Må bra! Sömn Kost Rörelse Relationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Barnanpassad utredning
Träningslära med kost.
- Kroppens kontrollcentrum -
Idrottsteori.
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Del 4 Anteckna och planera
Att läsa och studera.
Hälsa och Kondition.
- Konsten att ge feed-back
DET HÄR BEHÖVER VI FÖR ATT MÅ BRA:
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Styrka & styrketräning
En PowerPoint om PowerPoint
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hantera en kronisk sjukdom
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Hur gör du för att förstå en text?
Mat Hur och vad ska vi äta?.
Träningslära 9:or ht 11.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Matsmältningssystemet
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Del 4 Anteckna och planera
Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet
Hur ska man planera upp sina måltider?
Hur du tar hand om din kunskap
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Hälsa och Kondition.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad finns i maten?.
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Vem är jag? Jenny Gadell 33 år
En aktiv livsstil.
Träningslära ÅK8.
ATT BLI EN IDROTTARE.
STUDIETEKNIK.
Repetition av näringslära
Hur påverkar sömn & frukost vår vardag. Hur viktigt är det egentligen?
Diskussionsfrågor Har du bra balans mellan träning, vila och mat?
SÖMN Mars Kort om sömn Sömnen är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig och bearbeta intryck. Det finns inget antal timmar som är rätt för.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Träning (träna rätt) Minska risken för skador samt prestera bättre, orka mer, skjuta hårdare, springa snabbare mm. Bygger upp muskulatur samt tränar hjärta.
Bra proteinkällor Ägg Kyckling Fisk Kött Keso och kesella.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
KOST Varför måste vi äta och dricka? En bil behöver bränsle för att fungera. Med kroppen är det likadant, den behöver bränsle för att orka leka, springa,
Stresshantering och säljplanering
Hur du kan lära bättre!.
4 processer att behärska:
STUDIETEKNIK.
Energi och Näringsämnen
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Må bra! Sömn Kost Rörelse Relationer Lena Tjellander, Bollerups lantbruksinstitut, Tomelilla – www.lektion.se

Sömn Alla dina inlärningsfunktioner försämras om du inte sover ordentligt. Under REM-sömnen(drömsömnen) snabbspolar hjärnan händelser från den vakna tiden, vilket leder till att långtidsminnet förstärks Hjärnan tvättar bort oviktiga kopplingar mellan nervceller. Viktigt med ”hjärntvätten” för att vi ska kunna lära in nytt. För lite djupsömn leder till dåligt arbetsminne. Gäller även enklare handlingar (ex du går in i ett rum och glömmer vad du skulle göra där etc.) Man får också svårt att fatta vad man hör, ser och läser.

Med andra ord- en god natts sömn ger en gratis repetition av den kunskap du fått under dagen. Sover du inte tillräckligt en vardagskväll går du alltså miste om mycket av det som du lärt dig i skolan under dagen.

Konsekvenser av att sova för lite under längre tid Sämre inlärningsförmåga och långtidsminne Sämre arbetsminne och koncentrationsförmåga Sämre immunförsvar Sämre psykisk och fysisk ork Sämre ämnesomsättning Ökad risk för depression, ångest och aggressivitet

Hur ska man sova smart, då? I pubertetsålder behöver man mer sömn än man gjort tidigare. Räkna med 9-10timmar per natt. Har du lektion som börjar 08.15 bör du nog lägga dig vid tio-tiden. MEN, det handlar ju också om kvaliteten på din sömn…. Hur ska man sova smart, då? Regelbundna vanor Oro och stress kan göra det svårt att koppla av och sova gott. Fastna inte framför Tv:n eller datorn. Motion är bra för både hälsan och sömnen. Det är inte bra att äta och dricka för mycket innan man går och lägger sig. Varva ned med en kopp te eller liknande. Fixa till ditt sovrum så du verkligen trivs där. När man ska sova är det skönt med lugn och ro, lite lägre rumstemperatur och mörka gardiner. 

DN. se. Hämtat från http://www. dn DN.se. Hämtat från http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/somn-bra-for-inlarning 2011-10-02 Vårdguiden Stockholms Läns Landsting Hämtat från http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Tonaringar-13-19-ar/Somn/ 2011-10-02 UR.se Hämtat från http://www.ur.se/barabratack/Barn-och-unga/Sjalvkansla-klipp/ 2011-10-02 Nadja Ljunggren ”Psykologi – för gymnasiet” Första Upplagan, Liber AB, 2011

KOST Hjärnan är glupsk! Den behöver mycket bränsle (hjärnan utgör ung 2% av kroppsvikten men förbrukar 20% av dess energi och syre.) Får du inte i dig tillräckligt med näring försämras hjärnans inlärningsfunktioner

Hellre ofta och lite än sällan och mycket. Hjärn-bränsle Det mesta av hjärnans bränsle består av glukos som kroppen utvinner ur kolhydrater ex rotfrukter, bönor, bröd, pasta. När du äter detta stiger blodsockernivån och din hjärna får bra med energi, men hjärnan vill ha en jämn blodsockernivå. Därför ska du äta regelbundet. Hellre ofta och lite än sällan och mycket.

Utöver glukos är protein en viktig energikälla för hjärnan Utöver glukos är protein en viktig energikälla för hjärnan. Proteinbrist kan visa sig som trötthet, darrighet och försämrat minne. Protein finns i ägg, mjölk, nötter, bönor och kött

De viktigaste fetterna för hjärnan är de fleromättade fetterna omega-3 och omega-6. Det gäller att få i sig tillräckligt av dessa för att inte hjärnans prestationsnivå ska sänkas. Dessa fetter finns i ex solrosolja, fisk, linfrö, valnötter och bladgrönsaker.

