Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Introduktion för medarbetare

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Introduktion för medarbetare"— Presentationens avskrift:

1 Introduktion för medarbetare
Nytt intranät för SLSO Lansering av det nya intranätet planeras under feb/mars 2019. Detta material är framtaget av VS Kommunikation. Introduktion för medarbetare Foto: Yanan Li VERKSAMHETSSTÖD KOMMUNIKATION

2 eHälsalyftet 2016-2019 Syfte: Vidareutveckla vår kompetens inom eHälsa
Nätverksmodell med lokala dialogseminarium Projektmedel beviljade av Europeiska Socialfonden (ESF) Medfinansiering av deltagande organisationer i form av deltagare på dialogseminarier Hjälptext att läsa upp: eHälsalyftet är ett 3,5 årigt projekt som startade i januari 2016 och som avslutas i juni Deltagande organisationer är: Danderyds sjukhus, Karolinska universitetssjukhuset, S:t Eriks ögonsjukhus, Södersjukhuset och Stockholms läns sjukvårdsområde. Varför eHälsalyftet? Digitaliseringen inom hälso- och sjukvården ställer krav på oss medarbetare – vi ska förbereda oss för nya arbetssätt och lära oss att använda nya verktyg. Det kan vara en utmaning att finna tid till att följa med i utvecklingen. eHälsalyftet är en kompetensutvecklingsinsats vars syfte är att höja och vidareutveckla vår ehälsokompetens. Hur: Sker genom medarbetarledda dialogseminarium där utvecklingsledare leder dialogen och ingår i ett nätverk för stöttning och kunskapsöverföring. Detta dialogseminarium är det tredje av fyra. Innehållet i alla teman är beslutade av styrgruppen och framtaget av en projektgrupp med processhandledare från de deltagande organisationerna. Projektet eHälsalyftet delfinansieras av Europeiska socialfonden (ESF). Alla deltagande organisationer medfinansierar projektet genom att ha deltagare på dialogseminarier och det är därför viktigt att alla deltagare skriver på närvarorapporten med sitt namn, HSA-id och signatur.

3 GDPR, statistik och utvärdering
Hantering av personuppgifter: Från och med gäller dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 (GDPR) som lag i alla EU:s medlemsstater. Förordningen ersätter personuppgiftslagen (PUL). Statistik: På uppdrag av Svenska ESF-rådet tar eHälsalyftets projektledning fram personuppgifter och rapporterar till Statistiska centralbyrån (SCB). SCB tar sedan fram statistik om deltagandet. Sekretess: Uppgifterna skyddas av sekretess enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Lärande utvärdering: eHälsalyftet utvärderas av Ekan AB under tiden projektet pågår. Projektledningen skickar e-postadresser till Ekan och deltagare kan komma att få frågeformulär om sitt deltagande via e-post. Mer information finns i informationsblad från ESF och SCB samt på och OBS! Information till utvecklingsledare att göra innan dialogseminariet: Skriv ut och ta med några exemplar av informationsbladen från ESF och SCB angående GDPR och hantering av personuppgifter och låt dessa ligga framme så att deltagare kan läsa om de vill. Dessa informationsblad ska du ha fått som pdf-filer från din processhandledare, om inte kontakta projektledningen eller processhandledaren innan seminariet. VIKTIG information som ska läsas upp: Hantering av personuppgifter: Från och med 25:e maj 2018 gäller dataskyddsförordningen (GDPR) som lag i alla EU:s medlemsstater. Förordningen ersätter personuppgiftslagen (PUL). Statistik: På uppdrag av Svenska ESF-rådet tar eHälsalyftets projektledning fram personuppgifter och rapporterar dessa till Statistiska centralbyrån (SCB) månadsvis. SCB tar sedan fram statistik om deltagandet i eHälsalyftet. Lärande utvärdering: eHälsalyftet utvärderas av Ekan AB under tiden projektet pågår. Projektledningen skickar e-postadresser till Ekan och deltagare kan komma att få frågeformulär om sitt deltagande via e-post. Ekan har ett PuB-avtal (PuB = Personuppgiftsbiträde) med SLL. Mer information om hur Ekan behandlar personuppgifter finns i deras integritetspolicy, se: Önskas mer information? Hör av er till eHälsalyftets projektledning eller läs mer i de två informationsbladen om deltagarregister som finns hos här (Utvecklingsledaren håller upp informationsbladen). Mer information finns även på ESFs webbsida : Information som kan läsas upp vid behov: Om någon inte vill att projektet ska rapportera hans/hennes personuppgifter till SCB så kan de inte skriva på närvarolistan. De får ändå stanna kvar på seminariet men deras närvaro ger ingen medfinansiering. Rapporteringen av personuppgifter är en förutsättning för att delta i projekt som finansieras av Europeiska socialfonden.

