SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Advertisements

Kurs för Valberedare i SPF
SPF ARVIDSJAUR Norrbotten C:a 150 medlemmar MEDLEMSAKTIVITETSFÖRNYELSE (MAF-12)
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår organisation.
Samordnad individuell plan
 Erbjuder alla orienterare tävlingsarrangemang med hög kvalité  Erbjuder klubbens alla medlemmar utvecklande, roliga och väl arrangerade träningar under.
Dialog inom hela SPF Dialog föreningar Dialog distrikt Dialog förbundet Gemensam viljeriktning.
Utveckla styrelsen och föreningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Intressenter OL108A.
Områdesutveckling Torpa
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
INFLYTANDE VALFRIHET LIVSKVALITET
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Mål för Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
En blick in i 2015 Utgångspunkt Mål och riktlinjer * Vi-anda och identitet * Rekrytera och behålla * Påverkan och inflytande * Synas och höras.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Påverkansanalys Identifiera mått. Påverkansanalys En påverkansanalys görs för att: 1.synliggöra ett mål/målområde 2.identifiera bakomliggande faktorer.
Personalpolitisk inriktning
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Styrelseutveckling i etapper Syfte: Utveckla och förnya styrelsearbetet i SPF Inspirera till utveckling av arbetsformerna Utveckla engagemanget och samarbetet.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
REPET - ett projekt inom SPF-distriktet Blekinge Projektet fortsätter nu med fördjupning Ersättningen heter UTVECKLINGSGRUPP.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 1.
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
KIA Klubbens Inre Arbete. Ny DG! Fick vi in alla anmälningar? Zonen … ? Protokoll med kopia till … Jag trodde det skulle bli trevligt … ? Vad ska vi hitta.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
SPF Seniorernas Kongress 2017
Föreningssmart Umedalens IF 2017.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Fysioterapeuterna Västerbotten
Coaching.
Strategisk plan med Verksamhetsplan 2017
Fysioterapeuterna Västerbotten
Talangutveckling Ungdom
MEMBER OF SVERIGES RIKSIDROTTSFÖRBUND
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator
Preliminär Verksamhetsplan 2017
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
”Valberednings- seminarium”
Utveckla lönebildningen
Delat beslutsfattande och SIP
Effektkarta för extern webbplats
Medlemmar, ledare, kansli och styrelse Våren 2017
Förbättra klubbkvalitet
Program 09:00 Inledning Mål och syfte
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Distrikt 2370 Presidentutbildning – PETS 2019 PDG Anna König.
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2

3 Mål och riktlinjer för kongressperioden har fyra målområden:  Vi-anda och identitet  Rekrytera och behålla  Påverkan och inflytande  Synas och höras

4 Varför en verksamhetsplan?  Draghjälp framåt  Skapar tydlighet i det arbeta föreningen vill utföra  Tydliggör prioriterade fokusområden  Lätt att ha till hands för kom ihåg och uppföljning under året

5 VP är ett levande dokument  Verksamhetsplaneringen är en framtida plan över året som ska justeras kontinuerligt om förutsättningarna för föreningens verksamhet förändras.  Gör verksamhetplanen gemensamt, det ökar delaktigheten och acceptensen.

6 Förberedelse inför planeringen  Läs mål och riktlinjer och gå igenom de fyra målområdena  Gå igenom kongressbesluten, är det något beslut som föreningenen bör ta hänsyn till.  Vilka önskemål har medlemmarna?  Finns det omvärldsfaktorer som påverkar er?

7 Tips att tänka på!  Skriv positivt  Fundera över vad ni vill uppnå  Tänk i aktiviteter  Sätt upp mål som är utmanande och möjliga att nå  Gör planen känd för medlemmarna  Gör en tidplan  Följ upp

VI ANDA OCH IDENTITET UTDRAG FRÅN MÅL OCH RIKTLINJER VI SAMARBETAR, STÖDJER OCH HJÄLPER VARANDRA. VI ÄR KÄNDA OCH DET ÄR TYDLIGT VAD SOM SKILJER OSS FRÅN ANDRA PENSIONÄRSORGANISATIONER. ENGAGERADE OCH STOLTA MEDLEMMAR BIDRAR OCH ARBETAR FÖR FRAMTIDENS SPF SENIORERNA. GENOM SAMSYN OCH SAMARBETE BLIR VI- KÄNSLAN STARK.