När du ska skriva större och mer omfattande prov bör du därför ta med dig ex.banan,äpple,nötter,juice

Inlärning sker inte bara i huvudet Rörelse Inlärning sker inte bara i huvudet Du tänker faktiskt bättre av att röra på dig! Hjärnan får mer syre, vilket den gillar. Har du kört fast med en uppgift är det bra att bryta och gå ut en sväng (+extra syre tack vare utomhusluften) eller kör ett träningspass. Delta i någon/några av alla fysiska aktiviteter som Bollerup erbjuder. Tränar du regelbundet ökar du lungornas syreupptagningsförmåga och både kroppen och hjärnan syresätts bättre än om du är otränad, även i vila.

Relationer Vilka relationer mår du bra av? Vilka relationer vill du hålla ifrån dig? Vilka vill du ha nära?

Vilka regler råder i din grupp? Har du hittat din grupp? Hur ser din grupp ut? Hög likformighet? Icke-tillåtande + Alla är överens om vilka normer som ska gälla och man rättar sig självmant efter dem. Upplevs som tryggt av dem som följer normerna. Allt avvikande beteende korrigeras snabbt. - Hög likformighet kan leda till stark social kontroll där man bevakar varandra så att alla följer reglerna. Straffet är ofta hårt mot personer som inte rättar in sig i ledet, även om de inte är ett hot mot gruppen. Risk för mobbing! Låg likformighet? Tillåtande + Högt i tak. Man delar samma värderingar men det finns utrymme för individer att göra på sitt eget sätt, så länge det inte skadar ngn i gruppen. I en sådan grupp brukar man känna sig trygg och samtidigt fri. Här välkomnas oftast nya idéer. Man har inte riktigt valt utan bara råkat hamna i en grupp. Gruppen har inte gemensamma värderingar att falla tillbaka på och man vet inte riktigt hur gruppmedlemmarna kommer att bete sig. Upplevs otryggt eftersom man inte drar åt samma håll.

Om inte relationerna fungerar är det svårt att lära sig något i skolan Om inte relationerna fungerar är det svårt att lära sig något i skolan. Relationsproblemen tar då all tankekraft. Obs! Av samma anledning är det också viktigt att du har en god relation med din lärare, annars kommer du få svårt att koncentrera dig på innehållet i just den lärarens lektion.

Hur bygger man goda relationer Hur bygger man goda relationer? Förstå dig själv- dina tankar, känslor och beteenden – först därefter kan du förstå andras tankar, känslor och beteenden UR.se Hämtat från http://www.ur.se/barabratack/Barn-och-unga/Sjalvkansla-klipp 2011-10-01

Studieteknik men först och främst…..

Ditt förhållningssätt Du måste ha en positiv inställning till studierna. Om din utgångspunkt är att pluggande är det tråkigaste som finns så blir det också så. Ditt förhållningssätt, din metod att i förväg avgöra om pluggandet är roligt eller tråkigt, blir alltså avgörande för hur du klarar din utbildning här på Bollerup.

Om man anstränger sig brukar man dock alltid hitta intressanta avsnitt i det som till en börjar kanske verkar ointressant.

BUSA Du kommer ihåg Början Du lär dig genom Upprepning Du kommer ihåg Slutet av ett avsnitt/lektion Du kommer ihåg det som Avviker

Hur ska jag plugga in en text för att lära mig bäst? Se till att du inte har en massa grejer runt om som distraherar dig. Planera din tid. ”Jag kommer sitta en timme med detta idag” Gör en översiktsläsning. Bekanta dig med innehållet. Rubrikerna hjälper dig. Sortera! Gör dig redo för intensivläsning. Anteckna nyckelord, skriv ner dina frågor till läraren, materialet, stryk under i texten, gör om rubrikerna till frågor Ta paus för reflektion. Ät ett äpple Sammanfatta vad du läst - Upprepa Se mönster, Dra slutsatser

Koncentrationen blir bättre om du läser snabbt Koncentrationen blir bättre om du läser snabbt. Läser du för sakta tappar du dessutom helheten. Vid långsam läsning är det inte ovanligt att glömma första delen av ett stycke innan man hunnit till slutet. Studieteknik Hämtat från http://www.fra.edu.stockholm.se/webbtjanster/studieteknik/SNABBLASNING/Snabblasindex.htm 2011-10-01

Musik under läsningen? Somliga säger sig läsa bäst när man samtidigt lyssnar på musik, medan andra vill ha en tyst omgivning. Många tror dock att musik i allmänhet är till nackdel för inlärningen. Den stjäl för mycket uppmärksamhet, speciellt om det är hetsig musik, hög volym eller musik med sång. Om musiken är enda skälet till att du överhuvudtaget sätter dig ner och öppnar boken, då är musiken positiv –men den kanske inte stimulerar din inlärningsprocess. Prova själv vad som känns rätt.

Minneskurvan Forskning visar att just under en kort stund efter inlärningen minns man mer. När inlärningen upphör har hjärnan inte hunnit smälta den nya informationen, särskilt inte den man lärde sig sist. Därefter går det snabbt utför. Den första repetitionen bör ske redan 10 - 60 minuter efter att inlärningen avslutats. Därefter rekommenderas de intervall som syns i diagrammet, alltså efter ett dygn, en vecka, två veckor o s v.

Kolla gärna in länken nedan Kolla gärna in länken nedan. Här finns bra övningar och frågor som handlar om studieteknik Studieteknik Hämtat från http://www.fra.edu.stockholm.se/webbtjanster/studieteknik/ 2011-10-02

Lycka till med Dina studier!!