4 Nytt intranät – varför? Intranätet är en viktig del i vårt styr- och ledningssystem Intranätet behöver vara ett bättre stöd i vardagen Det är svårt att hitta information Tekniken är gammal Foto: Yanan Li VERKSAMHETSSTÖD KOMMUNIKATION

5 Framtidens hälso- och sjukvård
Vad blir nytt? Målgruppsstyrning Prioriterar den information som är riktad till dig Nya funktioner Gilla nyheter, skapa genvägar till sidor, följa sidor, dela sidor med andra Grupper ersätter nuvarande arbetsrum Ny sökmotor Ny design Informatik Framtidens hälso- och sjukvård Patient process Inför intranätprojektet genomfördes en behovsanalys. Bland annat genom workshops, enkäter, användningstester och intervjuer med verksamheterna. Många upplever att intranätet är svårt och tidskrävande att använda. Till exempel rörig startsida, svårt att hitta i menyerna, inaktuellt material, dålig sökmotor. Intranätet är drygt sju år gammalt, nuvarande tekniska plattform är föråldrad och stöds inte längre av leverantören. VERKSAMHETSSTÖD KOMMUNIKATION

6 Målgrupp, riktat till: SLSO Stockholms läns sjukvårdsområde
Exempel: Dietist SLSO Stockholms läns sjukvårdsområde Primär VO Somatisk Specialistvård VO Habilitering och Hälsa VO Primärvård VO Psykiatri VO Forskning, utbildning och utveckling Vid behov Vid behov Primär Vid behov Vid behov Rehab södra Rehab västra Sekundär Primär Centralt Verksamhetsstöd Spånga rehab Bromma rehab Du ser den information som riktas till de målgrupper där du ingår. Information riktad till den organisation du tillhör eller den roll du innehar betraktas som primär information för dig. Det är den som visas på startsidan och i menyer. Exempel på bilden: Organisation: SLSO > VO Primärvård > Rehab västra > Bromma rehab. Roll: Dietist Övrig information (som inte riktas till dig) kan nås på annat sätt, bl a via sök. Sekundär Primär Riktat till andra Undantag Riktat till din roll Primär Dietist VERKSAMHETSSTÖD KOMMUNIKATION

7 Startsida (Utvecklingsskiss)
1 2 3 4 5 6 7 OBS: Skissen på bilden är från utvecklingen av intranätet. Bilden stämmer utseendemässigt i stora drag, texterna är exempeltexter. Startsidan är anpassad utifrån var du jobbar och vilken information som är riktad till dig. Toppmeny – påminner om dagens. Nytt är ”Grupper”, motsvarande dagens arbetsrum (t ex samarbete och delning av lokal information) Sökfunktion – hjälper dig att hitta, filtrera och sortera innehåll från intranätet och Dokumenta. Vänstermeny ”Verktyg” (som idag), anpassade till din organisation ”Genvägar” som du skapar själv till sidor du snabbt vill nå. ”Följer”– du kan välja att få en notis på intranätet när en sida du följer blir uppdaterad ”Helpdesk” – snabb kontaktväg till SLSO Helpdesk Driftstörningar – pågående och planerade Senaste inlägg – från grupper du är medlem i Senast besökta sidor – som du har besökt Aktuellt-flöde – nyheter och uppdateringar som är riktade till dig. VERKSAMHETSSTÖD KOMMUNIKATION

8 Miniworkshop: Vad skulle du vilja ha för funktioner på intranätet framöver och i kommande uppgraderingar? Metod: 1. Diskussion i bikupor (2-4 deltagare). Skriv ner samtliga förbättringsförslag. 2. Redovisa förslagen i helgrupp. 3. Seminarieledaren ansvarar för att samla upp alla förslag och skicka dessa till: Tidsåtgång: ca 20 min Exempel för att få igång diskussionerna: Chattfunktion Lättare att dela/sprida info till andra användare Lättare att dela publikt innehåll på intranätet (dokument, protokoll etc.) Hitta verksamheter och medarbetare på ett smidigare sätt. Länkar till pågående videokonferenser. VERKSAMHETSSTÖD KOMMUNIKATION

9 När? Lanseringen av det nya intranätet planeras till februari/mars 2019. Under en övergångsperiod kommer även det gamla intranätet vara tillgängligt VERKSAMHETSSTÖD KOMMUNIKATION

10 Introduktionsfilm till Windows 10
Youtube-länken: Filmen är textad. VERKSAMHETSSTÖD KOMMUNIKATION


Ladda ner ppt "Introduktion för medarbetare"

Liknande presentationer


Google-annonser