna, tolkarna, självreflektion.... Implementering

Våra kontaktuppgifter: kokontaktuppgifterkontakt uppgifter: * tel * tel. sök oss på familjecentralen Knuten, Landvetter.