Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
E-post i mobilen -Ett sätt att öka tekno-stressen, eller en lysande effektivitetshöjare?
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Arbetsterapi i skolan.
Muntliga nationella prov i svenska
Barnanpassad utredning
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Patientenkät sommaren -13
Välkommen till en check av dina alkoholvanor! BALANS Effektiv hjälp för bättre alkoholvanor DEMO.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Praktisk arbetslivsorientering
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Att samtala med ungdomar om tobak
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
Aktivt lyssnade.
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att rita en instruktion
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Att inleda och avsluta en berättelse
Delaktighet.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Diskussionstillfälle 4
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Exempel på skriftligt omdöme
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Elev loggbok.
Dialect Unified En mobil växel olik alla andra Innehåll Växeln som molnstjänst En telefonväxel på dina villkor För användaren Vem vill du ringa? Telia.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Personlig försäljning Kap. 2
Undersökningsperiod: >
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Presentationens avskrift:

Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft

Bakgrund och behov Tidigare brister i kommunikationsflödet och missnöjda kunder Behov av att informera, kommunicera och hålla kunden i handen hela vägen från beställning av fiberanslutning till inkoppling av tjänster Innovationsvilja att prova en ny kanal som är på kundens villkor och möter kunden där hon/han är – i mobilen Även behov av en kostnadseffektiv digital kanal som är riktigt enkel att anpassa efter den tänkta målgruppen, t ex smartphone och äldre mobiltelefoner Positivt att kunna göra en pilot för att sedan veta vad som fungerar innan man lägger kommunikations- och aktivitetsplan för yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft

Pilotprojekt hösten samtalstyper där vi såg extra behov av att kommunicera med våra fiberkunder Samtal, sms, effektmätningar samt utvärdering i form av telefonintervju Mål att 2/3 av kunderna skulle vara nöjda med kommunikationen och kanalen yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft3 Beställa & bygga fiber Fiberinstallation i huset Köpa tjänster & komma igång 1 23 Bekräfta beställning, följa sin leverans på oppenfiber.se Avs. Telia Öppen Fiber Påminna om att beställa tjänster, oavsett leverantör Avs. Telia Öppen Fiber Påminna om DR och att beställa tjänster från Telia Avs. Telia

Samtal 1 – Bekräfta beställning och följa sin leverans på oppenfiber.se (flödesschema samtal 1) yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft4

Resultat 77 % svarsfrekvens, dvs nådda kunder 127 % ökning i antal sidvisningar på oppenfiber.se – ”följ din leverans” 53 % ökning i antal unika besökare på oppenfiber.se Resultat efter telefonintervju –73 % tyckte informationen var lätt att förstå –77 % tyckte informationen var tillfredsställande i sammanhanget –59 % berättade om samtalet för andra efteråt yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft5

Samtal 2 – Påminna om att beställa tjänster, oavsett leverantör (flödesschema samtal 2) yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft6

Resultat 70 % svarsfrekvens, dvs nådda kunder 37 % gjorde aktivt knappval 46 % ökning i antal vidareklick från bredbandswebben.se till telia.se Resultat efter telefonintervju –67 % tyckte informationen var lätt att förstå –75 % tyckte informationen var tillfredsställande i sammanhanget –48 % berättade om samtalet för andra efteråt yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft7

Samtal 3 – Påminna om DR och att beställa tjänster från Telia (flödesschema samtal 3) yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft8

Resultat 77 % svarsfrekvens, dvs nådda kunder 39 % gjorde aktivt knappval 218 % ökning i antal sidvisningar på kampanjsida på telia.se Resultat efter telefonintervju –67 % tyckte informationen var lätt att förstå –81 % tyckte informationen var tillfredsställande i sammanhanget –65 % berättade om samtalet för andra efteråt yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft9

Synpunkter och kommentarer från kunderna Positiva –Bra information rakt igenom –Informationen har varit kundanpassad och inte allt för teknisk –Bra underlag för att fatta beslut –Bra att veta var man är i processen och vad som kommer härnäst –Jag vet när jag får min leverans –Relevant och heltäckande –Samtalet var ett bra komplement till tidigare information –Det känns positivt att vara kund hos Telia –Jag fick en länk till webben som jag hade nytta av –Personlig information som var viktig –Det var smidigt, bra med sms-länk så att man får läsa mer själv –Hjälpte mig att ta beslut –Bra med en påminnelse –Jag fick svar på alla mina frågor yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft10 Negativa –Mycket information att lyssna på (lösning: det viktigaste i samtalet och hänvisa till webben) –Det går snabbt i samtalet (lösning: knappval för att lyssna på nytt) –Jag skulle ha velat prata med någon för att ställa frågor (lösning: vidarekoppling till kundtjänst) –Lite svårt att ta sådana här samtal på kontorstid (lösning: går att anpassa tiden för samtalet) –Konstigt att bli uppringd av automatisk telefon (lösning: det tar tid att vänja sig vid ny teknik och nya kommunikationsvägar) –Jag visste redan allt (lösning: ingen, kunden har koll och är redan nöjd)

Resultat och insikter efter piloten Ett bättre kommunikationsflöde = nöjdare och tryggare kunder Generellt positiva reaktioner från kunderna om kanalen och innehållet i samtalen, negativa reaktioner finns det lösningar på Hög svarsfrekvens och högt engagemang hos kunderna vid knappvalsalternativ Ökning av besökare på webbsidorna vi hänvisade till Fler beställningar av fibertjänster Ju mer informativt och relevant samtalet är för kunderna, desto längre lyssnar dem och desto mer engagerar de sig Vi vet vad som fungerar och för 2014 ringer vi samtal 1 och 3 med lite annan tajming än tidigare yyyy-mm-dd or Month dd, yyyy /Relation/Identifier 0.1 Draft11