Internportal - möte med ambassadörer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Advertisements

Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Sammanhållen hemsjukvård i Gävleborg Stöd för förändringskommunikation
Utvärdering av projekt
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Att starta ett projekt…
Inledning Vad ser vi i framtiden? Varför behöver vi ny infrastruktur?
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Intranät – inte för alla?
Intranät som funkar Andreas Blackne
Intervju inför ViV-projektet.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Workshop för GIS samordnare
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
Intranätet – Den sociala motorn i organisationen? Lever intranäten upp till tanken att inte bara vara det funktionella arbetsredskapet utan också den sociala.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Glad IDT-medarbetare får en idé om att ge en helt ny kurs Idé Förankring avdelning Underlag Förankring fler roller Inlämning av underlag Inläggning av.
Varbergs kommuns INtranät och Dokumentsystem
Polfärskt Bröd Elisabeth Wahlström.
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Välkomna Information om utredning Utredningen syftar till att kartlägga och föreslå eventuella justeringar i de insatser och den organisation som Lidköpings.
Landstingsstyrelsens förvaltning
VIS Verksamhetens InformationsSystem
VIS Verksamhetens InformationsSystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Det ungdomspolitiska samarbetet i EU ska genomföras i dialog med unga – en dialog som i Sverige drivs av LSU och två EU-representanter.
Grundtvig Ett EU-projekt för IV-klasser. Grundtvig Vad är Grundtvig? Grundtvig är ett projekt för att öka samarbetet mellan olika EU-länders IV- program.
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Stroke/TIAprocessen                                                                      
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Samarbetsytor i Aurora
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Medarbetare Det nya intranätet. Bild oinloggad Oinloggad.
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Uppgift 5 Tekniska rapporten En beskrivning av ett uppdrag ni har gjort i er grupp. Du ska bifoga en programmeringshandledning som visar hur man programmerar.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Kommunikationsplan för ----
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Utbildning administrativa roller: presentation, syfte och mål och innehåll.
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Interna kommunikationsflöden
nu finns inga tvivel längre
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Nu bygger vi nya KomIn..
Effektkarta för extern webbplats
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
Avstämning projektupplägg maj
Introduktion för medarbetare
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

Internportal - möte med ambassadörer

Vad är en internportal? Ett socialt intranät med användargenererad information. Riktade och anpassade nyheter för varje medarbetare. Ett arbetsverktyg där du kan minska din e-postskörd skapa och dela dokument chatta med dina kollegor driva projekt med både interna och externa samverkanspartners Internportalen bygger på en kraftfull sökfunktion som tack vare metadata söker på alla typer av källor inom internportalen; webbsidor, dokument, samarbetsytor osv. Informationssidor (precis som på intranätet idag).

Internportal – rektors uppdrag Förbättra den interna kommunikationen och det interna samarbetet = punkter från det interna projektet kraftsamling. Planera för och utveckla en internportal som ska fungera som stöd för det interna samarbetet och förbättra den interna kommunikationen. Behoven samlades in genom workshoppar och enkät.

Målen med internportalen Möjligheter till bättre och effektivare internt samarbete. Möjligheter till en förbättrad intern kommunikation. Avlastar e-posten. Förenklar dokumenthanteringen. Anpassar informationen bättre till olika målgrupper. Bort från principen all information till alla. Allt man behöver finns samlat på ett och samma ställe.

Organisation Styrgrupp: KOM-chef, IT-chef, REK-chef, Idélabs verksamhetsledare, administrativ chef IDT och HVV och biblioteksrepresentant Arbetsgrupp: kommunikatörer från KOM och akademierna och lärarrepresentant Ambassadörer: NI! Visma konsultfirma

Din roll som ambassadör Att vara avdelningens/sektionens/bibliotekets kontaktperson, informationsbärare och stödperson för internportalen. Projektets ”ögon och öron” under internportalens införandefas och när den väl är lanserad. Att utföra enkla uppgifter i internportalen och att återrapportera till projektet hur det gick. Till exempel: skapa en öppen samarbetsyta och bjud in tre valfria ambassadörer. Vad tyckte du var enkelt/svårt, bra/dåligt? Testa utifrån ett användarperspektiv Tidsåtgång: fram tills lansering, maximalt 1 timme i veckan.

Det här är internportalen

Så kommuniceras projektet Projektet har presenterats för ledningsgruppen och IT- rådet Webbsida https://www.mdh.se/internt/internportal Nyhetsspridning via intranätet och Devisen Ambassadörerna Någon från arbetsgruppen deltar vid APT Informationsträffar för alla medarbetare

Vad händer nu? Visma bygger upp internportalen i Sharepoint. Arbetsgruppen testar kontinuerligt och återkopplar till Visma. Inventering av dagens intranät, förberedelse för överflytt till internportalen av redaktörer. Ambassadörer får i uppdrag att testa funktioner eller att hitta information på internportalen, samt att återkoppla till arbetsgruppen. Målet är att internportalen ska lanseras försommaren 2015, men beroende på hur projektet fortgår kan målet komma att justeras. Vi vill att du informerar vid nästa APT om internportalen och din roll som ambassadör. Vi skickar kort presentation som ni kan använda