9 1. Vi anda och identitet  Vad kan föreningen göra för att öka vi-andan och stärka identiteten hos medlemmarna?  Vad kan föreningen göra för att öka vi –andan/ samarbetet med en annan förening inom SPF Seniorerna?  Vad kan föreningen göra för att känna vi-anda med distriktet?

REKRYTERA OCH BEHÅLLA UTDRAG FRÅN MÅL OCH RIKTLINJER VI FÅR NYA MEDLEMMAR GENOM AKTIV, MEDVETEN REKRYTERING. VI HAR BRA VERKSAMHET OCH PROGRAMUTBUD SOM HELA TIDEN UTVECKLAS OCH ANPASSAS EFTER BEHOV OCH ÖNSKEMÅL. VI HAR NÖJDA MEDLEMMAR OCH VÅRA MEDLEMMAR ÄR VÅR FRÄMSTA TILLGÅNG. VI TAR HAND OM VARANDRA OCH SKAPAR BRA TRIVSEL. MEDLEMMARNA ÄR VÅRA FRÄMSTA MARKNADSFÖRARE SOM BIDRAR OCH PRATAR GOTT OM SPF SENIORERNA.

11 2. Rekrytera och behålla  Vad ska vi göra för att öka medlemsantalet med 5%?  Vad ska vi göra och hur ska vi arbeta för att få fler nöjda medlemmar?  Hur tar vi hand om våra medlemmar och hur tar vi hand om våra nya medlemmar?  Hur ska vi utveckla verksamheten och aktiviteterna?

PÅVERKAN OCH INFLYTANDE – UTDRAG FRÅN MÅL OCH RIKTLINJER SPF SENIORERNA ÖKAR SITT INFLYTANDE I ÄLDREFRÅGOR OCH ARBETAR AKTIVT MED PÅVERKAN OCH OPINIONSBILDNING. DET VI ÅSTADKOMMER GÖR SKILLNAD FÖR ÄLDRE. PENSIONÄRSRÅDENS LEDAMÖTER ÄR KOMPETENTA, DRIVNA OCH AKTIVA. GENOM KOMPETENTA MEDLEMMAR SOM VILL PÅVERKA OCH KRÄVER INFLYTANDE GÖR VI SKILLNAD.

13 3. Påverkan och inflytande  Hur vill vi utveckla det lokala påverkanarbetet i föreningen?  Vilka påverkansfrågor ska vi prioritera?  Hur ska vi involvera och informera våra medlemmar i påverkansarbetet?

SYNAS OCH HÖRAS UTDRAG FRÅN MÅL OCH RIKTLINJER SPF SENIORERNA SYNS OCH HÖRS I MEDIA. SPF SENIORERNA HAR ETT ATTRAKTIVT VARUMÄRKE SOM STÄRKER BILDEN AV ORGANISATIONEN HOS MEDLEMMARNA, POLITIKER, MEDIER OCH BLIVANDE MEDLEMMAR. VI BLIR TILLFRÅGADE OCH VI ÄR KÄNDA, TYDLIGA OCH GÅR ATT LITA PÅ. INFORMATIONEN OCH KOMMUNIKATIONEN INOM HELA ORGANISATIONEN ÄR BRA OCH VI ANVÄNDER NY TEKNIK OCH SOCIALA MEDIER. TILLSAMMANS GÖR VI AVTRYCK, VI SYNS OCH HÖRS.

15 4. Synas och höras  Vilka aktiviteter ska vi genomföra för att öka synligheten om oss, hos politiker, medier, medlemmar, blivande medlemmar och andra?